InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Cambridge dieet, hoe werkt het?

Het Cambridge dieet, hoe werkt het?

Het Cambridge dieet, hoe werkt het? Het Cambridge dieet is een dieet gebaseerd op snel afvallen met een laag calorieën dieet. Er wordt wel gezegd dat dit dieet in het bijzonder bedoeld is voor mensen waarbij een ander dieet niet werkt. Omdat er gebruik wordt gemaakt van samengestelde maaltijd vervangers die de maag een verzadigd gevoel geven, is het in principe enige tijd goed vol te houden. Cambridge is een van vele proteïne diëten die er bestaan. Een proteinedieet is gebaseerd op in verhouding veel dierlijke producten en groentes, en weinig snelle en trage koolhydraten. Om het Cambridge dieet te volgen moet u goed gemotiveerd zijn. Het is een zogenaamd 'sole source' dieet, wat inhoud dat u alleen voorgeschreven voedselproducten mag eten, verder niets. U krijgt niet meer dan 500 of 800 calorieën per dag binnen, in de vorm van zorgvuldig samengestelde eiwitrijke drankjes en maaltijden. U eet drie maaltijden per dag. Daarnaast eet u geen ander eten. Deze maaltijden bevatten ook voldoende voedingsstoffen en mineralen. Het dieet wordt ondersteund vanuit meerdere uitgangspunten, zoals beweging, geschikte voeding na het dieet, veranderingen in de levensstijl, persoonlijke begeleiding. Uiteraard is afvallen altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar voor mensen met veel overgewicht, die snel (moeten of) willen afvallen en die goed gemotiveerd zijn om echt gewicht te verliezen, kan dit een goed dieet zijn om snel mer dan 10 kilo af te vallen. Als u niet gezond bent is het belangrijk dat u met uw arts overlegd of het Cambridge dieet mag volgen.

Wat mag u eten?

Bij dit dieet mag u verschillende smaken soepen eten, kant en klare shakes, kant en klare repen, water. Naast de aanbevolen dieetproducten mag u gedurende het dieet geen andere dingen eten of drinken. Het voedsel wordt aangevuld met 2,5 liter water per dag. Het betreft dus een streng dieet met weinig calorieën waarmee u snel zult afvallen. Andere bekende eiwit diëten zijn:

Low Carb dieet

Het Cambridge dieet is een zogenaamd Low Carb dieet. Het werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge, door Dr. Allan Howard. Hij onderzocht het afslankprogramma in samenwerking met Addenbrooks Hospital. Low Carb diëten zijn erg populair geworden nadat ontdekt werd dat koolhydraten (carbs) omgezet worden in vet als we deze suikers niet verbranden.

Cambridge dieet, calorieën

Het Cambridge dieet wordt samengesteld uit voeding, aangevuld met snacks, shakes en aanpassing van de levensstijl. U moet goed gemotiveerd zijn ten opzichte van het verliezen van gewicht. Het kan uw gezondheid en conditie aanzienlijk verbeteren als u veel overgewicht heeft en snel een kilo of 8 af wilt vallen. Het vergt echter wel de juiste inzet en motivatie om niet tussentijd het dieet op te geven. Er zijn twee manieren om af te vallen met het Cambridge dieet
  • Cambridge 800 (dieet van 800 calorieën per dag).
Het gaat hier dus om zeer strenge diëten die u niet lang vol kunt houden.

Cambridge Weight Plan

Met dit dieet eet en drinkt u precies wat u wordt aangeboden in de vorm van soepen, repen en shakes. Er is een keus uit een grote hoeveelheid smaken en met zorg samengesteld maaltijden. Aangevuld met 2,5 liter water per dag. Wat mag u nog meer wel en niet doen?
  • U mag de eerste 14 dagen niet sporten, omdat het een streng dieet is. Wandelen en rustig zwemmen zijn toegestaan.
  • U wordt begeleid door een persoonlijke consulent.
  • U mag geen light frisdranken drinken.
  • U mag wel koffie en thee drinken.
  • U hoeft geen extra vitamines en mineralen in te nemen, deze zitten in de maaltijden verwerkt.

Hoeveel valt u gemiddeld af?

Met dit dieet valt u gemiddeld tussen de 8 a 10 kilo per maand af. Het is uiteraard wel noodzakelijk dat u zich aan het dieet houdt. In de eerste week gaat het sneller dan daarna. Vanaf week twee is een gewichtsverlies van ongeveer 2 a 2,5 kilo per week, het gemiddelde gewichtsverlies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met een low carb dieetAfvallen met een low carb dieetBij een low carb dieet eet je (veel) minder koolhydraten en vaak meer eiwit en vet. Dit helpt bij afvallen, omdat de pro…
Afvallen met een slow carb dieetAfvallen met een slow carb dieetHet slow carb dieet wordt onder andere beschreven in het boek The 4-hour body van Timothy Ferriss. Het is een variant op…
Waarom een koolhydraatarm dieet kan mislukkenWaarom een koolhydraatarm dieet kan mislukkenWetenschappelijke studies tonen aan wat veel ervaringsdeskundigen al lang hebben beweerd: een koolhydraatarm dieet (een…
Een proteïne dieet, wat is dat?Een proteïne dieet, wat is dat?Een proteïne dieet, wat is dat eigenlijk? Als je op dieet wilt dan willen de meeste mensen het liefste snel afvallen en…
Bronnen en referenties
  • Cambridgedieet.nl
  • Obesitasvereniging.nl

Reageer op het artikel "Het Cambridge dieet, hoe werkt het?"

Reacties

Celien, 18-03-2012 19:49 #5
Ik volg het dieet nu 3 dagen. Ik heb niet echt een honger gevoel. Ik vind de producten overigens heel erg vies en dat is een beetje het enige wat mij tegen staat. Ik zie er elke keer weer tegenop om een shake of soepje te moeten nemen. Ik kijk al uit naar de tussenweek haha, even wat groent eten heerlijk! Reactie infoteur, 19-03-2012
Hoo:) Ja het Cambridge vind ik ook niet lekker. Shakes en repen en snoepjes en dergelijke, vinden veel mensen yukki! Daarom vind ik het mentale dieetplan ook veel beter en wel echt lekker.

Succes met je dieet

Nous, 23-02-2012 17:18 #4
Ik ben nu 2 weken bezig en het gaat me goed af. De eerste week vloog het me af en toe echt aan dat ik niets meer te kauwen had, dat zijn echt afkickverschijnselen! Maar nu gaat het super, en zeker makkelijk vol te houden, ondanks dat ik nog steeds moet koken voor man en kind.

Natscha, 18-08-2011 10:53 #3
Dit dieet heb ik voor ern maand kunnen volhouden met veel moeite. Kreeg veel last van me buik en toen ik normaal weer ging eten was al het verloren gewicht dubbel zo snel terug gekomen. Dat zeer logisch is. Liever doe je een gezonder dieet waar bjj je gewoon kunt eten dan dit met allerlei dure shakjess.

Linda, 01-02-2011 16:56 #2
Ben dankzij cambridge 500 in 6 weken ruim 16 kg kwijt en voel me dr super bij. En heb er geen moeite mee. Het is makkelijk vol te houden. De maaltijdvervanges vullen behoorlijk goed.

Annemarie, 27-10-2010 09:45 #1
Het Cambridge dieet werkt heel goed en ik ben er al 26 kilo mee af gevallen. Dit had ik op een andere manier niet voor elkaar gekregen.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 11-08-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Low carb dieet populair
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!