InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Biologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dieren

Biologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dieren

Biologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dieren Biologisch eten is beter voor het welzijn van de dieren, beter voor het milieu en het is lekkerder dan de gewone variant. Daarnaast is biologisch eten een stuk gezonder. Er zitten meer voedingsstoffen in en minder kunstmatige toevoegingen. Zuivel, zoals melk en yoghurt, bevat meer gezonde vetzuren en géén antibiotica en hormonen. Vlees is gezonder en bevat meer smaak, omdat het vee buiten loopt en minder veevoer krijgt. Groenten en fruit bevatten geen pesticiden.

Brood

Biologisch brood wordt gebakken op een lagere temperatuur dan 'gewoon' brood. Tijdens het normale proces gaan veel voedingsstoffen verloren door de hoge temperatuur. Daarnaast wordt er in biologisch brood minder hulpstoffen (broodverbeteraars) gebruikt.

Soms wordt biologisch brood met zuurdesem bereid, dat een typische zure smaak geeft. Maar veelal kun je ook biologisch brood vinden waarvan het deeg op de normale manier gemaakt wordt maar dan met biologische producten. Bij bijvoorbeeld de teelt van biologische tarwe wordt geen gebruik gemaakt van kunstmest en bestrijdingsmiddelen.

Zuivel

Biologische melk bevat meer gezonde vetzuren dan 'gewone' melk. Het gaat dan vooral om omega-3 vetzuren die belangrijk zijn voor de versterking van het immuunsysteem en het voorkomen van hart- en vaatziekten, allergieën en astma. Doordat de koeien van biologische melkbedrijven buiten lopen eten ze meer grasklavers en krijgen ze minder krachtvoer dan koeien bij gewone melkveehouderijen.

Biologische zuivel is vrij van antibiotica en hormonen, die regelmatig in veevoer terecht komen en zo ook in de melk, yoghurt en andere zuivelproducten terecht komen. Ook bij biologische zuivelproducten mag geen gebruik worden gemaakt van chemische geurstoffen, kleurstoffen, smaakstoffen en conserveermiddelen.

Vlees

In biologisch vlees zul je geen middelen als antibiotica en groeihormonen aantreffen die wel in 'gewoon' vlees opduikt. Door het gebruik van diermeel door het veevoer bestaat de kans op BSE, dat de hersenziekte Creutzfeldt-Jakob kan veroorzaken. Dieren in de biologische veeteelt eten meer buiten waardoor ze minder veevoer krijgen.

Inmiddels is er biologisch varkensvlees, rundvlees, kip en ander biologische pluimvee vleeswaren. Biologisch kalfsvlees en lamsvlees wordt niet verkocht vanuit het principe geen vlees te verkopen van dieren die niet volwassen zijn. Bij de bereiding van biologische vlees en vleeswaren mogen geen chemische geur-, kleur- en hulpstoffen worden toegevoegd.

Groenten

Biologische sla bevat meer vitaminen en mineralen dan 'gewone' sla. Sterker nog: voorverpakte gewone sla wordt gewassen in mengsel van water en chloor, dat een antibacteriële werking heeft en waardoor de sla langer knapperig blijft. Vervolgens worden de zakjes sla gevuld met kooldioxide en stikstof voordat ze dichtgemaakt worden.

'Gewone' tomaten uit Italië en Spanje bevatten regelmatig te veel pesticiden, dat geldt ook voor paprika’s. Bij biologische groenten worden geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Fruit

Ook bij 'gewoon' fruit wordt regelmatig te veel pesticiden aangetroffen om schimmels en insecten te weren. In de biologische landbouw worden geen pesticiden gebruikt, omdat deze ongewenste gevolgen zouden kunnen hebben op het immuunsysteem en de hormoonhuishouding.

Olie

Biologische olie wordt geproduceerd bij een lagere temperatuur, omdat bij een hogere temperatuur de onverzadigde vetzuren (de gezonde) zich omzetten in verzadigde vetzuren(de ongezonde).

Gezond

Er zijn natuurlijk nog veel meer biologische producten. Biologisch voedsel wordt gemaakt zonder bestrijdingsmiddelen, chemische toevoegingen, geurstoffen, kleurstoffen en smaakstoffen. Daardoor is nagenoeg elk biologisch product gezonder dan de normale variant ervan.

Duur

Helaas kost de biologische variant meer dan de 'normale' variant. Dat komt natuurlijk doordat het meer tijd kost om je dieren op een natuurlijke manier groot te laten worden in plaats van groeihormonen toe te dienen. Daarnaast liggen de kosten per product hoger, omdat er niet gekozen wordt voor de goedkoopste oplossing maar voor de beste oplossing.

Maar biologisch eten kost ook meer doordat er minder mensen biologisch eten dan mensen die ‘gewoon’ eten. Zodra meer mensen biologisch gaan eten, wordt de markt interessanter voor de betrokken partijen. Hierdoor zullen meer melkveehouders, landbouwbedrijven, maar dus ook supermarkten biologisch eten willen aanbieden. Door meer aanbod zal de prijs dalen.

Biologisch

Biologisch eten is niet alleen beter voor het milieu en de dieren, maar ook voor jou. De slogan: "Biologisch, heel logisch", is dus niet zo'n gekke slogan.
© 2008 - 2019 Jour, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De schijf van 5De schijf van 5De meeste Nederlanders kennen hem wel; de schijf van 5. Het is dé leidraad voor gezond, lekker en veilig eten, opgesteld…
Afvallen? Voorkom een vitaminetekortAfvallen? Voorkom een vitaminetekortBen jij aan het lijnen? Pas dan heel goed op dat je geen vitaminetekort krijgt. Veel mensen die proberen af te vallen he…
De Schijf van Vijf (de versie van 2016)De Schijf van Vijf (de versie van 2016)In 2016 werd een nieuwe versie van de Schijf van Vijf geïntroduceerd. Met de Schijf van Vijf kun je makkelijk en snel zi…
Eenvoudige effectieve dieëtenEenvoudige effectieve dieëtenVeel mensen hebben last van overgewiicht, dit zijn dieëten om snel en op een eenvoudige manier wat pondjes kwijt te rake…

Reageer op het artikel "Biologisch voedsel eten is gezonder en beter voor dieren"

Reacties

Berry, 20-12-2012 09:17 #5
Ik eet zelf alleen biologisch vlees. En eet geen Lam of Kalf ook uit principe, maar dat het biologisch niet verkocht word is niet waar er zijn heel veel biologische slagers die wel Lam en Kalf verkopen.

Cynthia, 03-04-2012 11:01 #4
Als er uitsluitend biologisch wordt "geboerd" is dit dan een veel grotere belasting voor het milieu aangezien er dan meer grond/ruimte nodig is? Komt er dan een tekort aan voedsel? Of zouden boeren uitsluitend voor eigen land moeten gaan zorgen? Wat mij betreft starten we vandaag nog met om het milieu gaan denken maar goed…

Jo Olfers, 27-07-2011 12:52 #3
Daar er enorm veel mensen ziek worden, o.a. aan kanker lijden, zag ik staan, dat de E nummers in het voedsel kankerverwekkend zijn. Inderdaad staan ze veel op de verpakkingen, maar veel te klein! Ik zie wel wat in biologisch vlees, en neem dat vaak. Nu ga ik er ook op letten, waar die E nummers op staan! Wat kan de EEG het nu schelen, of wij er ziek van worden? Gaat toch alleen maar om het geld!

Jasper, 21-06-2011 13:04 #2
Ik kan niet zo goed tegen dit soort artikelen dat beweert dat biologisch voedsel gezonder is dan niet biologisch voedsel; hier is namelijk geen enkel bewijs voor. Ik snap dat de biologische sector graag zijn producten wil slijten maar om dat dan onder valse voorwendselen te doen lijkt mij niet in het beeld van 'eerlijk en duurzaam' passen. Ook over millieuvriendelijkheid is nog veel discussie. Wel is het kopen van biologisch voedsel beter voor het welzijn van de dieren, wanneer je naar de bewegingsvrijheid kijkt. Uiteindelijk is dit het enige dat buiten kijf staat.

Anita, 28-03-2011 15:31 #1
Er staat:
Biologisch kalfsvlees en lamsvlees wordt niet verkocht vanuit het principe geen vlees te verkopen van dieren die niet volwassen zijn.
Zijn de varkens die geslacht worden dan wél volwassen? Reactie infoteur, 30-03-2011
Biggen moeten 40 dagen bij hun moeder blijven, maar varkens kunnen geslacht worden als ze een half jaar oud zijn. Dus je hebt een punt. De vraag is alleen wanneer een varken volwassen is, omdat ze 10 tot 20 jaar oud worden (afhankelijk van het ras)

Infoteur: Jour
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!