InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen door wandelen

Afvallen door wandelen

Afvallen door wandelen Afvallen door wandelen is eigenlijk heel eenvoudig, maar ook zeer effectief. Je hoeft dus helemaal niet hard te lopen of te sporten om af te vallen, met wandelen kun je net zoveel afvallen. Het leuke van lopen is dat je het kan combineren met allerlei andere activiteiten. Zelfs als je geen tijd denkt te hebben om elke dag te gaan lopen, zijn er mogelijkheden om meer bewegen te integreren in je dagelijkse leven. Door het gemak en het plezier is afvallen door wandelen voor veel mensen één van de effectiefste manieren om gewicht te verliezen.

Afvallen door wandelen

Afvallen doe je door enerzijds minder of anders te eten en tegelijkertijd meer te bewegen. Voor het voedingsgedeelte zijn er allerlei diëten te volgen en ook zonder dieet zijn er goede resultaten te behalen. Hoewel mensen veel moeite kunnen hebben om zich aan een nieuw eetpatroon te houden, is het vaak nog moeilijker om meer te gaan bewegen. Veel mensen hebben het idee dat ze heel fanatiek moeten gaan sporten, terwijl ze daar helemaal geen zin in hebben. Echter, een eenvoudige manier van bewegen, zoals wandelen, kan net zo effectief zijn als intensief sporten.

Afvallen door wandelen is voor de meeste mensen waarschijnlijk zelfs effectiever dan andere manier van bewegen, omdat het veel makkelijker vol te houden is. En het belangrijkste van afvallen is dat je een duidelijk doel voor ogen hebt bij het afvallen en dat je hier aan vasthoudt. Het helpt heel erg wanneer de middelen die je hierbij inzet - in dit geval wandelen - makkelijk vol te houden zijn.

Afvallen door wandelen of hardlopen?

Wanneer je hardlopen en wandelen vergelijkt qua energieverbruik is het verschil per uur aanzienlijk. Als je dit het energieverbruik omrekent naar calorieën per kilometer wordt het verschil echter veel kleiner. Wanneer je 5 kilometer gaat hardlopen, verbrand je daarmee nauwelijks meer calorieën dan met 5 kilometer wandelen. Het grootste verschil is dat je met hardlopen eerder klaar bent (hardlopen gaat al gauw 2 keer zo snel als wandelen) en je dus minder tijd kwijt bent om dezelfde hoeveelheid calorieën te verbranden. In die zin is afvallen door hardlopen effectiever dan afvallen door wandelen.

De grote voordelen van afvallen door wandelen (althans voor veel mensen) is dat je er niet echt moe van wordt en dat het heel makkelijk in te passen is in je dagelijkse bezigheden. Voor wandelen hoef je geen speciale kleding aan te schaffen, alleen goede wandelschoenen zijn aan te raden.

Daarnaast is het zo dat calorieën verbranden niet hetzelfde is als het verbranden van lichaamsvet. Naast vetten verbrand je namelijk ook suikers. Hoe intensieve je beweegt, hoe meer suikers je verhoudingsgewijs gaat gebruiken. Voor de ideale vetverbranding kun je dus beter (stevig) wandelen of rustig hardlopen.

Wandelen kan heel rustgevend zijn. Door bijvoorbeeld door het bos te lopen kun je helemaal tot jezelf komen en energie opdoen om vervolgens weer goed te kunnen functioneren. Je kunt ook met anderen wandelen en daardoor kan het ook een heel gezellige bezigheid zijn. Je kunt het ook combineren met andere dingen, zoals inspiratie opdoen - neem dus een klein opschrijfboekje mee - of muziek luisteren.

Lees hier meer over de verschillen in afvallen door hardlopen en wandelen.

Geen tijd om te wandelen

Uiteraard kost wandelen wel tijd. Niet iedereen kan het zich permitteren om elke dag een stuk te gaan wandelen; gezin en werk vragen vaak zoveel tijd dat wandelen er dan niet ook nog bij kan. Je kunt het wandelen echter op allerlei verschillende manieren integreren in je dagelijks leven.

In plaats van met de auto of de fiets boodschappen te halen, kun je lopend gaan. Als de winkels te ver weg zijn of je moet zo veel boodschappen halen dat je die niet allemaal lopend kunt meenemen, dan kun je je auto bijvoorbeeld wat verder weg zetten op de parkeerplaats. Op die manier moet je een paar honderd meter extra lopen. Ook je kinderen van school halen kun je lopend doen en als je iemand moet opbellen die een paar straten verderop woont, kun je er ook even naar toe lopen.

Op je werk kun je dezelfde methoden toepassen. Neem bijvoorbeeld het parkeervak dat het verst van de ingang verwijderd is, zodat je een extra stuk moet lopen. Stuur je collega's geen e-mail, maar loop even bij ze langs. Neem de trap in plaats van de lift. En probeer de lunchpauze een paar keer per week te gebruiken om een stuk te gaan lopen, met of zonder je collega's. Op deze manier kun je heel wat meer meters maken, zonder dat het je echt tijd kost. Ook dat is afvallen door wandelen.

Regelmatig wandelen om af te slanken

Het belangrijkste van het wandelen als je wilt afvallen is dat je het blijft doen. Zorg er dus voor dat je enige regelmaat ontwikkelt in je nieuwe gewoontes. Streef er bijvoorbeeld naar om 3 lunchpauzes in de week te gebruiken om te gaan wandelen en maak van een verafgelegen parkeervak bij de supermarkt en je werk je vaste parkeerplaats. Wanneer je langere afstanden wandelt, is het een idee om een dagboekje bij te houden waarin je opschrijft hoeveel je gelopen hebt. Omdat de meters en kilometers moeilijk te meten zijn, kun je daar een schatting van maken en ook telkens het aantal minuten opschrijven dat je bent wezen wandelen.

Lees verder

© 2010 - 2018 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met wandelenAfvallen met wandelenKun je afvallen met wandelen? Heel veel mensen vinden het heerlijk om te gaan lopen. Ze willen liever niet rennen en hop…
Afvallen door sportenAfvallen door sportenAfvallen door sporten en bewegen is vaak veel effectiever dan gewicht verliezen door middel van minder eten. Wanneer je…
Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen doe je door meer calorieën te verbranden dan dat je tot je neemt. Door opgeslagen vet om te zetten in energie v…
Afvallen als je ouder wordtAfvallen als je ouder wordtAls je ouder wordt heb je minder calorieën nodig. Daardoor wordt het moeilijker afvallen als je ouder bent. Gelukkig zij…
Afvallen door meer LichaamsbewegingAfvallen door meer LichaamsbewegingVeel mensen willen graag afvallen door meer lichaamsbeweging maar vinden het moeilijk om ermee te beginnen. Starten met…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afvallen door wandelen"

Reacties

Stephanie, 03-12-2015 12:04 #7
Hoi
Door mijn werk kan ik helaas alleen op een loopband lopen. Dit doe ik 1.5 uur 's morgens en 's avond's ook 1.5 uur. Ik woog 69 en nu kom ik in eens 2 kilo aan. Verder eet ik zo Light mogelijk. Smorgens na het sporten optimel 0% kwark 250 ml of 2 crackers met kipfilet. Smiddags eten wij (wij zijn schippers ) warm eten. Ik eet dan onbeperkt groenten zo'n 200 gram broccoli /witlof /roerbak met kipfilet 100 gram
Savonds eet ik of 2 sneetjes volkoren brood of kwark, crackers 2 stuks.

Ben ik goed bezig of moet ik iets veranderen?

Groetjes Stephanie Reactie infoteur, 03-12-2015
Beste Stephanie,

Wat je beschrijft aan beweging en voeding lijkt mij erg gezond. Ik zou zeker niet minder gaan eten! 2 kilo aankomen is over het algemeen niet zo'n probleem. Het is wel goed om je gewicht in de gaten te blijven houden. Of 69 kilo voor jou een gezond gewicht is, hangt sterk af van je lengte en lichaamsbouw.

Succes!
Vriendelijke groet,

Brempie

Martha, 02-08-2015 22:11 #6
Hallo
Ik werk in de huishouding op een of afd. ik heb een stappenteller en als ik klaar ben met me werk kijk ik altijd even op de teller. Geregeld staat hij dan op
9000 -11000 stappen nu weet ik niet of dit goed is en hoeveel kcal. Ik verbrand heb weten jullie het?
Mvg martha Reactie infoteur, 03-08-2015
Beste Martha,

Per kilometer verbrand je met normaal wandelen ongeveer 60 KCal per kilometer. Als jij ongeveer 10.000 stappen zet op een dag, schat ik dat je ongeveer 8 kilometer hebt afgelegd. Dat zou dan neerkomen op 60 * 8 = 480 KCal op een dag.

Vriendelijke groet,

Brempie

Angsthaasje, 20-07-2014 21:47 #5
Het klinkt misschien raar, maar ik heb weleens gehoord dat je ál meer moet gaan bewegen om tot resultaat te komen. Dit houdt mij erg tegen om méér te gaan bewegen.
Ik zou voor mijn gezondheid 5-10 kilo kwijt moeten raken.
Maar, als ik me dan voorstel dat ik in het begin met 3 keer per week een half uur wandelen misschien -na een paar maanden, als ik ook goed op mijn eten let- die eerste 5 kilo zal afvallen en voor die 2e 5 kilo 3 keer per week een uur moet wandelen… En erna, om mijn gewicht te behouden, anderhalf uur moet wandelen…
Ik ben gewoon bang dat ik op een gegeven moment de halve dag aan het wandelen ben om op gewicht te blijven!
Ook ben ik bang dat ik, als ik dus meer ga bewegen, ook méér honger krijg! Dus ga ik méér eten, dus heeft het allemaal geen effect!

Oei, ik lees hieronder 5 uren per dag wandelen! Wat doodsaai! Dat is nl nog iets… ik heb geen auto, dus zal altijd zo'n beetje hetzelfde rondje gaan wandelen, doodsaai natuurlijk. Natuurlijk kan ik ook weleens de andere kant op gaan, het blijft een beetje saai, maar ja, ik heb een mp3 speler en zal daardoor meer genieten van mijn wandelingen. Samen met iemand gaan lijkt me niks, dan moet je nog praten ook, dus je kunt geen muziek luisteren, ik houd persoonlijk meer van muziek dan van praten…

Als ik het verhaal van Karin lees, vind ik dat niet erg bemoedigend. Je doet hartstikke veel moeite voor een schamele 3 kilootjes… :-(

De Baetselier, 09-03-2014 05:59 #4
Om af te vallen moet er veel gewandeld worden vooral als men zijn voeding niet aanpast. Buiten het vermageren bouwt men een goede conditie op en heeft het een goede invloed op de gezondheid. Ik zelf wandel +/- 5 uur per dag (pensioen ) en heb mijn gewicht in 3 jaar gehalveerd. van 100 naar 51 kg. Heb me nog nooit zo goed gevoelt.

Said, 16-09-2012 13:20 #3
Ik begon sinds Twee weken met wandelen. Toen was ik gestopt met drinken en roken. Om af te vallen, begon ik in het joodse park te joggen ongeveer 2 rondjes. na de eerste week deed ik 3 rondjes. Er is momenteel één kg af maar ik blijf wandelen en lopen en ben mijn etensgewoonten stilletjes te veranderen dus ik ben benieuwd op de resultaten na 2manden. wordt vervolgt. Reactie infoteur, 17-09-2012
Hallo Said,

Klinkt goed! Houd vol!

Vriendelijke groet,

Brempie

Karin Jaspers, 12-06-2012 11:38 #2
Ik begon 14 maanden geleden met wandelen. Toen was ik gestopt met roken. Om niet dikker te worden begon ik 5 km te lopen, waar ik 1 uur over deed. Ben door de winter door gelopen, met 10 km. Ik ben niet aangekomen, of wel ik snoepgoed in maten at. Nu loop ik sinds 4 maanden 18 tot 25 km, en weer met goed eten en snoep in maten zijn er 3 kg af.
Groetjes Karin

Susan, 14-04-2011 12:51 #1
Tip: www.afstandmeten.nl
Hierop kan je routes uitstippelen en zo kan je precies zien hoeveel je gaat lopen of hebt gelopen. Ik gebruik het altijd en probeer op deze manier elke keer wat verder te gaan lopen en nieuwe routes te maken. Dit gaat goed en bevalt uitstekend!

Infoteur: Brempie
Laatste update: 26-01-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen niet minder eten
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!