InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Prednison soms wenselijk met stootkuur; wel bijwerkingen

Prednison soms wenselijk met stootkuur; wel bijwerkingen

Prednison soms wenselijk met stootkuur; wel bijwerkingen Prednison is een geneesmiddel dat vaak wordt voorgeschreven als medicijn om ontstekingen af te remmen. Het wordt o.a. verstrekt bij ernstige ziekte zoals reuma, astma of multiple sclerose. Maar mensen die dit middel gebruiken klagen wel over de vervelende bijwerkingen. Prednison kan worden gegeven in de vorm van een stootkuur of als een langdurige behandeling. Bij een stootkuur heeft men over het algemeen geen last van bijwerkingen omdat het lichaam dan nog niet geheel gewend raakt aan het medicijn. Ook het afbouwen van dit geneesmiddel is niet mogelijk zonder begeleiding van de arts.

Wat is prednison

Prednison is een geneesmiddel wat sedert 1954 internationaal op de markt is. Lodotra is o.a. de naam waaronder het verstrekt wordt maar ook onder de merkloze naam prednison of prednisolon. Het is een bijnierschorshormoon wat we ook wel glucocorticosteroïde noemen. Het geneesmiddel werkt goed om ontstekingen af te remmen. In de volksmond wordt over het geneesmiddel wel eens gesproken als een paardenmiddel. Er zijn tabletten verkrijgbaar van 1,5,10, 20 of 50 mg. Eigenlijk zijn corticosteroïden middelen die door het lichaam zelf worden aangemaakt.. Prednison werkt vaak snel. Meestal wordt het geneesmiddel voorgeschreven in de vorm van tabletten, maar het is ook mogelijk dat er injecties worden gegeven. We moeten wel bedenken dat prednison de ziekte zelf niet kan genezen maar de ontsteking kan afremmen waardoor men minder pijnklachten zal hebben.

Welke patiënten krijgen prednison

Prednison heeft als eigenschap dat het ontstekingen af kan remmen.Het geneesmiddel wordt vooral voorgeschreven aan mensen die o.a. te maken hebben met:
  • Astma en COPD,
  • Reuma,
  • Multiple sclerose
  • Ziekte van Crohn
  • Bepaalde bloedziekten
  • Ziekte van de bijnieren zoals ziekte van Addison
  • Bij verschillende vormen van kanker

Mensen met kanker

Prednison wordt ook voorgeschreven aan mensen die kanker hebben en een chemokuur moeten ondergaan. Het is bekend dat het middel dan misselijkheid kan verminderen of zelfs voorkomen. Na orgaantransplantaties kan het lichaam afstotingsverschijnselen hebben en met medicijnen en het toedienen van prednison kan men het afstoten tegen gaan.

Prednison kan op twee verschillende manieren worden voorgeschreven:
  • Stootkuur
  • Langdurige behandeling

Stootkuur wordt korte tijd verstrekt

Bij een stootkuur ontvangt de patiënt grote hoeveelheden gedurende enkele dagen tot ten hoogste twee weken. Gedurende deze periode kan er wel 30 tot 80 mg. per dag worden verstrekt. Omdat men het middel maar korte tijd gebruikt treden niet zoveel bijwerkingen op in het algemeen. Als men in een goede conditie verkeert kan een stootkuur een effectief middel zijn. Er zijn mensen die baat hebben bij een stootkuur twee of drie keer per jaar. Men voelt zich daarna weer beter en de schade aan het lichaam blijft beperkt. Als er een hoge dosering wordt gegeven dan gebeurt dat vaak in het ziekenhuis. De patiënt krijgt dan een infuus met het geneesmiddel om de ontsteking te remmen.

Langdurige behandeling

Bij een langdurige behandeling ontvangt men prednison gedurende enige maanden en soms nog langer. Vaak wordt dan gestart met een stootkuur en daarna wordt er afgebouwd tot een meer aanvaardbaar niveau voor langere tijd. Pas als andere geneesmiddelen niet of onvoldoende helpen wordt er gekozen voor prednison.

De meest voorkomende bijwerkingen

Prednison is een geneesmiddel wat bekend staat dat er nogal vervelende bijwerkingen kunnen optreden. Vooral als men het middel langdurig gebruikt kan er sprake zijn van:
  • Extra honger
  • Misselijkheid
  • Maag- darmklachten
  • Depressieve gevoelens
  • Stemmingsveranderingen
  • Meer kans op infecties door bacteriën,
  • Verhoging van de bloeddruk
  • Verhoogde druk op de ogen
  • Oedeem, door het vasthouden van vocht
  • Botontkalking ofwel osteoporose
  • De huid wordt dunner en er kunnen snel blauwe plekken ontstaan
  • Soms ontstaat diabetes, dit gebeurt meestal bij ouderen
  • Dunner worden van de haren
  • Spierzwakte en vermoeidheid

Bij langdurig gebruik

Een van de meest vervelende bijwerkingen van prednison is dat mensen moeite hebben om op hun eigen gewicht te blijven. Door een verandering in de afbraak van vet zal men dikker worden. Maar ook veroorzaakt het middel zelf wat méér honger. Als men dan niet in staat is om extra beweging te nemen dan is snelle gewichtstoename het gevolg.

Ook hebben patiënten die prednison gebruiken vaak een opgeblazen gezicht. Er is sprake van ophoping van vocht. Dat is gewoon heel vervelend. U ziet er heel goed uit maar dat komt door de medicijnen want u voelt zich helemaal niet goed.

Invloed op de botten

Verlies van botweefsel. Er ontstaat botontkalking. De botten worden brozer en het is uiterst belangrijk om veel te bewegen en zo nodig extra kalk te gebruiken. Vaak wordt er een extra middel tegen botontkalking voorgeschreven. Voor patiënten die langdurig prednison gebruiken zal regelmatig bloedonderzoek nodig zijn.

Hoe moet men prednison innemen

Het is mogelijk om tabletten te krijgen met vertraagde afgifte. Let er daarbij goed op dat de tabletten precies volgens de aangegeven tijdstippen worden ingenomen. Meestal zal worden geadviseerd om de tabletten in de ochtend in te nemen samen met wat voedsel of water.Soms krijgt men extra medicijnen die de maag beschermen. Wie prednison langer dan 4 weken gebruikt mag niet plotseling stoppen. Een geleidelijke afbouw met een schema wat in overleg met de arts wordt vastgesteld is hierbij noodzakelijk. De reden hiervoor is dat het lichaam minder glucocorticoïden aanmaakt tijdens het gebruik van prednison. Zou u plotseling stoppen dan kan er een tekort aan glucocorticoïden ontstaan hetgeen gevaarlijk is.

Waarop letten als men prednison gebruikt

Heel belangrijk is het om als u een andere arts of tandarts bezoekt te vermelden dat u prednison gebruikt. Is er sprake van koorts dan kan het noodzakelijk zijn de hoeveelheid in overleg met de arts aan te passen. Sommige vaccinaties mogen niet samen met prednison worden gebruikt. Denk aan vaccinaties voor verre reizen of tegen tuberculose.
Gerelateerde artikelen
Prednison: Bijwerkingen Prednison en Prednisolon stootkuurPrednison: Bijwerkingen Prednison en Prednisolon stootkuurPrednison en Prednisolon zijn ontstekingsremmers op basis van bijnierschorshormonen of corticosteroïden, die bij veel zi…
Hoe ga je met Prednison om?Hoe ga je met Prednison om?Er zijn maar weinig mensen die nog nooit van de naam “Prednison” gehoord hebben. Maar lang niet iedereen weet ook precie…
Bijwerkingen van PrednisonPrednison wordt als medicijn voorgeschreven aan personen met bepaalde ontstekingsreacties, bepaalde vormen van bloedkank…
Prednison: waarom word je zo pafferig van Prednison?Prednison: waarom word je zo pafferig van Prednison?Bijna iedereen kent het geneesmiddel prednison wel. Het wordt gegeven bij allerlei aandoeningen. Maar prednison heeft oo…
Cortisone medicijn Prednison: gebruik, dosis en bijwerkingenCortisone medicijn Prednison: gebruik, dosis en bijwerkingenPrednison is een cortisone medicijn dat erg effectief kan zijn tegen ontstekingen. Het gebruik van prednison kan bijvoor…
Bronnen en referenties
  • Apotheek.nl
  • Dietcetera.nl
  • UMC Utrecht

Reageer op het artikel "Prednison soms wenselijk met stootkuur; wel bijwerkingen"

Reacties

Pit, 10-12-2018 10:47 #7
Goedemorgen beste lezer!
Het gebruik van prednison is mij bekend., vanwege polymialgia. Mijn bezinking is twee keer gemeten met een tussenliggende periode van twee weken. Deze is gedaald van 52 naar 46. Omdat mijn klachten niet waren verminderd heeft mijn huisarts mij een stootkuur voorgeschreven. De klachten zijn nagenoeg verdwenen. Over de mogelijke bijwerking(en) heb ik een vraag. Ik kom niet of heel moeilijk in slaap, voel me enorm energiek… hoe kan dit? Ik ga nu de vierde dag in. Maak me met name zorgen vanwege mijn tekort (zeker) aan slaap.Ga er wel vanuit dat als je erg moe bent je toch wel in slaap valt. Ik word deze maand 84 en heb hartproblemen en artrose.
Met vriendelijke groet,
Pit Reactie infoteur, 10-12-2018
Beste Pit,
Dank voor uw reactie. Ouderen hebben over het algemeen al méér moeite om in slaap te komen en slapen wat korter. Of dit samenhangt met het gebruik van prednison is lastig te zeggen. Daarom wil ik adviseren om de vraag voor te leggen aan de arts die de prednison heeft voorgeschreven. Deze is op de hoogte van uw totale gezondheidstoestand en kan zo nodig de samenstelling veranderen.
Veel succes, met vriendelijke groet,
Celientje1

De Brabander Jeannine, 25-08-2018 14:21 #6
In 2011 kreeg ik 20 mg/daags prednisolone voor polymialgia. Na een jaar afbouwen zat ik aan 5 mg/daags tot nu toe (dus ongveer 6 jaar). Welke zijn de nadelen op latere leeftijd. Mijn pillen, zijn capsules en worden gemaakt door de apotheker. Reactie infoteur, 27-08-2018
Beste Jeannine,
Dank voor je reactie. Ik denk dat het verstandig is om met je behandelend arts te overleggen wat de nadelen van het gebruik van prednisolone zijn voor jou op latere leeftijd. Dit kan van mens tot mens verschillen en zeker omdat je langdurig gebruik moet maken van de medicijnen is het van belang dat je goed op de hoogte bent van datgene wat je slikt.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Wilvan Mastrigt, 28-11-2017 18:36 #5
Ik heb ernstig copd, vanmorgen begonnen met een stootkuur van 30 maar heb het nog benauwder dan gisteren. Wat moet ik doen? help Reactie infoteur, 29-11-2017
Beste Wilvan.
Ik kan je alleen maar adviseren om direct contact op te nemen met de arts die de medicijnen heeft voorgeschreven. Het kan zijn dat de benauwdheid in het begin erger is en dat dit erbij hoort maar dat kan alleen de arts beoordelen. Goede communicatie is zo belangrijk hierbij.
Ik wens je veel sterkte,
met vriendelijke groet,
Celientje1

Ineke, 01-11-2017 10:54 #4
Ik heb een ontzettende last van droge huid over mijn hele lichaam, komt dat van de prednison? Reactie infoteur, 02-11-2017
Beste Ineke,

Als mensen langdurig prednison gebruiken dan kan een droge huid één van de bijwerkingen zijn.
Overleg daarom met je behandelend arts en kijk wat de mogelijkheden zijn.
Ik wens je veel sterkte.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Anita, 16-09-2016 10:20 #3
Ik snap het niet… mijn arts wil prednison tegelijkertijd geven met middelen voor tuberculose… en hier staat dat dat niet mag. Wat moet ik nu doen? Kan iemand mij raad geven aub.
Groetjes Anita Reactie infoteur, 17-09-2016
Beste Anita,

Het is altijd mogelijk om een second opinion aan te vragen bij een andere specialist. Mogelijk kan zelfs je apotheek contact opnemen met de arts om deze kwestie te bespreken. Van hieruit kan ik je geen antwoord geven op deze ingewikkelde vraag.

Sterkte en met vriendelijke groet,

Celientje1

Piet van den Hurk, 27-06-2016 15:42 #2
Ik gebruik Prednison, nu 40 40mg maar was 60 mg na een bloedbezinking van 90. Dit is nu 30 a.s. vrijdag krijg ik de uitslag van de nefroloog na het bloedprikken, indien het weer normaal gaat het afbouwen beginnen. Ik voel mij vreselijk moe en slap in de spieren, slaap redelijk maar ben emotioneler als normaal. Reactie infoteur, 27-06-2016
Beste Piet,
Dank voor je reactie. Ja, Prednison is soms een noodzakelijk medicijn maar het kan vervelende bijwerkingen geven. Ik hoop voor je dat je snel kunt gaan beginnen met afbouwen in overleg met je arts. Dit soort medicijnen maken vaak dat je wat emotioneler bent en dat hangt dan ook vaak samen met gevoelens van moeheid.
Ik wens je veel sterkte.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Dina, 20-04-2016 19:09 #1
Hallo,
ik heb een stootkuur van 7 dagen 30 mg per dag gehad en tijdens het innemen voelde ik me iets beter, maar nu na de kuur vreselijk moe en futloos spieren slapte? Wie herkent dit? Reactie infoteur, 21-04-2016
Hallo Dina,

Dank voor uw reactie. Mensen die prednison moeten gebruiken kunnen heel verschillende reacties krijgen. Daarom is het verstandig om meteen contact op te nemen met de arts die het medicijn heeft voorgeschreven. Deze kan uitleg geven en u verder helpen om de klachten op te lossen of te verminderen.
Ik wil u veel sterkte en succes wensen.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 20-11-2018
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!