InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Autoaanpassing voor rolstoelvervoer of scootmobiel

Autoaanpassing voor rolstoelvervoer of scootmobiel

Voor veel mensen is het bijna onmogelijk om wat verder van huis te gaan, vanwege het feit dat ze aan een rolstoel of scootmobiel gekluisterd zitten en hun auto er niet op aangepast is. Onderstaand artikel geeft u wat ideeën van wat er mogelijk is. Voor het gemak wordt in het artikel verder alleen gesproken over rolstoelen, maar de mogelijkheden gelden ook voor bijna alle scootmobielen.

Bestelwagen ideaal voor rolstoelvervoer

Het meest ideale vervoermiddel voor een persoon in een rolstoel blijft natuurlijk de bestelwagen. Door zijn rechthoekige vorm, in combinatie met de grote achterdeuren heeft hij alleen maar voordelen om hem eenvoudig om te bouwen tot een auto voor rolstoelvervoer. Dit in tegenstelling tot de meeste grotere personenwagens, die veelal hoog op hun wielen staan, een kleine binnenruimte en een lage interieurhoogte hebben. Ook is de ruimte bij dit soort auto's meestal te krap om er nog een stoel voor een passagier naast te kunnen zetten.

Wat komt er allemaal bij kijken

Om een ideale positie voor de rolstoelgebruiker te kunnen creëren, worden een aantal onderdelen van de auto verplaatst, zoals de benzinetank en het reservewiel, als die standaard op of onder de bodem gemonteerd zijn. Hierdoor kan een diepere en verlaagde vloer gemaakt worden, zodat het zicht naar buiten op een ideale hoogte kan geschieden. Deze aanpassing gebeurt meestal vanaf de voorstoelen tot aan de achterdeur. De verlaagde bodem wordt voorzien van een waterbestendige antislip laag en voorkomt wegglijden.

Er wordt een oprij-systeem aan de achterdeuren of de bodemplaat gemaakt, wat uitklapbaar is om de rolstoel naar binnen en buiten te rijden. Hier zijn verschillende typen voor bedacht en zijn afhankelijk van het type auto of type rolstoel die gebruikt wordt. Het in- en uitrijden van een rolstoel kan nog simpeler door gebruik te maken van een hydraulische lift met inklapbaar plateau, die kan zakken tot aan het wegdek.

Ook de rolstoel wordt vergrendeld aan de bodem en de zijwanden. Hiervoor zijn speciale riemen in de handel, die er voor zorgen dat uw rolstoel op zijn plaats blijft. De riemen zijn voorzien van een Trplock/systeem en zijn snel te openen en te sluiten. Voor de berijder van de rolstoel zelf is er een driepuntsgordel, net als bij een gewone autostoel.
Als er weinig ruimte overblijft om een of twee standaard autostoelen voor passagiers te monteren, dan zijn er mogelijkheden om speciale (klap)stoelen te monteren aan de zijwanden van de bestelwagen. Optimaal contact blijft dan mogelijk met de persoon in de rolstoel.

Voor een rolstoelgebruiker kan een bestelwagen omgebouwd worden tot "dubbelcabine", zonder de gebruikelijke gesloten achterwand van de dubbelcabine. Hier kan ontheffing voor aangevraagd worden bij de Belastingdienst. De keuringseisen zijn op te vragen bij de RDW, die de auto na de aanpassing ook controleert.

Voordelen van een bestelwagen omgebouwd tot rolstoeldubbelcabine zijn:
  • geen BPM (Belasting Personenauto’s en Motorvoertuigen), het blijft een bestelwagen.
  • lagere houderschapsbelasting.
  • veel laadruimte.
  • verzorgingsbank in laadruimte is toegestaan

Een nieuwe of een tweedehandse

Wilt u een auto aanschaffen voor rolstoelvervoer, dan kunt u een keuze maken uit een nieuwe of een tweedehandse auto. Wel is het zo dat u bij een nieuwe uw voorkeuren kunt opgeven aan het inbouwbedrijf, waar meestal wel een oplossing voor te vinden is. Bij een tweedehandse, hoewel uiteraard veel goedkoper, is dit dikwijls minder makkelijk te realiseren door de reeds gemaakte aanpassingen voor uw voorganger.

Vooraf goed informatie inwinnen bij een gespecialiseerd bedrijf voorkomt in elk geval teleurstelling en is dan ook zeer aan te bevelen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Berrie_van_mier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Modellen en uitvoeringen van scootmobielsZoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Rijden in een scootmobielVroeger was iemand die slecht ter been was aan huis gekluisterd. Tegenwoordig zijn deze mensen heel erg geholpen met een…
Mogelijke aanpassingen van auto's voor gehandicaptenVoor veel mensen met een handicap is het autorijden mogelijk geworden, door speciale aanpassingen in de bediening van de…
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…
Bronnen en referenties
  • Tripod Autoaanpassingen

Reageer op het artikel "Autoaanpassing voor rolstoelvervoer of scootmobiel"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handicap hulpmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!