InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatie

Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatie

Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatie Zwaarlijvige mensen vinden vaak een oplossing voor obesitas dankzij een maagoperatie, waardoor de bijhorende gezondheidsrisico's beperkt kunnen worden. Een maagverkleining maakt dat je minder voedsel kan eten en dat je hongergevoel op een lager pitje staat. Toch is ook na de "gastric bypass"-operatie nog een aangepast dieet nodig. Naast een evenwichtige voeding kunnen ook voedingssupplementen hierbij een belangrijke rol spelen. Welke voedingstips voor je gewicht volg je best na een maagverkleinende operatie?

Maagverkleining tegen obesitas

Een vermageringsoperatie die de maag verkleint, kan voor veel mensen met obesitas een effectieve oplossing zijn voor hun probleem. Door de verkleining van de maag is het hongergevoel minder en kan er minder voedsel ingenomen worden. Logischerwijze wordt dan ook de kans op overgewicht en de bijhorende gezondheidsrisico's zoals hoge bloeddruk en diabetes kleiner. Toch betekent dit niet dat een geslaagde gastric bypass-operatie een vrijbrief is om je weer meteen over te geven aan ongecontroleerde eetbuien. Ook na een maagoperatie is een aangepast dieet aangeraden.

Gastric bypass dieet

Maar ook na de maagverkleining of gastric bypass hou je je best nog aan een aangepast dieet. Want je zwaarlijvigheid kwijtraken is een langdurig proces waarbij je ook op de lange termijn je lichaam goed moet blijven verzorgen. Obesitas vereist dus een voortdurende zorg en de maagverkleining alleen lost het probleem nooit honderd procent op. Naast een regelmatige lichaamsbeweging is het van belang om je enkele nieuwe eetgewoonten eigen te maken.

Maagverkleining: voedingstips

Maagvolume

Na de maagverkleinende operatie zal je niet hetzelfde volume voedsel meer kunnen innemen als voorheen. Je zal dan ook sneller een gevoel van verzadiging hebben. Het komt er op aan dit verzadigingsgevoel te respecteren zodat je je niet gaat "overeten". In het begin moet je dit wat uitzoeken maar na verloop van tijd zal het aanvoelen van je maagvolume geen probleem moeten zijn.

Lichtere maaltijden

Heb je een gastric bypass ondergaan dan ga je best je maaltijden aanpassen door kleinere hoeveelheden te eten. Je kan deze wel spreiden over meerdere tijdstippen per dag en ook nog enkele tussendoortjes eten, maar dan liefst gezonde tussendoortjes en geen chocaladerepen of andere snacks. Drink niet tijdens maar na de maaltijd.

Goed kauwen

Probeer er op te letten om meer van je eten te genieten en rustiger te kauwen. Schil fruit en groenten zodat de spijsvertering niet bemoeilijkt wordt. Laat je niet afleiden door TV, laptop, smartphone of andere technologische attributen. Eet daarentegen langzaam en vermijd mogelijke stress die je spijsvertering onder spanning kan zetten.

Frisdrank en verzadigde vetten

Frisdranken zijn bruisende dranken die lucht in de maag brengen en de verwerking van het voedsel onder druk kunnen zetten. Probeer dit dan ook te vermijden, net als verzadigde vetten die zwaarder op de maag liggen en de spijsvertering bemoeilijken.

Voedingssupplementen tegen tekorten

Na de vermageringsoperatie zal je lichaam zich moeten aanpassen aan een kleinere hoeveelheid voedsel en daardoor zal het sommige stoffen in een beperkter aantal kunnen opnemen. Je lichaam kan dus logischerwijze minder voedingsstoffen opnemen dan voorheen. Daarom moet je opletten voor eventuele tekorten aan ijzer, calcium en vitamines. Mogelijk kan je arts je aanraden om aanvullend voedingssupplementen in te nemen. Voedingssupplementen met ijzer en andere mineralen kunnen je helpen om de overgang naar een gezond leven na de maagoperatie op een goede manier te overbruggen.
Een interessante tip is om te kiezen voor supplementen die meerdere vitaminen en mineralen combineren, zoals bijvoorbeeld:
  • Multi 4 All
  • Swisse Multivitaminen
  • Orthica Calcium Magnesium Zink

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overgewicht: door een operatie af van je overgewichtOvergewicht: door een operatie af van je overgewichtSommige mensen storen zich aan hun overgewicht of krijgen van hun dokter te horen dat ze er echt niet aan moeten doen om…
Gastric bypass surgeryGastric bypass surgeryObesitas is een aandoening die jaarlijks steeds meer slachtoffers maakt. In de afgelopen dertig jaar is de prevalentie v…
De maagverkleining ofterwijl de Gastric BypassEen maagverkleining wordt ook wel een Gastric Bypass genoemd. Een Gastric Bypass is een operatieve ingreep wat u helpt m…
Obesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewichtObesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewichtVoor mensen die problemen hebben met ernstig overgewicht, zijn er talloze mogelijkheden om af te slanken. Toch is het vo…
Overwegingen maagoperatie bij overgewichtOverwegingen maagoperatie bij overgewichtAls afvallen maar niet wil lukken en je hebt allerlei diëten gevolgd, dan wil je er alles aan doen om gewicht kwijt te r…
Bronnen en referenties
  • http://www.azsintjan.be/obesitaschirurgie/centrum-voor-obesitaschirurgie.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Maagverkleining (bronnen geraadpleegd op 07/08/2015).

Reageer op het artikel "Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-04-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Maagproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!