InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Obesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewicht

Obesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewicht

Obesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewicht Voor mensen die verslaafd zijn aan eten zijn er talloze mogelijkheden om af te slanken. Toch is het voor veel mensen onmogelijk om via lijnen en diëten een gezond gewicht te krijgen en te behouden. Er kan ook een extreem overgewicht ontstaan zijn als gevolg van medicijngebruik en/of ziekte. Ten einde raad zal er dan soms besloten worden tot een maagoperatie. Er zijn verschillende soorten operaties waaruit een keuze gemaakt kan worden zoals maagband, maagverkleining, gastric sleeve of gastric bypass operatie.

Extreem overgewicht

Als mensen ernstig overgewicht hebben dan denken zij vaak dat ze de enige zijn bij wie het niet lukt om af te vallen. Dit is echter een misvatting. Mensen kunnen te maken hebben met het bekende jojo effect waarbij men steeds weer een beetje meer gewicht krijgt als voorheen. Ook kan men extreem dik worden als er niet voldoende beweging mogelijk is ten gevolge van ziekte.

Obesitaschirurgie

In België laten ieder jaar ongeveer 10.000 zich opereren in een kliniek voor obesitaschirurgie. Er zijn dan ook meer mogelijkheden. Naast de al bekende maagbandoperatie is er nu ook de gastric bypass operatie en de maagverkleining mogelijk. Ieder van deze operatie kent voor- en nadelen en het is goed om deze vooraf te bestuderen alvorens met in overleg met de behandelend arts een keuze maakt. Het ziekenhuis ZGT (ziekenhuisgroep Twente) is het enige ziekenhuis in het oosten van Nederland die deze operaties uitvoert en men verwacht in het komende jaar wel 500 verwijzingen te krijgen. Het obesitas centrum in Hengelo ontvangt mensen die door de huisarts verwezen worden naar de internist van het centrum. Internist en psycholoog verrichten een onderzoek. Hierbij wordt gekeken naar de totale gezondheid van de patiënt maar ook of men psychisch in staat is een operatie te ondergaan. Hierbij dient te worden aangetoond wat men in het verleden heeft ondernomen om om af te vallen. Mensen die aan alcohol- of drugs verslaafd zijn komen niet in aanmerking voor een operatie.

Operatie

Er zijn drie mogelijkheden voor een maagoperatie te weten:
  • Maagband
  • Gastric Sleeve
  • Gastric bypass operatie

Maagband

Bij een maagbandoperatie wordt er een siliconenbandje rond de maag geplaatst. Deze operatie wordt door de artsen als een simpele ingreep gezien. Het levert dan ook het minste risico op. Het voordeel van een maagbandoperatie is dat deze weer verwijderd kan worden. Soms heeft de maagbandoperatie echter niet het gewenste effect. Men kan weliswaar geen grote hoeveelheden meer eten maar het is wel mogelijk om de hele dag kleine snacks te eten. Dit kan tot gevolg hebben dat mensen toch weer aankomen in gewicht. Zeker wanneer er niet voldoende mogelijkheden zijn om te bewegen kan men snel in oude gewoontes terugvallen en gaan snoepen. Daarom is een goede begeleiding bij deze operatie noodzakelijk.

Gastric sleeve

Bij de maagverkleining zoals de gastric sleeve wordt genoemd wordt een deel van de maag verwijderd. Logisch dat er dan een kleinere maag ontstaat. Deze heeft de vorm en ook de omvang van een banaan. De maaguitgang blijft gehandhaafd. Deze operatie is redelijk nieuw en men weet nog niet hoe de effecten op de langere termijn zullen zijn. Ook hierbij wordt de patiënt twee nachten opgenomen in het ziekenhuis. De spijsverteringshormonen ondergaan een verandering.

Gastric bypass operatie

Bij deze operatie wordt de maag in tweeën gesplitst. Het bovenste deel van de maag krijgt een verbinding met de dunne darm. Het andere gedeelte van de maag wordt a.h.w. afgekoppeld. Maar verderop wordt er wel weer een verbinding met de dunne darm gemaakt zodat maagsap, gal- en alvleeskliersap toch kunnen worden afgevoerd naar de darm. Door de omleiding van het voedsel komen minder voedingsstoffen in de bloedbaan. Er ontstaat een verandering in de spijsverteringshormonen. Men dient vooraf goed te bedenken dat het hier om een grote buikoperatie gaat waarbij men over het algemeen twee nachten in het ziekenhuis zal worden opgenomen. Deze operaties zijn wel ingewikkelder en daarmee is de kans op een complicatie groter. Het effect op de lange duur is groot. De mensen hebben minder trek in eten omdat ook de hormoonhuishouding in hun lichaam verandert. Daarmee kunnen mensen gemakkelijker afvallen. Er zijn gevallen bekend waar men na een gastric bypass operatie wel 65 kg. is afgevallen.

Eisen om in aanmerking te komen voor een operatie

Het kan zijn dat een patiënt gevaar loopt door het extreme overgewicht. Hierbij kunnen we o.a. denken aan mensen met hart- en vaatziekten of diabetespatiënten. Maar ook leverziekten of galblaasaandoeningen kunnen aanleiding zijn om een operatie te overwegen.
  • Leeftijd tussen de 18 en 60 jaar oud
  • Goede lichamelijke gezondheid en psychisch stabiel
  • Minimaal 5 jaar last hebben van extreem overgewicht
  • Een BMI van 40 of hoger
  • Een BMI tussen de 35 en 40 en last hebben van gewrichtsklachten, diabetes, hoge bloeddruk, hart en vaatziekten

Complicaties

Zoals bij iedere operatie kunnen zich hier ook complicaties voordoen zoals:
  • Wondbesmetting. In 2 tot 3% van alle operaties doet zich een vorm van wondbesmetting voor
  • Lekkage . Dit is in minder dan 2% van alle operaties
  • Littekenbreuk
  • Galstenen

Doelstelling

Het uiteindelijke doel wat men wil bereiken is dat mensen gezonder gaan eten en ook meer gaan bewegen. Daarom wordt men tijdens en na het gehele proces begeleid door fysiotherapeut, diëtiste en een psycholoog. Een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid is voor iedereen belangrijk.
Gerelateerde artikelen
Gastric bypass surgeryGastric bypass surgeryObesitas is een aandoening die jaarlijks steeds meer slachtoffers maakt. In de afgelopen dertig jaar is de prevalentie v…
De maagverkleining ofterwijl de Gastric BypassEen maagverkleining wordt ook wel een Gastric Bypass genoemd. Een Gastric Bypass is een operatieve ingreep wat u helpt m…
Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Als je zwaarlijvig bent en gewicht wilt verliezen, dan kan dat heel wat tijd in beslag nemen. Een dieet volgen kan soms…
Overgewicht: door een operatie af van je overgewichtOvergewicht: door een operatie af van je overgewichtSommige mensen storen zich aan hun overgewicht of krijgen van hun dokter te horen dat ze er echt niet aan moeten doen om…
Overwegingen maagoperatie bij overgewichtOverwegingen maagoperatie bij overgewichtAls afvallen maar niet wil lukken en je hebt allerlei diëten gevolgd, dan wil je er alles aan doen om gewicht kwijt te r…
Bronnen en referenties
  • Tubantia woensdag 21 aug. 2013 artikel Anne Velthausz.

Reageer op het artikel "Obesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewicht"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 05-07-2018
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!