InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Besparen: Diepvries koken

Besparen: Diepvries koken

Besparen: Diepvries koken De winkels puilen uit van het kant en klare eten. Chinees, Japans, Italiaans, Thais, van alles is te koop. In ons land komen veel mensen chronisch tijd tekort. om tijd te besparen kiezen ze vaak voor een snelle magnetron maaltijd, of een chinese maaltijd bij de afhaal op de hoek. Hoe kun je lekker eten, en daar niet al teveel tijd aan kwijt zijn?

Onze maatschappij

Onze huidige maatschappij staat in het teken van drukte. Druk met werken, kinderen, hobby's, sociale contacten, noem maar op. Simpele dingen als goed eten koken wordt vaak op een andere, snelle manier opgelost.
Waarom zou je nog langer meegaan in deze trend? Ga vriezerkoken!!

Wat is vriezer koken?

Vriezer koken betekent dat je eten kookt op voorraad. Je kookt bijvoorbeeld 10 liter spaghettisaus in een keer. Een klein gedeelte eet je op, de rest vries je in. Op drukke dagen haal je de saus uit de vriezer, je kookt de pasta erbij, en hup! Binnen 15 minuten aan tafel.

De voordelen van vriezer koken

De voordelen zijn enorm:
  • Je kunt gebruik maken van de aanbiedingen, en groot inslaan.
  • Je eet altijd gezond, want je hebt het zelf gemaakt!
  • Je bespaart heel veel geld uit!
  • Je houdt tijd over. De tijd die je normaal in de keuken zou staan, kan je nu anders besteden.
  • Er is veel meer rust; het eten is toch al klaar.

Nadelen aan vriezer koken

Er zijn eigenlijk geen nadelen aan verbonden. Het enige wat je zou kunnen noemen, is dat het tijd kost om eten te koken voor meerdere keren tegelijk. Dat zal je dan moeten plannen, maar als het eenmaal in de vriezer staat, ben je blij dat je het klaar hebt staan voor noodgevallen.

Samen voor de vriezer koken

Als je er tegenop ziet om alleen te gaan koken voor je vriezer, is het misschien leuk om dat samen te gaan doen. Je kunt mensen opzoeken in je vriendenkring bijvoorbeeld die koken leuk vinden. Een keer per maand spreek je af bij iemand thuis. Tijdens die bijeenkomst bespreek je welke recepten ieder gaat maken. Je verdeelt de recepten en gaat dan thuis dat recept maken. Je doet dat voor alle deelnemers uit de groep. Zo maak je bijvoorbeeld 10 keer boerenkoolstampot. Even is dat heel veel werk, maar gemakkelijker dan 10 keer een ander recept maken. Als je voor iedereen hebt gekookt vries je alle maaltijden in. Op de volgende bijeenkomt wissel je de maaltijden weer uit. Je gaat dan naar huis met heel verschillende maaltijden voor je voorraadvriezer. Wel goed checken bij jezelf of je voor alle mensen kunt invriezen. Als eten bederft, dan kost dat extra veel geld. Zonde dus! Zulke bijeenkomsten zijn nuttig, maar ook gezellig. Je hebt allemaal hetzelfde doel: voorraad maken!

Wat kan je voor de vriezer koken?

  • Lasagna
  • Pastasaus
  • Chili con carne
  • Soep
  • Bamigerechten
  • Rijst gerechten
  • Vlees gerechten
  • Stampot
  • Ovenschotels
  • Koekjes
  • Toetjes, met vruchten bijvoorbeeld

Meer weten?

Wil je meer weten over koken voor de vriezer? Op internet zijn ontzettend veel recepten te vinden over dit onderwerp.
Kies uit wat je zelf lekker vindt, en aan de slag!
© 2008 - 2019 Anki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • "Zuinig leven voor Dummies" van Deborah Taylor-Hough "Genoeg uitgegeven!" van o.a. Marieke Henselmans

Reageer op het artikel "Besparen: Diepvries koken"

Infoteur: Anki
Gepubliceerd: 05-06-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!