InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?

Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?

Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker? Nu Sonja Bakker kiest voor een periode van rust in haar leven, wordt het tijd voor een nieuwe dieetgoeroe. Het tv-programma Editie NL komt met drie nieuwe dieetmethodes in ‘Wie wordt de nieuwe Sonja Bakker’, maar is het misschien toch Mathijs Vrieze die de Nederlanders weer aan het gezonde voedsel krijgt? Wie is deze nieuwe ‘Sonja’?

De kilo’s overwonnen

Met een gedegen koksopleiding op zak, begon Mathijs Vrieze zijn carrière in een aantal toprestaurants in Nederland. Hij viel op door zijn gedrevenheid en enthousiasme. Ook Mathijs moest het gevecht van overtollige kilo’s aangaan. Hoewel hij inmiddels veel kennis opgedaan had over gezonde voeding, was zijn eigen voedingspatroon een complete ramp. Met een nieuwe afslankmethode overwon hij de kilo’s en viel hij in totaal 30 kilo af in drie jaar. Een geweldige prestatie, maar wat was de formule? Minder calorieën eten, lekker en gezond koken, bewegen en gemotiveerd blijven. Het lijkt eenvoudig, maar veel mensen missen de motivatie. Vandaar dat Mathijs zijn eigen ervaring verwerkte in zijn eerste eigen boek: ‘Lekker eten en gezonder afvallen’. Met de ‘Mathijs Vrieze Afslankmethode’ kun je op een gezonde manier ongeveer twee kilo per maand afvallen. Met hulp van verschillende motivatietips is het makkelijker vol te houden.

Lekker en gezond eten

Dat lekker eten ook heel gezond kan zijn, bewees Mathijs Vrieze al in zijn gezonde recepten voor dieet- en kookboeken, magazines en weekbladen. Ook voor Sonja Bakker heeft hij recepten geschreven. Hij schrijft geen strikt dieet voor, maar helpt mensen op een positieve manier hun eetpatroon te veranderen. Gezond eten betekent niet dat de passie in de keuken verdwijnt. Zijn verrassende recepten zijn een verademing in de verschillende bestaande dieetmethodes. Hoewel de gelijkenis met Sonja Bakker zeker te bemerken is. In zijn boek ‘Lekker eten en gezonder afvallen’ wordt aan de hand van 16 verschillende weekmenu’s en meer dan 100 recepten een gezondere levensstijl voorgehouden. Dat vaste menu’s werken, was wel te zien aan het succes van het sonjabakkeren. Van het kookboek is inmiddels ook een ‘kookDVD’ verschenen. Vrieze noemt zijn methode bewust geen dieet. 'Diëten betekenen altijd afzien. Ik heb gekozen voor caloriebeperking. Je valt er wat langzamer van af, maar het is beter vol te houden.'

De nieuwe Sonja

Begin 2008 presenteerde Mathijs zijn nieuwe dieetmethode Lekker eten en gezonder afvallen.
De eerste druk van 50.000 exemplaren was snel uitverkocht. In de zomer van 2008 presenteerde hij het programma ‘Eten & Daten’, waarna een serie van het biologische kookprogramma ‘Puur Smaak’ op RTL4 volgde. Wekelijks vult Matthijs een eigen pagina in gratis dagblad de Metro met allerlei richtlijnen voor een gezonde levensstijl. Voor Tefal heeft hij een speciaal receptenboek geschreven, behorend bij een productserie dat gezond eten bevorderd. Ook is hij de vaste kok van het programma ‘RTL Vandaag’. Een indrukwekkende lijst, dat zijn persoon in Nederland steeds meer bekendheid gaf.

Tweede afslankboek

In maart 2009 volgde een tweede afslank kookboek, Lekker en gezond koken met Mathijs. Het is een dieetboek geworden dat vol staat met gezonde recepten, workshops, afslanktips en eetweetjes. Ook dit boek blijkt een succes en inmiddels wordt de vierde druk verkocht. Het enthousiasme spat er vanaf, de opmaak ziet er vrolijk uit. De gelijkenis met Jamie Oliver is wel treffend. Vooral de foto’s in het boek doen sterk aan hem denken.

Gezond leven kan heel gemakkelijk en vooral erg lekker zijn. Het wordt met de verrassende keuzes in de verschillende menusamenstellingen door de ‘Jamie Oliver van Alkmaar’ bewezen. Een slimme manier van inspringen op de dieetmarkt. Geen Sonja, geen Oliver, maar een aantrekkelijke mix. Vanaf nu wordt het dus ‘mathijsvriezen’ wat de klok slaat!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.mathijsvrieze.nl

Reageer op het artikel "Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 07-01-2010
Subrubriek: Dieet
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!