InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen vanuit de wetenschap

Afvallen vanuit de wetenschap

Afvallen vanuit de wetenschap 1 dag dieet, 10 dagen dieet, 13 dagen dieet, 30 dagen dieet, eierdieet, Sonja bakker dieet, atkins dieet, sonomadieet, detoxdieet, low carb dieet, protislank, eiwitdieet, hipprodieet je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat, diëten! Het is een veelbesproken onderwerp, wat raadt de wetenschap aan op het gebied van diëten? Hieronder een paar dieettips wetenschappelijk onderzocht.

Ontbijt met een eitje!

Volgens onderzoek heb je gedurende de loop van de dag minder last van een hongergevoel als je bij het ontbijt een gebakken of gekookt ei eet waardoor je tijdens de lunch dus minder eet dus minder calorieën! Hiermee schijn je wel 65% meer kans te hebben om af te vallen. Zorg dus voor een stevig ontbijt!

Melk drinken

Als je veel melk of melkproducten binnenkrijgt tijdens je dieet val je meer af dan mensen die geen melkproducten binnenkrijgen. Uit een onderzoek aan de Ben–Gurion University is gebleken dat mensen die aan overgewicht lijden vaak een tekort hebben aan vitamine D. als je 4 glazen melk per dag drinkt krijg je toch je vitamine D dosis binnen, Ook in vette vis en eieren zit vitamine D. Ook word door melk je metabolisme(verbranding) versnelt.

Eten op vaste tijdstippen

Uit een studie van het Franse onderzoeksbureau Credoc is gebleken dat wanneer je samen aan tafel eet op vaste tijdstippen voorkom je dat je emotioneel of dwangmatig gaat eten. Als je eet tijdens het televisie kijken eet je ongemerkt een stuk meer en krijgt dus veel meer calorieën binnen.

Gezonder en minder eten

Uit brits onderzoek is gebleken dat het voor mensen met overgewicht vaak makkelijker is om gezonder en minder te eten dan om iedere dag te gaan sporten. Als men probeert om per dag een derde minder aan calorieën binnen te krijgen zou dat hetzelfde effect hebben wanneer je 5 uur per dag sport.

Voldoende nachtrust

Uit een onderzoek aan het Howars Hughes Medical Institute van de Stanford University is gebleken dat wanneer men onvoldoende nachtrust krijgt je lichaam minder van het hormoon Leptine aan gaat maken. Leptine is een stof dat je lichaam het signaal geeft dat je vol zit en dus moet stoppen met eten. Ook geeft deze stof je een stimulans om te gaan bewegen bijv. Sporten. Wanneer je dus minder slaapt ga je meer eten en minder bewegen.

Wetenschappelijk ondersteunde dieetproducten

  • Drink groene thee
  • Seks
  • Een glas versgeperste grapefruitsap per dag.
  • Iedere morgen en stevig ontbijt
  • Omega 3 en 6 vetzuren
  • Verspreid je maaltijden over de dag
  • Drink 2 liter water per dag
  • Rode peper door de maaltijd
  • Begin je maaltijd met een kop soep

Op gewicht blijven?

Na al die kilo’s kwijt zijn geraakt wil je het natuurlijk ook zo houden, vaak is dat het moeilijkste van het hele afvalproces. Er is een Amerikaans instituut (National Weight Control Registry) die de informatie bewaart van mensen die 15 kilo of meer zijn afgevallen en dit ook een jaar of langer hebben vast weten te houden. Hieruit blijkt dat maar liefst 78% door iedere dag te ontbijten en hun gewicht op de weegschaal in de gaten te houden hun gewicht op peil houdt. 90% van deze mensen zorgt ervoor dat ze dagelijks 1 uur in beweging zijn en 62% kijkt minder dan 10 uur per week naar de tv.
© 2011 - 2019 Marie897, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afvallen vanuit de wetenschap"

Infoteur: Marie897
Gepubliceerd: 15-03-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!