InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Rolstoelen, welke zijn er zoal te koop

Rolstoelen, welke zijn er zoal te koop

Rolstoelen zijn al eeuwen in gebruik als hulpmiddel voor mobiliteit. Waren het vroeger houten stoelen op een plank met wielen. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel soorten te verkrijgen, afhankelijk van het gewenste gebruik of de noodzaak van de handicap. Er is er een keuze uit standaard eenvoudige rolstoelen tot eigentijdse en comfortabele modellen.

Stukje historie.

De rolstoel is ontworpen in 1588 voor Philip II van Spanje. Dit was een lompe en zware, geheel van hout gemaakte rolstoel. Later werden ze lichter doordat er riet in de stoel werd verwerkt. Dit functioneerde echter toch niet naar wens en het heeft tot 1919 geduurd voordat er een goed alternatief werd bedacht. Een ingenieur, die zijn rug had gebroken in de mijnen, ontwikkelde samen met een vriend een lichtgewicht opvouwbaar exemplaar. Dit was de start voor hun bedrijf in rolstoelen en enkele tientallen jaren later hadden ze zelfs de primeur met een elektrische rolstoel.

Heden ten dage zijn er zoveel soorten en modellen te koop, te huur of in bruikleen, dat het moeilijk kiezen is. Wel blijft het belangrijk de juiste keuze te maken, aangepast aan de aard van de handicap.

Soorten rolstoelen.

Globaal kunnen de rolstoelen ingedeeld worden in onderstaande categorieën:
  • rolstoelen die geduwd dienen te worden
  • rolstoelen die met de hand zelf bewogen kunnen worden
  • elektrische rolstoelen
  • rollators met een soort rolstoelfunctie

Rolstoelen die geduwd dienen te worden.

Bij dit type rolstoel kan degene die erin zit, niet zelfstandig vooruit komen en is afhankelijk van een ander om zich te verplaatsen. Dit type is voorzien van kleine wielen en is geschikt voor in huis of voor een bezoek waar men met een grote rolstoel niet terecht kan.

Deze rolstoel is in een vaste en een opvouwbare variant verkrijgbaar. Belangrijk is natuurlijk het comfort van de gebruikte stoelkussens.

Rolstoelen die met de hand zelf bewogen kunnen worden.

Bij de zogenaamde handbewogen rolstoelen, via ringen aan de grote wielen te bedienen, is er ook de keuze uit een vast frame en een opvouwbaar frame. Als er de mogelijkheid is om de stoel zelf voort te bewegen, is dit natuurlijk het prettigst. Wel uiteraard altijd in overleg met huisarts of specialist.

De opvouwbare rolstoel is meestal wat kleiner, maar zwaarder en er kunnen altijd wat meer onderdelen lostrillen. Bij dit type is het dan ook raadzaam om de stoel regelmatig na te laten zien.
Het grote voordeel is natuurlijk wel het gemak van het meenemen in de auto, bus of trein.

Elektrische rolstoelen.

De meeste elektrische rolstoelen worden bedien door middel van een zogenaamde joystick besturing. Een klein handeltje dat met de hand te bedienen is. Hoewel er ook diverse andere besturingen mogelijk zijn, komt de joystick besturing het meeste voor.

Zolang het enigszins mogelijk is heeft de handbediende rolstoel natuurlijk de voorkeur. Maar mocht dit niet meer kunnen, dan is de elektrische rolstoel een goed alternatief voor mensen met een verminderde spierkracht.

Rollators met een soort rolstoelfunctie.

De ontwikkelingen staan gelukkig niet stil op het gebied van rolstoelen en rollators. Er is een rollator op de markt die ook gebruikt kan worden als rolstoel voor korte afstanden. Niet te vergelijken met een deugdelijke rolstoel, maar kan zijn gemak opleveren binnenshuis of voor korte ritjes.

Een aantal aandachtspunten met betrekking tot de aanschaf vanrolstoelen.

  • Schaf een rolstoel altijd aan in overleg met huisarts of specialist.
  • Informeer bij uw gemeente of zorgindicator of u er gratis een tot uw beschikking kunt krijgen of kunt lenen.
  • Test een aan te schaffen rolstoel goed uit. Zithouding, ondersteuning en flexibiliteit zijn natuurlijk erg van belang.
  • Veel stoelen kunnen aangepast worden aan uw persoonlijke situatie. Overleg voor de mogelijkheden bij uw leverancier en geef uw persoonlijke voorkeuren aan.
  • Let op de grootte van de draaicirkel als u veel binnenshuis bent.
  • Gaat u zelf "rollen", let dan op een prettige zithoogte en de hoek waaronder de kussens staan.
  • Net als bij fietsen zijn er verschillende soorten banden mogelijk, zelfs voor het rijden in de sneeuw of ruw terrein.
  • Waar u misschien nog niet aan dacht: er zijn rolstoelen met een "opstaan"-functie.

Kortom, informeer eerst goed naar de mogelijkheden bij diverse leveranciers en zorgverleners. Dan weet u in elk geval wat er allemaal te koop, te huur of al dan niet tijdelijk in bruikleen te verkrijgen is. Ga niet overhaast tot aanschaf over en kijk of het mogelijk is om een model op proef uit te proberen.

Mocht u interesse hebben in een wandelstok of een rollator, daar zijn ook artikelen over geschreven.

Lees verder

© 2009 - 2019 Berrie_van_mier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het kopen en huren van een rolstoelHet kopen en huren van een rolstoelMensen die een rolstoel nodig hebben kunnen deze op verschillende plaatsen kopen of huren. Dit kan bijvoorbeeld tweedeha…
Reizen met een lichamelijke handicapVakantie vieren, er even helemaal uit zijn; het is dé manier om de sores van alledag van u af te zetten en lichamelijk e…
Kilocalorieën verbrandenKilocalorieën verbrandenVele mensen vragen zich wel eens na het sporten of bewegen af hoeveel kilocalorieën ze nou eigenlijk verbrand hebben. Is…
Ziekte: Multiple ScleroseZiekte: Multiple ScleroseEr zijn zo'n 16.000 mensen in Nederland die Multiple Sclerose hebben. Het is een ziekte die de zenuwen in je lichaam aan…
Aanpassingen in de badkamer voor gehandicaptenAanpassingen voor mensen met een fysieke handicap zijn belangrijk. Met de juiste aanpassingen kunnen mensen gewoon in hu…
Bronnen en referenties
  • Bron: De ontwikkeling van de balans, door Madelon Evers en Ivo Weevers (TU/e)
  • Website: spinalnet.nl

Reageer op het artikel "Rolstoelen, welke zijn er zoal te koop"

Reactie

Y. Goudriaan, 15-12-2009 17:06 #1
Mijn vraag is het volgende;
Bestaan er ook opvouwbare rolstoelen met een lig functie en/of verstelbare rugleuning?

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-11-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Handicap hulpmiddelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!