InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Obesitas (ernstig overgewicht): Chirurgische behandelingen

Obesitas (ernstig overgewicht): Chirurgische behandelingen

Obesitas (ernstig overgewicht): Chirurgische behandelingen Een aangepaste voedings- en leefstijl, meer lichaamsbeweging en medicatie zijn de meest gebruikte behandelingen voor zwaarlijvigheid. Chirurgie is inzetbaar in sommige gevallen van morbide obesitas (BMI > 40 kg / m2) of mensen met een BMI > 35 kg / m2 en obesitas gerelateerde complicaties, nadat conventionele medische behandelingen hebben gefaald. Een verscheidenheid aan gastro-intestinale chirurgische procedures is mogelijk. Bariatrische chirurgische procedures leiden tot significant meer gewichtsverlies dan niet-chirurgische behandelingen. Dit is geassocieerd met een verbetering van de kwaliteit van leven en vermindert de totstandkoming van complicaties veroorzaakt door ernstig overgewicht.

Soorten bariatrische chirurgie

Bariatrische chirurgie (operaties met het doel het gewicht van mensen met een ernstig overgewicht te verlagen) zijn in te delen in twee hoofdgroepen met name restrictieve operaties en malabsorptieve operaties.

Restrictieve operaties

Bij deze operaties verkleint de arts de reservoirfunctie van de maag door middel van een verticale gastroplastiek (maagverkleining) of een verstelbare maagband. Obese mensen zijn hierdoor niet meer in staat om grote hoeveelheden voedsel te nuttigen.

Malabsorptieve operaties

Door het passeren (bypass) van een deel van de dunne darm, komen de gal en pancreasenzymen pas in het verdere verloop van de dunne darm in contact met het voedsel. Door de onvolledige vertering van het voedsel, absorbeert de geopereerde persoon slechts een klein deel van het ingenomen voedsel (calorieën).

Roux-en-Y gastric bypass

Roux-en-Y gastric bypass is ook gekend als ‘gastric bypass’, een ‘maagbypass’ of een ‘maagomleiding’. Deze procedure bevat zowel beperkende als malabsorptieve elementen. De arts voert een gastrojejunostomie uit. Hij maakt met andere woorden een kunstmatige verbinding tussen de maag en de nuchtere darm (het middelste deel van de dunne darm). Het grootste deel van de maag, het duodenum en een deel van de dunne darm worden door de chirurgische ingreep gepasseerd. Deze procedure leidt - net als andere malabsorptieve procedures - mogelijk tot tekorten aan voedingsstoffen waardoor een zorgvuldige opvolging op lange termijn nodig is.

Bilio-pancreatische bypass bij obesitas

De bilio-pancreatische pypass is een andere malabsorptieve operatie waarbij een langdurige nazorg nodig is. Deze ingreep voeren artsen zelden uit daar hierbij mogelijk veel complicaties optreden.

Laparoscopisch verstelbare maagring bij ernstig overgewicht

Een maagring is een goed gekend woord. Andere synoniemen hiervoor zijn een maagband, een LAP-band en gastric banding. Dit is een restrictieve chirurgische ingreep, waarbij de arts een band (ring) rond de bovenbuik plaatst. Het heeft een perioperatieve mortaliteit van <0,5% en resulteert in een verlies van ongeveer 60% (43-78%) van het ernstige overgewicht na 3 jaar. Laparoscopisch instelbare maagbandvorming leidt over het algemeen tot meer gewichtsverlies en minder bijwerkingen (bijvoorbeeld braken) dan andere vormen van bariatrische chirurgie.

Liposuctie bij zwaarlijvigheid

Bij een liposuctie verwijdert de arts grote hoeveelheden vet door deze weg te zuigen. De arts behandelt hierbij het resultaat van de obesitas, maar de oorzaak hiervan blijft aanwezig. Dit heeft als gevolg dat vele obese mensen uiteindelijk terug naar hun oorspronkelijke gewicht gaan. Deze operatietechniek vermindert evenmin het risico op cardiovasculaire problemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Als je zwaarlijvig bent en gewicht wilt verliezen, dan kan dat heel wat tijd in beslag nemen. Een dieet volgen kan soms…
Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerKanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerOm kanker te bestrijden zijn er verschillende behandelingsmethoden mogelijk. De drie belangrijkste onderdelen van de kan…
Overgewicht: door een operatie af van je overgewichtOvergewicht: door een operatie af van je overgewichtSommige mensen storen zich aan hun overgewicht of krijgen van hun dokter te horen dat ze er echt niet aan moeten doen om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cocoparisienne, Pixabay (bewerkt)
  • Geraadpleegd op 15 december 2017:
  • Clinical Presentation, https://emedicine.medscape.com/article/123702-clinical-presentation#showall
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • OBESITY, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 228-233
  • Obesity, https://medlineplus.gov/ency/article/007297.htm
  • Overzicht, http://www.obesitaskliniek.be/heelkundig_overzicht.htm
  • Scopinaro, http://www.obesitaskliniek.be/heelkundig_scopinaro_principe.htm

Reageer op het artikel "Obesitas (ernstig overgewicht): Chirurgische behandelingen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 18-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Overgewicht
Medische informatie…
Schrijf mee!