InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?

Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?

Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er? Als je zwaarlijvig bent en gewicht wilt verliezen, dan kan dat heel wat tijd in beslag nemen. Een dieet volgen kan soms erg tegenvallen, zodat je te maken krijgt met chronische obesitas. Een maagverkleining kan een oplossing bieden voor wie al jarenlang zonder resultaat probeert op af te slanken. Bij dit soort vermageringsoperaties wordt de maag als het ware verkleind door het plaatsen van een maagring. Hierdoor kan je niet zoveel eten en krijg je minder snel honger. Ook mensen met oncontroleerbare eetbuien opteren soms voor de optie van een maagverkleining. De zogenaamde "maagring" is maar een van de mogelijkheden van maagverkleining. Welke soorten maagverkleining of "gastric bypass" zijn er?

Maagverkleining: voor wie?

Obesitas

Mensen die van nature te kampen hebben met overgewicht zijn soms gebaat met een maagverkleining. Maagverkleining wordt dan gezien als laatste redmiddel om verdere gezondheidsproblemen door obesitas te vermijden. Nadat diverse pogingen om gewicht te verliezen zijn mislukt en negatieve effecten van overgewicht op de gezondheid blijven aanslepen, kan gekozen worden voor een maagoperatie.

Eetstoornissen

Ook bij mensen die ten prooi blijven aan eetstoornissen kunnen voordeel halen uit een maagverkleinende operatie doordat het hongergevoel zal verminderen. Hierdoor wordt de basisoorzaak van de eetstoornis, het hongergevoel, aan banden gelegd en zal de kans op obesitas in de toekomst een heel stuk kleiner worden.

Soorten maagverkleining

Wie kiest voor een operatie om voor altijd verlost te geraken van zijn zwaarlijvigheid, heeft verschillende mogelijkheden. Er zijn een viertal operaties mogelijk in de bariatische chirurgie. Bariatrische chirurgie is de algemene medische term waarmee vermageringsoperaties worden aangeduid, waarbij baros staat voor "gewicht", en iatros voor "arts". Voor heel wat mensen die jarenlang sukkelen met obesitas en de bijhorende gezondheidsproblemen kan maagverkleinende chirurgie een bevredigend resultaat bieden.

Maagring

De verkleining van de maag kan in de eerste plaats gebeuren via het plaatsen van een maagring. De maagring wordt aangebracht in het eerste deel van de maag. Hierdoor wordt het probleem meteen aan de bron aangepakt: de hoeveelheid voedsel die je kan innemen wordt immers beperkt. Via deze vermageringsoperatie kan een gewichtsverlies met vijftig percent bereikt worden na een periode van ongeveer twee jaar. Toch zijn er aan deze methode best wat nadelen verbonden, zoals de mogelijkheid van ontstekingen en een verandering van plaats van de maagring.

Maagverkleining via "gastric bypass"

De gastric bypass is zowat de meest toegepaste chirurgische ingreep die als doel heeft om obesitas te verhelpen. Bij deze vermageringsoperatie brengt de chirurg een kleinere maag aan net onder de slokdarm. Dit is een soort van reservoir dat het eten opvangt en direct in verbinding staat met de dunne darm. Gevolg van deze gastric bypass is dat je minder kan eten en je met een vol gevoel in de buik zit. De gastric bypass is in het algemeen zowat de standaard van de bariatrische operaties.

"Gastric sleeve"

Bij de zogenaamde "gastric sleeve" wordt ongeveer driekwart van de maag verwijderd. Van het overblijvend stukje maag maakt de chirurg een "sleeve" of buisje, waardoor je minder voedsel dan voorheen zal kunnen innemen. Bijzonder aan deze operatie is ook dat je hongergevoel verminderd wordt. Dit komt omdat de operatie dat gedeelte van de maag wegneemt waarin het hongerhormoon wordt aangemaakt.

Biliopancreatische diversie

De minst gebruikelijke manier om een vermageringsoperatie uit te voeren is de biliopancreatische diversie. Bij deze operatie wordt de maag gedeeltelijk verwijderd, terwijl ook de dunne darm wordt bewerkt. Deze operatie heeft als nadeel dat er voedingstekorten kunnen optreden. In dit geval wordt de patiënt dan ook vaak geadviseerd om dit probleem op te vangen door voedingssupplementen in te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gastric bypass surgeryGastric bypass surgeryObesitas is een aandoening die jaarlijks steeds meer slachtoffers maakt. In de afgelopen dertig jaar is de prevalentie v…
De maagverkleining ofterwijl de Gastric BypassEen maagverkleining wordt ook wel een Gastric Bypass genoemd. Een Gastric Bypass is een operatieve ingreep wat u helpt m…
Obesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewichtObesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewichtVoor mensen die problemen hebben met ernstig overgewicht, zijn er talloze mogelijkheden om af te slanken. Toch is het vo…
Overgewicht: door een operatie af van je overgewichtOvergewicht: door een operatie af van je overgewichtSommige mensen storen zich aan hun overgewicht of krijgen van hun dokter te horen dat ze er echt niet aan moeten doen om…
Overwegingen maagoperatie bij overgewichtOverwegingen maagoperatie bij overgewichtAls afvallen maar niet wil lukken en je hebt allerlei diëten gevolgd, dan wil je er alles aan doen om gewicht kwijt te r…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=15305.
  • http://www.ziekenhuis.nl/dossiers/maagoperatie-obesitas-van-maagband-maagverkleining-tot-duodenal-switch/maagoperatie-obesitas-voor-wie-geschikt/item25243
  • http://www.maagverkleining.org/
  • http://www.afvallen.be/2008/01/25/welke-soorten-obesitaschirurgie-bestaan-er/ (bronnen geraadpleegd op 27/07/2015).

Reageer op het artikel "Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?"

Reactie

Els, 24-08-2017 16:13 #1
Wat is het verschil tussen gastric bypass en of gastric sleeve?
Val je minder af van de sleeve operatie?
Heel graag antwoord.
Gr Els

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-04-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Maagproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!