InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe ga je met Prednison om?

Hoe ga je met Prednison om?

Hoe ga je met Prednison om? Er zijn maar weinig mensen die nog nooit van de naam “Prednison” gehoord hebben. Maar lang niet iedereen weet ook precies wat het is en waarvoor. Prednison is een bijnierschorshormoon, we noemen het ook wel corticosteroïd. Bijnierschorshormonen zijn natuurlijke ontstekingsremmers en helpen bij overgevoeligheidsreacties. Het wordt bij verschillende aandoeningen ingezet.

Wat is het en wanneer wordt het toegediend?

Prednison is een ontstekingsremmer gebaseerd op een bijnierschorshormoon. Dit remt ontstekingen op een natuurlijke manier en is in staat om overgevoeligheidsreacties in te perken. Prednison is een middel wat het proces in kan dammen, maar lost het uiteindelijk niet op.

Het wordt bij zeer veel aandoeningen toegepast als er ontstekingsverschijnselen een rol spelen. Te denken valt aan onder meer:
  • astma
  • reuma
  • multiple sclerose
  • COPD
  • zieke van Crohn
Maar het wordt ook toegepast als je last hebt van allergische reacties, tegen misselijkheid naar aanleiding van chemo en bij bepaalde vormen van kanker. Verder wordt Prednison ook ingezet ter voorkoming van afstotingsverschijnselen bij orgaantransplantaties (meestal in combinatie met andere medicijnen).

Korte of lange kuur

Het kan in een lagere dosis voor langere duur voorgeschreven worden door de arts, maar soms wordt er ook een korte zogenaamde “stootkuur” voorgeschreven. Dit is van enkele dagen tot maximaal twee weken en variërend van 30 tot maximaal 80 mg Prednison per dag. De stootkuur wordt vaak toegepast om plotselinge verergeringen van (veelal chronische) aandoeningen te voorkomen.

Bij de langere kuur hebben we het meestal over minimaal enkele maanden en meestal spreken we dan over 10 tot maximaal 20 mg Prednison. Vaak beginnen mensen ook met een stootkuur en later gaat men over naar de zogenaamde onderhoudsdosis.
De korte kuur geeft nauwelijks bijverschijnselen, bij de langere kuren ligt dat wat genuanceerder. Hierover later meer.

Kanker

Bij kanker ligt alles wat genuanceerder en is de dosis vaak relatief hoog. Vaak 60 mg Prednison per dag of zelfs meer. Dit wordt uiteraard gecombineerd met specifieke medicijnen. Vaak vindt de toediening plaats in vastgestelde periodes, zoals een week de combi van deze medicijnen, dan een week weer niet en dan opnieuw een week. De werking heeft betrekking op de zwelling van de tumor, deze wordt ingeperkt en helpt vaak om minder vermoeid te zijn en iets beter te kunnen eten (minder misselijk). Zeker je weerstand en conditie zijn belangrijk tijdens zo’n proces.

Bijwerkingen

Helaas hebben de meeste medicijnen ook bijwerkingen en zeker bij gebruik voor langere duur heeft Prednison ook bijwerkingen.
Te denken valt aan:
  • Vocht vasthouden, vooral in het lichaam (dit uit zich vaak als eerst met een opgeblazen gezicht, is ook het meest bekend).
  • Meer blauwe plekken.
  • Wondgenezing die wat vertraagd wordt.
  • Een pijnlijke buik.
  • Verhoogde kans op infecties en virussen.
  • Bloedingen en maagzweren.
  • Inzakken van wervels in de wervelkolom (komt niet echt veel voor).
Spreekt voor zich dat bij het gebruik van een langdurige dosis, de arts het proces erg nauwlettend volgt. De bijwerkingen van langdurig gebruik kunnen van dien aard zijn, dat er steeds meer artsen kiezen voor de korte stootkuur. Zo krijgt het lichaam de kans zelf weer enigszins te herstellen.

Tot slot

Zoals zoveel medicijnen heeft ook Prednison bijwerkingen en mensen met kanker die al verschillende kuren achter de rug hebben zullen eerder de afweging maken of en zo ja in hoeverre men prednison wil blijven innemen. Vaak nemen we de bijwerkingen er wel bij, maar in een later stadium van kanker kan de afweging anders worden. Iedereen gaat er weer anders mee om, zolang je maar weet wat er mogelijk op je pad kan komen. Stem altijd goed af met je behandelende arts.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen van PrednisonPrednison wordt als medicijn voorgeschreven aan personen met bepaalde ontstekingsreacties, bepaalde vormen van bloedkank…
Prednison: Bijwerkingen Prednison en Prednisolon stootkuurPrednison: Bijwerkingen Prednison en Prednisolon stootkuurPrednison en Prednisolon zijn ontstekingsremmers op basis van bijnierschorshormonen of corticosteroïden, die bij veel zi…
Prednison soms wenselijk met stootkuur; wel bijwerkingenPrednison soms wenselijk met stootkuur; wel bijwerkingenPrednison is een geneesmiddel dat vaak wordt voorgeschreven als medicijn om ontstekingen af te remmen. Het wordt o.a. ve…
Prednison: waarom word je zo pafferig van Prednison?Prednison: waarom word je zo pafferig van Prednison?Bijna iedereen kent het geneesmiddel prednison wel. Het wordt gegeven bij allerlei aandoeningen. Maar prednison heeft oo…
Bijwerkingen van ontstekingsremmers (corticosteroïden)Bijwerkingen van ontstekingsremmers (corticosteroïden)Personen met een chronische longziekte krijgen vaak ontstekingsremmers (corticosteroïden) voorgeschreven. Meestal in inh…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe ga je met Prednison om?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!