InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gastric bypass surgery

Gastric bypass surgery

Gastric bypass surgery Obesitas is een aandoening die jaarlijks steeds meer slachtoffers maakt. In de afgelopen dertig jaar is de prevalentie van obesitas verdrievoudigd bij adolescenten en verdubbeld bij kinderen tussen de zes en elf jaar oud. Ook de ernst van het overgewicht neemt toe, wat geassocieerd wordt met diverse medische complicaties. Gastric bypass surgery is een laatste redmiddel voor adolescenten met hevig overgewicht.

Gastric bypass surgery

Bij een gastric bypass surgery, ook wel gastrobypass genoemd, wordt de maag operatief verkleind en legt men het spijsverteringskanaal om. Het spijsverteringskanaal wordt als het ware om de maag heen geleid. Met behulp van een gastric bypass kan men ernstige vormen van obesitas aanpakken. De gastric bypass surgery is een risicovolle behandeling, circa één op de 350 patiënten sterft tijdens of vlak na de operatie. Daarom zijn er strenge eisen gesteld om in aanmerking te komen voor een gastric bypass.

Kom ik in aanmerking voor een gastric bypass?

Er zijn een aantal selectiecriteria opgesteld om de kans op complicaties en negatieve psychosociale gevolgen te verkleinen. Wanneer kom je in aanmerking voor een gastric bypass?
  • Je hebt minstens zes maanden lang geprobeerd gewicht te verliezen, zonder resultaat
  • Je lichaam is (bijna) volgroeid
  • Er moet sprake zijn van ernstige obesitas (een BMI van minstens 40) met ernstige obesitas-gerelateerde medische klachten, of een BMI van minstens 50 met minder ernstige obesitas-gerelateerde klachten
  • Je volgt de medische en psychologische evaluaties trouw
  • Je stemt er mee in om binnen één jaar na de operatie niet zwanger te raken
  • Je bent in staat je te houden aan de voedingsmiddelen richtlijnen na de operatie
  • Je geeft toestemming voor de ingreep
  • Je bent in staat zelfstandig beslissingen te nemen
  • Je hebt een ondersteunende sociale omgeving

Voedingsrichtlijnen na de operatie

Om ook op de langere termijn profijt te hebben van de ingreep, is het belangrijk dat men zich aan een strict dieet houdt. Dit houdt onder meer in dat je je aan een sterk gestructureerde voedselinname houdt, je dagelijks vitamines en mineralen neemt en je er een fysiek actieve levensstijl op na houdt. Wanneer je na de operatie doorgaat met het eten van vet voedsel loopt een grote kans dat het gewicht er binnen aanzienlijke tijd weer aan zit.

In de eerste weken na de ingreep moet men producten met suiker en een hoog vetpercentage vermijden. Deze producten kunnen namelijk zogenaamde 'dumping' symptomen veroorzaken. Omdat de spijsvertering na de gastric bypass veranderd is kunnen deze producten tot shock-achtige verschijnselen leiden. In de eerste periode na de operatie dient men dranken met koolzuur, alcohol en caffeïne eveneens te vermijden.
Gerelateerde artikelen
Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Als je zwaarlijvig bent en gewicht wilt verliezen, dan kan dat heel wat tijd in beslag nemen. Een dieet volgen kan soms…
De maagverkleining ofterwijl de Gastric BypassEen maagverkleining wordt ook wel een Gastric Bypass genoemd. Een Gastric Bypass is een operatieve ingreep wat u helpt m…
Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieMaagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieZwaarlijvige mensen vinden vaak een oplossing voor obesitas dankzij een maagoperatie, waardoor de bijhorende gezondheids…
Overgewicht: door een operatie af van je overgewichtOvergewicht: door een operatie af van je overgewichtSommige mensen storen zich aan hun overgewicht of krijgen van hun dokter te horen dat ze er echt niet aan moeten doen om…
Obesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewichtObesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewichtVoor mensen die verslaafd zijn aan eten zijn er talloze mogelijkheden om af te slanken. Toch is het voor veel mensen onm…
Bronnen en referenties
  • American Dietetic Association (2009). Adolescent clients and weight-loss surgery. Obesity management

Reageer op het artikel "Gastric bypass surgery"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 13-03-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!