InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De NEVO-tabel, de tabel met alle voedingswaarden

De NEVO-tabel, de tabel met alle voedingswaarden

De NEVO-tabel, de tabel met alle voedingswaarden Wil jij wat beter letten op je voeding of zelfs afvallen? Dan is het belangrijk dat je je bewust bent van de verschillende voedingsstoffen die in jouw voedsel aanwezig zijn.

Wat is de Nevo-tabel?

De afkorting Nevo staat voor het Nederlands Voedingsstoffenbestand dat uitgegeven wordt door het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Je kunt de Nevo-tabel online vinden of als boek kopen. De tabel wordt bijna jaarlijks aangepast, zodat de gegevens over bepaalde voedingsstoffen altijd zo actueel mogelijk zijn. Door betere meetapparatuur en analyses kunnen de voedingswaarden zo nauwkeurig mogelijk bepaald worden. Dat is veel werk en dat betekent ook dat er veel onderzoekers bezig zijn met deze tabel. Zij zijn meestal in dienst bij de overheid. Het boek met de NEVO-tabel wordt met een tussenperiode van enkele jaren in boekvorm uitgegeven. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de aandacht voor een voedingsstof op een bepaald moment. Hierdoor worden er regelmatig voedingsproducten toegevoegd aan de tabel, maar ook wel eens geschrapt uit de tabel.

Doel

De NEVO is opgericht in 1985. Het doel is vooral het beheren en onderhouden van een tabel met voedingswaardegegevens, zodat mensen meer bewust worden van voedingsstoffen in producten. Daarnaast is het een handige hulp voor diëtisten.

Wat staat er in de Nevo-tabel?

In de Nevo-tabel staat informatie over heel diverse levensmiddelen die door veel Nederlanders regelmatig geconsumeerd worden. Maar er staan ook levensmiddelen in de tabel die belangrijk zijn voor diëtisten en wetenschappers. Je kunt hierbij denken aan dagelijkse voedingsmiddelen als brood, maar ook aan bijvoorbeeld specerijen en kruiden.

Energie en voedingsstoffen

In de tabel is onder andere opgenomen hoeveel energie wordt verkregen uit een voedingsmiddel. Hierbij wordt gerekend met de volgende gegevens:

StofAantal kcalAantal kJ
1 gram eiwit417
1 gram vet937
1 gram koolhydraat417
1 gram polyolen2,410
1 gram alcohol729
1 gram melkzuur3,615
1 gram oxaalzuur2,510
1 gram wijnsteenzuur2,510
1 gram appelzuur2,510
1 gram citroenzuur2,510

Daarnaast is er meer informatie te vinden over de hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vetzuren, mineralen, vitamines en stoffen als cholesterol, voedingsvezels, alcohol en water. Voor al deze producten geldt dat de hoeveelheid in de tabel is berekend voor 100g voedingsstof. Natuurlijk heeft iedere stof bij iedere fabrikant een andere samenstelling, maar deze waarden zijn een gemiddelde benadering.

Hoe komt het RIVM aan deze gegevens?

Het RIVM heeft zelf onderzoekers in dienst die onderzoek doen naar de voedingsmiddelen, maar daarnaast worden er ook voedingswaardegegevens aangeleverd door fabrikanten. De gegevens die aangeleverd worden, worden eerst beoordeeld op de vraag of zij in aanmerking komen voor opname in de NEVO-databank. Zo moet een voedingsproduct door veel Nederlanders regelmatig geconsumeerd worden of van belang zijn voor wetenschappers of diëtisten, anders heeft het geen zin om een voedingsproduct op te nemen in de tabel. Dan worden de gegevens nogmaals beoordeeld en wordt het voedingsmiddel gecodeerd. Daarna wordt er weer een controle uitgevoerd en worden de gegevens eventueel aangepast. Pas als alle gegevens goed opgenomen kunnen worden in de tabel, komen zij ook daadwerkelijk in de tabel te staan. De meeste gegevens zijn afkomstig van Nederlandse laboratoria.
© 2011 - 2019 Voltigegek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl/nevo/
  • NEVO-tabel 2006

Reageer op het artikel "De NEVO-tabel, de tabel met alle voedingswaarden"

Infoteur: Voltigegek
Gepubliceerd: 07-06-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!