InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het kopen en huren van een rolstoel

Het kopen en huren van een rolstoel

Het kopen en huren van een rolstoel Mensen die een rolstoel nodig hebben kunnen deze op verschillende plaatsen kopen of huren. Dit kan bijvoorbeeld tweedehands. Zij kunnen ook een vergoeding krijgen voor de koop van de rolstoel. Dit kan via de gemeente, het Persoonsgebonden Budget (PGB) of de instelling waar zij wonen of verblijven. Zij kunnen kiezen uit een duwrolstoel of een elektronische rolstoel. Ook is het vaak mogelijk een rolstoel te krijgen om te sporten of als zij obesitas hebben. De eerste verwijzing naar een rolstoel is te vinden in een inscriptie in een stenen tafel in China. Deze inscriptie stamt waarschijnlijk uit de 6e eeuw. Tijdens de renaissance gebruikten Europeanen waarschijnlijk dezelfde technologie. De moderne rolstoel werd uitgevonden door Harry Jennings en Herbert Everest, zijn gehandicapte vriend. Everest brak zijn rug tijdens een mijnongeluk. Daardoor kon hij niet meer lopen. Samen ontwikkelden zij de eerste moderne rolstoel en deze werd een massaproduct. Hun basisontwerp wordt nog steeds gebruikt. Vandaag de dag zijn er twee belangrijke groepen rolstoelen, namelijk duwrolstoelen en elektrische rolstoelen. Daarbinnen zijn er weer verschillende groepen.

Verschillende soorten rolstoelen

De rolstoel heeft zich sinds Jennings en Everest wel verder door ontwikkeld. In de afgelopen jaren werden rolstoelen van steeds lichter materiaal gemaakt, zoals titanium en carbon. Ook kan de elektronische rolstoel op zeer veel verschillende manieren worden aangestuurd. Dit is ook handig voor mensen die niet met de handen kunnen sturen. Daarnaast zijn er rolstoelen ontwikkeld voor mensen verschillende soorten handicaps. Zo is er de handbewogen rolstoel. Deze rolstoel kunnen mensen zelf voortbewegen door met de handen aan de wielen te draaien. Op die manier kan er ook gestuurd worden. Deze rolstoelen worden vaak ook gebruikt voor gehandicaptensporten. Het gaat dan wel om speciale modellen. Zo zijn er speciale rolstoelen voor tennis, hockey, badminton, rolstoeldansen, basketbal en wheelen. Deze modellen zijn zeer geavanceerd en kosten vaak veel geld. Een ander model is de handbike-rolstoel. Deze wordt vooral gebruikt voor racewedstrijden. Er zijn ook speciale kinderrolstoelen en rolstoelen voor obesitaspatiënten. Deze rolstoelen hebben een groter zitvlak.

Vergoeding krijgen voor het kopen van een rolstoel

Mensen die een rolstoel nodig hebben krijgen die meestal vergoed. Veel mensen vinden het lastig waar ze moeten aankloppen om een vergoeding aan te vragen. Dit is ook lastig, want er zijn meerdere adressen waar u kunt aankloppen voor een rolstoel. Vaak kan een zorgkantoor of gemeente u verder verwijzen. Een belangrijke voorwaarde voor het vergoed krijgen van een rolstoel is dat u niet kunt lopen, of slechts kleine afstanden. Dit moet dan door een dokter worden vastgesteld. In het geval dat u zelfstandig bent en de rolstoel vooral voor thuis heeft, dan kunt u bij de gemeente aankloppen. U krijgt dan een rolstoel in natura. Ook is het mogelijk om de rolstoel via het Persoonsgebonden Budget (PGB) te kopen. In het geval dat u de rolstoel voor uw werk nodig heet, dan krijgt u deze vergoed door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverekeringen. Als u in een instelling woont of wordt behandeld, dan kunt u een rolstoel krijgen via deze instelling. Dit is vastgelegd in de AWBZ. Mensen die voor kortere tijd een rolstoel nodig hebben kunnen deze lenen of huren bij de Thuiszorg. De gemeente is officieel niet verplicht om uw rolstoel te repareren, maar de meeste gemeenten en instellingen hebben daarover afspraken gemaakt met de leverancier. Zorg ervoor dat u daar duidelijkheid over heeft wanneer u een rolstoel koopt.

Rolstoel kopen of huren

Er zijn verschillende plaatsen waar u een rolstoel kunt kopen of huren. Meestal heeft de gemeente of instelling via wie u de rolstoel koopt daarover afspraken gemaakt met vaste leveranciers. U moet meestal langs bij de leverancier, omdat elke rolstoel op maat moet zijn afgesteld. Ook heeft u mogelijke speciale wensen, waar de leverancier rekening mee moet houden. Daarnaast kunt u ook via het internet een rolstoel bestellen. Soms kan het voordelig zijn om deze via het buitenland te bestellen. Dit is vooral handig als u de rolstoel nergens krijgt vergoed. U bent dan goedkoper uit dan wanneer u deze rolstoel in Nederland koopt. Een nadeel is wel dat u pas weet wat u krijgt wanneer u al betaald heeft. Een laatste mogelijkheid is bijvoorbeeld om tweedehands een rolstoel te kopen, bijvoorbeeld via marktplaats.nl. Dat scheelt in de kosten, maar ook dan weet u niet precies wat u krijgt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/rolstoelen

Reageer op het artikel "Het kopen en huren van een rolstoel"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!