InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine B12, cobalamine, voor meer energie en concentratie

Vitamine B12, cobalamine, voor meer energie en concentratie

Vitamine B12, cobalamine, voor meer energie en concentratie Vitamine B12 hebben we nodig bij de aanmaak van rode bloedcellen, die hemoglobine bevatten die zorgen voor het transport van zuurstof door je hele lichaam. Vitamine B12 zorgt ook voor een goede werking van het zenuwstelsel. De vitamine komt alleen voor in dierlijke voeding, zoals vlees, vis, eieren, kaas, melk en yoghurt. Een tekort aan B12 kan leiden tot bloedarmoede en pernicieuze anemie. Maar ook tot symptomen als moe zijn, problemen hebben met concentratie en geheugen of depressiviteit.

Vitamine B12

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke voeding, zoals:
  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Kaas
  • Melk
  • Yoghurt
  • Andere zuivelproducten

Vegetariërs

Aangezien vitamine B12 alleen in dierlijke producten voorkomt, verklaart dat waarom vooral vegetariërs en veganisten een tekort kunnen oplopen, maar ook bij mensen die allergisch zijn voor gluten krijgen hier relatief vaker mee te maken.

In Nederland heeft zo’n twee tot drie procent een tekort aan vitamine B12. Een teveel aan vitamine B12 heeft in principe geen negatieve gevolgen (je plast het weer uit), maar geadviseerd wordt alleen supplementen te slikken als is vastgesteld dat je daadwerkelijk een tekort hebt.

Tekort symptonen

Symptomen van vitamine B12 tekort:
  • Afasie (niet op bepaalde woorden kunnen komen)
  • Ademnood
  • Angina pectoris (pijn op de borst)
  • Ataxie (onverklaarbaar ergens tegenaan lopen of vallen)
  • Bloedarmoede
  • Concentratieproblemen
  • Depressiviteit
  • Geheugenproblemen
  • Gebrek aan eetlust / gewichtsverlies
  • Haaruitval
  • Kouwelijkheid
  • Migraine
  • Nervositeit
  • Spierpijn
  • Tintelingen
  • Vermoeidheid
  • Wazig zien
  • Zwakte

Injecteren

Jezelf injecteren met vitamine B12 is een trend die steeds vaker voorkomt. Een injectie of een hoge dosis in pilvorm zorgt voor een energieboost. In principe heb je alleen een injectie nodig als je een groot tekort hebt én last hebt van een opnamestoornis.

Opname

Vitamine B12 kan alleen opgenomen worden in het lichaam als je maag de stof intrinsic factor aanmaakt. In de darm bindt deze stof zich aan vitamine B12 waardoor het in de bloedbaan kan worden opgenomen. Mensen die te weinig maagzuur aanmaken, vaak ouderen, hebben daardoor ook een tekort aan deze stof. Ook mensen die langdurig maagzuurremmers gebruiken, zullen hier last van hebben.

Bij mensen met een opnamestoornis wordt begonnen met een wekelijkse injectie om later over te gaan op de onderhoudsdosis die voor iedereen verschillend is. Meestal één keer per twee maanden.
© 2008 - 2019 Jour, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Symptomen Vitamine B12 tekortSymptomen Vitamine B12 tekortWat zijn de symptomen bij een vitamine B12 tekort? Vitamines spelen een belangrijke rol in onze leven. Welke vitamine pr…
Vitamine B12: structuur, functies en deficiëntieVitamine B12: structuur, functies en deficiëntieHet is ons allemaal bekend dat voldoende inname van vitamines belangrijk is voor een gezond functionerend lichaam. Zo oo…
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Vitamine B12 voor energie en krachtVitamine B12 voor energie en krachtVan de vele B-vitaminen is vitamine B12 wel de bekendste. De echte naam van deze vitamine is cobalamine. Het bevat namel…
Vitamines en mineralen; Vitamine KVitamines en mineralen; Vitamine KDe belangrijkste functie van vitamine K is de bloedstolling. Baby’s krijgen de eerste drie maanden vitamine K, daarna is…

Reageer op het artikel "Vitamine B12, cobalamine, voor meer energie en concentratie"

Reacties

Bruno, 29-12-2012 09:33 #3
Hallo mijn naam is Bruno en ben 25 jaar aflopen week heb ik te horen gekregen dat ik vitamine b12 tekort kom. Elke jaar laat ik me dus testen op alles en zo zijn we dus er achter gekomen. Maandag 24/12 heb ik me eerste spuitje gehad en die avond heb ik plaat gelegen op bed plus heb ook moeten overgeven. Dag er na heb ik dus heel dag op bed gelegen en had amper kracht om op te staan of om te eten. Op 26/12 werd ik om half 4 wakker en voel me sinds din net of ik opeens veel energie heb. Ik ben gaan leten op me eten en drinken.

Me vraag is is dit normal? Eerst ben ik dood moe en nu slaap ik goed maar ben elke dag om half 4 snachts wakker en kan niet meer slapen…

C. Uytdewilligen, 12-07-2012 13:46 #2
De vraag is gebruik al lange tijd b12 spuiten. Wanneer weet je dat je er mee op mag houden
en moet dat tussen door niet eens geprikt worden?
C Uytdewilligen

Rita Zwolschen, 15-07-2008 20:46 #1
Ik ga het proberen, ik heb last van gewichtsverlies, vermoeidheid, depresiefe gevoelens, zwakte, kouwelijkheid, spierpijn, concentratieproblemen, nervositeit, dit alles zonder een echte oorzaak. Ik heb een check-up gehad bij de dokter en eet gezond.

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!