InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een traplift aanschaffen, doen of niet?

Een traplift aanschaffen, doen of niet?

Een traplift aanschaffen, doen of niet? Bent u minder goed ter been en heeft u moeite om de hoger gelegen verdiepingen in huis te bereiken, dan krijgt u met een traplift uw zelfstandigheid weer terug. Met de traplift kunt u uzelf moeiteloos en veilig verplaatsen van boven naar beneden en terug. Maar wat moet u verder nog weten over trapliften? Een traplift is, sec gezien, een stoel met een motortje. Deze stoel wordt bevestigd aan een rail langs uw trap. Zet u de motor aan, dan schuift de stoel langs de rail van de trap naar boven of naar beneden. U reist ondertussen veilig mee, zittend op de stoel. Op deze manier hoeft u niet bang te zijn dat u ten val komt, een risico dat wél bestaat wanneer u met een fysieke beperking zelf probeert de trap op en af te komen of wanneer u zich laat helpen door iemand anders.

Een traplift huren...

Wanneer u slechts tijdelijk fysiek beperkt bent (bijvoorbeeld doordat u net bent geopereerd) zult u waarschijnlijk niet van plan zijn om slechts voor enkele maanden een traplift te kopen. Dat wil echter niet zeggen, dat u gedurende uw herstel verplicht bent om alleen beneden- of bovenshuis te verblijven: u kunt ook een traplift huren. Er zijn diverse verhuurbedrijven die trapliften aanbieden, zowel voor huizen met rechte trappen als voor trappen met een bocht.

Huurt u een traplift, dan heeft u er in de regel geen omkijken naar: bij de huurprijs zijn montage en onderhoud inbegrepen. Wel hanteren veel verhuurbedrijven een minimale huurperiode. Deze varieert meestal van enkele maanden tot een jaar. U kunt dus geen traplift huren voor een periode van slechts enkele dagen of weken. Op zich begrijpelijk natuurlijk, want het trapliftenverhuurbedrijf moet de traplift immers komen bezorgen, monteren en later weer demonteren en afvoeren. Voor een huurtermijn van slechts enkele dagen of weken zou dit niet rendabel zijn.

... of toch liever kopen?

Heeft u permanent een traplift nodig (bijvoorbeeld doordat u een dagje ouder bent of een permanente fysieke beperking heeft), dan is het kopen van een dergelijke lift wellicht een betere optie. Uiteraard is dit een kostbare aangelegenheid, maar let op: u bent natuurlijk niet verplicht om een gloednieuw exemplaar aan te schaffen! Door rond te kijken naar een tweedehands traplift kunt u meestal veel geld besparen, terwijl de lift in kwestie net zo goed is. Een tweedehands traplift vindt u via diverse kanalen, zoals bijvoorbeeld Marktplaats, maar er zijn inmiddels ook vele bedrijven die gespecialiseerd zijn in de in- en verkoop van tweedehands trapliften.

Trapliften en de belastingdienst

In de zorg wordt de laatste jaren flink bezuinigd. Ook in de belastingvoordelen voor zorgmiddelen wordt flink gesneden. In het regeerakkoord van 2013 is opgenomen dat het belastingvoordeel op zorgmiddelen in 2014 zou komen te vervallen. Dit betekent dat de kosten voor een traplift niet langer fiscaal aftrekbaar zijn. Dat is jammer, want juist de fiscale aftrek leverde een behoorlijke besparing op van de daadwerkelijke kosten voor dit hulpmiddel.

Andere "bronnen" van vergoeding

De traplift fiscaal aftrekken gaat dus niet meer, maar dat wil niet zeggen dat u volledig zelf voor de kosten opdraait: u kunt in aanmerking komen voor een vergoeding vanuit de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning). Het recht op deze vergoeding verschilt echter van gemeente tot gemeente en is tevens afhankelijk van uw inkomens- en woonsituatie. Denkt u recht te hebben op vergoeding vanuit de WMO, dan kunt u voor meer informatie terecht bij uw gemeente.
© 2014 - 2018 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De kosten van een trapliftDe kosten van een traplift hoeven niet altijd duur te zijn. Het is een goede optie om alle mogelijkheden te bekijken alv…
Informatie over trapliftenInformatie over trapliftenEen traplift zorgt ervoor dat mensen die slecht ter been zijn langer in hun eigen woning kunnen blijven wonen. Een trapl…
Traplift of stoellift; uw huis weer helemaal bereikbaarTraplift of stoellift; uw huis weer helemaal bereikbaarIeder mens wil zo lang mogelijk zelfstandig in zijn of haar eigen huis blijven wonen. Maar voor mensen met een lichameli…
Verhuizen of een traplift laten aanbrengenVoor sommige ouderen kan er een tijd komen dat ze niet meer in staat zijn hun hele huis te gebruiken. De tijd dat ze nie…
Trapliften van ThyssenKrupp EncasaEen traplift is een ideale oplossing voor mensen die te maken krijgen met een beperkte mobiliteit en in een huis wonen m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tico 24, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding: Stannah Stairlift http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sirus_dritta.jpg
  • http://handicare-trapliften.nl/traplift-kopen-of-huren/traplift-huren/
  • http://www.molenaarwelzijn.nl/nl-nl/traplift/kiezen-kopen/een-traplift-kopen
  • http://www.traplift.nl/traplift/traplift-vergoeding/traplift-fiscaal-aftrekbaar
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2014/veranderingen_2014/specifieke_zorgkosten
  • http://handicare-trapliften.nl/traplift-kopen-of-huren/traplift-prijs/traplift-wmo/

Reageer op het artikel "Een traplift aanschaffen, doen of niet?"

Infoteur: Stippels
Laatste update: 05-07-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!