InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Sonja Bakker: De dieetgoeroe van de 21e eeuw

Sonja Bakker: De dieetgoeroe van de 21e eeuw

Dieetgoeroe Sonja Bakker heeft Nederland de afgelopen jaren veroverd met haar recepten en weekmenu’s. Alsof dit nog niet genoeg is, wil ze nu met de rest van de wereld beginnen. Maar is haar afvalprincipe nu wel zo gezond?

Principe

Sonja Bakker pakt het heel slim aan. Ze ontwikkeld standaardrecepten die door iedereen gebruikt kunnen worden. Je hoeft nergens meer bij na te denken. Hele dag- en weekmenu’s staan in haar boeken uitgebreid beschreven. Je hoeft alleen de ingrediënten uit de ingrediëntenlijst te kopen en de recepten klaar te maken. Je hoeft niet meer op te letten waar veel en weinig calorieën in zitten en hoe je het klaar moet maken. Dit heeft Sonja allemaal al voor je uitgezocht. Een paar weken “SonjaBakkeren” en de kilo’s vliegen eraf. Tenminste, dat doet ze je geloven.

Hype

De meeste diëten zorgen ervoor dat je snel afvalt, maar vervolgens weer net zo hard aankomt. Dit gevaar ligt ook op de loer bij het “SonjaBakkeren”. In het begin is het nog erg leuk, die recepten uit het boek volgen. Maar nadat je alle recepten hebt uitgeprobeerd, wil je toch wel weer je eigen vertrouwde recepten maken. Het boek van de dieetgoeroe beland ergens achter in de boekenkast en je gaat weer op je ouder manier verder. Het “SonjaBakkeren” is een hype. Zodra het nieuwtje eraf is, is het niet meer leuk en verval je in je oude patroon. Sonja Bakker geeft kant- en klare recepten, maar geen tips om zelf je voeding aan te passen.

Gezond?

Er zijn veel discussies geweest of het Sonja Bakker dieet nu wel zo gezond is. Naar aanleiding van deze discussies heeft ze haar boeken aangepast. Ze heeft bijv. vette vis aan haar recepten toegevoegd, omdat de essentiële visvetzuren ondervertegenwoordigt waren in haar menu’s. Op dit moment zijn haar recepten redelijk gezond. Maar een erg groot minpunt van de recepten van Sonja Bakker is, dat ze geen rekening houdt met de individuele voedingsbehoefte van een persoon. Een man van 2 meter heeft veel meer energie, eiwit en micronutriënten nodig, dan een vrouw van 1.50m. Ook een jonge sporter heeft veel meer energie nodig dan een 80-jarige passieve vrouw. Het gevaar hierbij is dat sommige personen te weinig energie en voedingsstoffen binnenkrijgen om goed te kunnen functioneren. Ieder persoon is uniek en heeft een persoonlijk dieet nodig.

Diëtist

Als je serieus wil afvallen en je streefgewicht gedurende langere termijn wilt behouden, kun je het best naar een diëtist gaan. Zij stelt samen met jou een persoonlijk dieet op, afgestemd op je voedingsbehoefte en voedingsgewoonten. Zij zorgt ervoor dat je gewicht kunt verliezen door kleine aanpassingen in de voeding te maken. De diëtist houdt rekening met jouw voorkeuren op voedingsgebied en zorgt ervoor dat je op de meest prettige manier gewicht verliest. Ze leert je ook inzicht te krijgen in de voedingswaarden van producten, zodat je zelf kunt variëren. De diëtist is het steuntje in de rug. Zodra je het niet meer ziet zitten, is zij er om je weer te motiveren en om te gaan met tegenslag. “SonjaBakkeren” is een tijdelijke oplossing, maar de diëtist zorgt voor blijvende resultaten!
© 2008 - 2019 Louise23, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sonja Bakker: De dieetgoeroe van de 21e eeuw"

Infoteur: Louise23
Gepubliceerd: 10-06-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!