InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Acomplia of Rimonabant, hoe het werkt om ermee af te vallen

Acomplia of Rimonabant, hoe het werkt om ermee af te vallen

Acomplia of Rimonabant, hoe het werkt om ermee af te vallen Acomplia of Rimonabant, een middel om af te vallen. Het werkt in op receptoren in het lichaam. Door de werking van Acomplia of Rimonabant wordt de hunkering naar voedsel geblokkeerd. De gebruiker van het medicijn heeft dus minder trek en gaat minder eten. Rimonabant werd bejubelt als een wondermiddel, maar helaas verschenen er ook berichten dat sommige mensen er depressief van werden. Als we het over Acomplia of Rimonabant hebben dan praten we over hetzelfde afslankmiddel. Is Rimonabant al verkrijgbaar in Nederland? Rimonabant of Acomplia (overigens ook bekend onder de naam Zimulti) heeft op het eerste gezicht meer voordelen dan nadelen. Gebruikers van Acomplia hebben niet alleen minder trek in eten, maar ook minder trek in sigaretten. Ook heeft het gebruik van het medicijn een gunstig effect op hart- en vaatziekten en de bloedsuiker daalt ervan. Het middel slaat dus meerdere vliegen in een klap om overgewicht en hartziekten te voorkomen. Het blijkt dat stoppen met roken met Acomplia, in elk geval een stuk gemakkelijker wordt. Omdat Rimonabant de eetlust remt, is afvallen gemakkelijker met dit medicijn. Op lange termijn zijn de resultaten wat betreft 'afvallen' ook gunstig. Ondanks alle positieve effecten op gewichtsverlies is dit middel echter nog steeds niet goedgekeurd en daarom in mei 2017 nog steeds niet verkrijgbaar. De belangrijkste reden hiervoor is dat gebruikers van het middel regelmatig ernstig depressief zouden worden.

Afslankpillen

Afvallen met Rimonabant gaat uiteraard het beste in combinatie met een dieet. Ondanks de positieve berichten kwamen er ook negatieve berichten. Romonabant is daarom op het moment (mei 2017) in Nederland niet meer verkrijgbaar. Er wordt eerst nog meer onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van dit afslankmiddel, maar in 2008 besloot de EMEA geen vergunningen meer te vestrekken om het middel verder te testen. De kans op negatieve bijwerkingen zou te groot zijn. Met name ernstige depressiviteit en suïcidaliteit zouden tot minimaal 5 zelfdodingen geleid hebben. Sanofi-Aventis is vervolgens (voorloog definitief) gestopt met produceren. Ook in de Verenigde Staten is Rimonabant niet meer te verkrijgen.

Xenical

Het enige veilige en erkende alternatief op het gebied van dieetpillen is in Nederland op dit moment Xenical met de werkzame stof Orlistat. De werking van dit afslankmiddel is totaal anders als Rimonabant, en de bijwerkingen zijn beperkt en in elk geval wordt men er niet depressief van.

Acomplia, hoe werkt het?

De stofnaam voor Acomplia is Rimonabant. Deze stof werkt rechtstreeks via de hersenen, op het cannabinoïde systeem. Dat deel van de hersenen reageert ook op gebruik van cannabis. Bij cannabisgebruikers veroorzaakt het dan een zogenaamde vreetkick. Rimonabant blokkeert de honger in dit gebied van de hersenen juist. Bij mensen die te zwaar zijn en die veel vet rondom de organen in de buik hebben opgebouwd, komt het nogal eens voor dat die receptoren in het lichaam overactief worden. De receptoren zijn verantwoordelijk voor de manier waarop voedsel wordt verwerkt. Als de receptoren overactief zijn wordt het steeds moeilijker om af te vallen. Personen met overgewicht krijgen meestal steeds meer trek in eten en een toenemend hongergevoel. De werkzame stof Rimonaband in Acomplia, blokkeert die receptoren. Als gevolg daarvan krijgt iemand minder trek in eten en het verlangen naar eten is ook veel gemakkelijker te weerstaan. Als gevolg daarvan neemt het lichaamsgewicht af, en tevens het vet in de buikholte. Het HDL cholesterol gaat daardoor omhoog en de bloedsuiker daalt. Omdat bij het gewichtsverlies, ook met name het vet in en op de buik minder wordt, heeft dit een extra gunstig effect op voorkomen van hart- en vaatziekte.

Acomplia, wel of niet goedgekeurd?

In eerste instantie was Acomplia gewoon via de huisarts te verkrijgen. Het werd bejubelt als een wondermiddel om mee af te vallen. Totdat het Franse agentschap Afssaps (Agence française de sécurité sanitaire des produits de santé) bekendmaakte dat patiënten er ook depressief van konden worden. Hals over kop werd de verkoop in oktober 2008 stopgezet en er verschenen alarmerende berichten over de kans op depressieve klachten bij gebruik van Acomplia. In de Verenigde Staten werd het afslankmiddel verboden. Acomplia zou bij sommige mensen ernstige depressieve klachten veroorzaakt hebben en dus ook soms zelfs tot zelfmoordgedachten aanleiding hebben gegeven. Acomplia of Rimonabant werd inderdaad afgeraden voor mensen die neigen naar depressiviteit. Ook mensen die nooit depressief zijn geweest kunnen echter door gebruik van dit medicijn stemmingswisselingen krijgen en zelfs depressief worden. Een groot deel van de mensen had echter geen last van stemmingswisselingen of depressiviteit bij gebruik van het medicijn.

Wanneer is Rimonabant weer verkrijgbaar?

Mogelijk komt dit middel helemaal niet meer in de handel. In 2010 werd nog beweerd dat het na enige tijd weer beschikbaar zou komen maar het middel is in 2017 nog steeds niet in Nederland te verkrijgen. Het is op dit moment onduidelijk of het ooit nog in Nederland, Europa en/of Amerika te verkrijgen zal zijn.

Bijwerkingen Acomplia (Rimonabant)

De belangrijkste negatieve bijwerkingen zijn: duizeligheid, misselijkheid, rusteloosheid, angsten en veranderingen in de gemoedstoestand. Er worden veel bijwerkingen bij medicijnen gemeld en dat geldt ook voor dit medicijn. U doet er altijd verstandig aan om de bijsluiter van een medicijn goed door te lezen voordat u er aan begint. Overleg met uw arts voordat u zelf besluit om medicijnen te gaan gebruiken. Mensen die Rimonabant (of andere middelen) gebruiken en merken dat hun gemoedstoestand verandert, moeten zeker contact opnemen met een arts. Hoge dosering van Acomplima (Rimonabant) geeft vaker klachten dan de lagere dosering.

Acomplia of Rimonabant als middel om te stopen met roken

EMEA heeft Acomplima (of Rimonabant) als middel om te stoppen met roken, nog niet officieel erkend. Ook daar zal eerst meer onderzoek moeten worden gedaan. Voorlopig is het dus alleen een populair afslankmiddel wat echter sinds 2008 al niet meer te verkrijgen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bio-30 Days, afvallen in 30 dagenBio-30 Days, dieetpillen van het Deense bedrijf Pharma Noord, is een van de meest verkochte producten die je kunnen help…
Afvallen met Caralluma van LumaslimCaralluma fimbriata, een soort cactus, is een product dat gebruikt wordt om af te vallen door hongergevoel en eetlust te…
Dieetpillen; wat zijn het en wat doen ze met je?Dieetpillen; wat zijn het en wat doen ze met je?Dieetpillen zijn er in verschillende soorten en maten. De makers van dieetpillen beweren de oplossing te hebben gevonden…
Qnexa. Wat zijn de bijwerkingen?Qnexa. Wat zijn de bijwerkingen?Qnexa wordt ook wel een wonderpil genoemd. Het is een afslankpil die bestaat uit een combinatie van twee andere geneesmi…
Bronnen en referenties
  • Gezonderafvallen.nl
  • Acomplia-reductil-xenical.nl
  • Gezondheidblog.nl
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Rimonabant

Reageer op het artikel "Acomplia of Rimonabant, hoe het werkt om ermee af te vallen"

Reactie

J. Scharn, 28-07-2011 13:58 #1
Ik heb in een groep via een cardioloog gezeten die het middel Rimonabant als experiment wilde testen. Dit middel was uitermate geschikt voor diabetici II met een behoorlijke vetlaag ronde de buik. Voordeel van het medicijn: Het WERKT! Eten werd een smerige gewoonte en ik had nooit honger. Was in een recordtijd15 kg! afgevallen.
Nadelen: Zeer zwaar misselijk; braken vanuit de tenen zonder dat er maar iets uitkwam.
Ik kreeg een kort lontje en maakte met iedereen ruzie; werd achterdochtig; kortom mijn persoonlijkheid veranderde. Echter (gelukkig) geen depressie o.i.d. Het experiment is uiteindelijk van de ene op de andere dag uit de roulatie genomen omdat er wereldwijd zelfdodingen waren gemeld als gevolg van het innemen van dit medicijn. Als het wederom in de handel is, zou ik eerst de huisarts raadplegen alvorens het in te nemen en er is een grote kans dat hij het middel afraadt. Oppassen dus.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 05-04-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Snel afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!