InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Omeprazol; werking, toepassing en bijwerkingen

Omeprazol; werking, toepassing en bijwerkingen

Omeprazol; werking, toepassing en bijwerkingen Omeprazol (Losec) is een maagzuurremmer die bekoort tot de klasse van protonpompremmers. Omeprazol wordt gebruikt in om de gevolgen van een oesofagale reflux en misselijkheid als gevolgd van een virale infectie in het maagdarmkanaal te verminderen. Het verkleint de kans op het krijgen van een maagzweer als gevolg van het gebruik van pijnstillers uit de NSAID klasse zoals diclofenac. Het is een van de meest gebruikte medicijnen in Nederland.

Diclofenac; Omeprazol; werking, toepassing en bijwerkingen

Hoe werkt omeprazol?

Omeprazol is de meest gebruikte protonremmer in Nederland en het op 2 na meest gebruikte medicijn in totaal. In de maag wordt voortdurend zuur geproduceerd door de in de maagwand aanwezige pariëtaalcellen. De werking van omeprazol berust op het feit dat dit medicijn de protonpomp, het zogeheten H+ / K+ ATP-ase op een onomkeerbare manier weet te remmen. Deze pomp is verantwoordelijk voor de uitscheiding van zuur in de maag door de pariëtaalcellen. Door deze protonpomp onomkeerbaar te remmen wordt de zuurgraad van de maag verlaagd, wat de kans op onder meer maagzweren en beschadiging van de slokdarm verminderd. Omeprazol kan ook worden gegeven in combinatie met antibiotica om een maagzweer die veroorzaakt wordt door de bacterie helicobacter pylori (H. pylori) te behandelen. Ook wordt omeprazol gebruikt om de gevolgen van het gebruik van NSAID’s te verminderen. Deze groep van medicijnen waar onder andere ibuprofen en diclofenac toe behoren remt de aanmaak van prostaglandine. Omdat prostaglandine ook belangrijk is voor de opbouw van het maagslijmvlies wordt dit erg dus en kwetsbaar. Omeprazol beschermt het slijmvlies tegen een te zuur maagmilieu. Omeprazol is overigens niet geschikt voor de snelle verlichting van de gevolgen van brandend maagzuur.

Gebruik van Omeprazol

Gebruik alle medicijnen zoals voorgeschreven door uw arts. Lees de medicatie gids of patiënt instructies die bij elke medicatie. Verander niet van doseringen of medicatie schema zonder advies van uw arts.
Omeprazol dient meestal kort voor de maaltijd te worden ingenomen. De maagsapresistente tablet dient in zijn geheel ingeslikt te worden, zonder te kauwen. Om het inslikken te vergemakkelijken kan de pil samen met een lepel appelmoes worden ingeslikt.
Wanneer u omeprazol in poedervorm inneemt dient het poeder met een kleine hoeveelheid water ingenomen te worden. Gebruik 1 eetlepel water voor de 10 mg dosering. Laat u het mengsel 2 a 3 minuten staan. Vervolgens kunt u eventueel wat extra water toevoegen om zeker te weten dat u alles binnenkrijgt. Drink vervolgens alles in een keer op.
Vraag een arts of apotheker wanneer het veilig is voor u om omeprazol te nemen als u een leverziekte hebt of hart -en vaatziekten, of als u een laag gehalte aan magnesium in uw bloed.

Dosering Omeprazol

De aanbevolen dosis van omeprazol voor volwassenen is meestal een maal daags 20 tot 40 mg. Deze dosering dient gedurende 14 dagen te worden ingenomen. Omeprazol is leverbaar in verschillende doseringen, te weten 10 mg, 20 mg en 40 mg. De gebruikelijke Omeprazol Dosis voor maagzweren is 40 mg oraal eenmaal per dag voor een maaltijd gedurende 4 tot 8 weken.

Hoe snel werkt omeprazol?

Verbetering van de symptomen na het starten met omeprazol treedt meestal na ongeveer 2 tot 3 dagen op. De meeste patiënten zijn na ongeveer 7 dagen verlost van hun brandend maagzuur. Men dient de behandeling te stoppen wanneer de symptomen volledig zijn verdwenen.

Afbraak omeprazol in het lichaam

De eliminatie halfwaardetijd in het bloed van omeprazol is meestal korter dan een uur, zowel na enkelvoudige als herhaalde eenmaaldaagse mondelinge toediening. Omeprazol wordt snel geabsorbeerd. Ongeveer 1 tot 2 uur na toediening worden piekconcentraties in bloed bereikt. Opname van omeprazol vindt plaats in de dunne darm, en is volledig na 3 tot 6 uur.

Contra-indicatie omeprazol (wanneer mag u omeprazol niet gebruiken?)

U mag geen omeprazol gebruiken wanneer u allergisch bent voor omeprazol of voor een andere benzimidazole medicatie zoals albendazol (Albenza), of mebendazol (Vermox).

Het is niet bekend of het gebruik van omeprazol de ongeboren baby kan schaden tijdens de zwangerschap. Vertel het uw arts wanneer u omeprazol gebruikt en zwanger bent of probeert te worden. Omeprazol kan overgaan in de moedermelk en kan de zogende baby schaden, u dient daarom geen borstvoeding te geven tijdens het gebruik van omeprazol. Gebruik omeprazol ook niet bij kinderen jonger dan 1 jaar zonder het advies van een arts.

Het nemen van een protonpompremmer, zoals omeprazol kan het risico op botbreuken in de heup, pols of rug vergroten. Dit effect treedt vooral op bij mensen die besloten hebben om de medicatie op lange termijn te nemen of bij hoge doses en bij ook bij personen boven de 50 jaar. Het is niet zeker of omeprazol de werkelijke oorzaak is van een verhoogd risico op fracturen. Als u osteoporose of osteopenie (lage botdichtheid) heeft, dient u dit aan uw arts te vertellen alvorens u omeprazolgebruikt.

Wat gebeurt er als u een dosis omeprazol vergeet?
Als u vergeten bent uw dosis omeprazol in te nemen, neem deze dan alsnog zodra u er aan denkt, tenzij het bijna tijd is voor de volgende dosis. Neem geen extra medicijn om de gemiste dosis in te halen.

Wat gebeurt er bij een overdosis omeprazol ?

Wanneer u een overdosis omeprazol heeft ingenomen, neem dan direct contact op met uw huisarts. De symptomen van een overdosis omeprazol zijn sufheid, wazig zicht, droge mond, snelle hartslag, misselijkheid, zweten, hoofdpijn, droge mond of braken.

Bijwerkingen omeprazol

Omeprazol heeft verschillende bijwerkingen. Zoek direct hulp wanneer u na gebruik last krijgt van een allergische reactie. Deze uit zich netelroos, een gezwollen gezicht, lippen, keel of tong en in ademhalingsproblemen.
Omeprazol kan ook een verlaging van het magnesiumgehalte in het lichaam veroorzaken. Dit zal zich uiten in de volgende bijwerkingen:
  • duizeligheid, verwarring;
  • snelle of onregelmatige hartslag;
  • schokkende spierbewegingen;
  • zich schrikachtig voelen;
  • spierkrampen, spierzwakte of slap gevoel;
  • hoest of verstikking gevoel, of
  • toevallen (stuipen).

Andere bijwerkingen van omeprazol die relatief vaak voorkomen kunnen zijn:
  • koorts;
  • koude symptomen zoals verstopte neus, niezen, keelpijn;
  • maagpijn, overvloedige gasvorming;
  • misselijkheid, braken, diarree
  • hoofdpijn.

Interacties met andere geneesmiddelen

Medicijnen waarvan de absorptie afhankelijk zijn van de maag pH kunnen sneller of juist langzamer worden opgenomen. Voorbeelden zijn posaconazol, erlotinib, ketoconazol en itraconazol.

Andere medicijnen waarvan de werking verandert bij gelijktijdige toediening met omeprazol zijn Nelfinavir en atazanavir. De gelijktijdige toediening van omeprazol met nelfinavir is gecontra-indiceerd, de werking van dit medicijn kan namelijk tot 90% afnemen. Vertel uw arts over alle andere geneesmiddelen die u gebruikt, met name:

  • diazepam (Valium);
  • digoxine (Lanoxin, Lanoxicaps);
  • disulfiram (Antabus);
  • cyclosporine (Gengraf, Neoral, Sandimmune);
  • tacrolimus (Prograft);
  • fenytoïne (Dilantin);
  • ketoconazol (Nizoral), voriconazol (Vfend);
  • ampicilline (Principen, Unasyn);
  • HIV of AIDS medicatie zoals atazanavir (Reyataz), nelfinavir (Viracept), saquinavir (Invirase), of
  • ijzer (Feosol, Mol-Iron, Fergon, Femiron, anderen).

Lees verder

© 2012 - 2018 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Omeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis en bijwerkingenOmeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis en bijwerkingenHeb je vaak last van de maag en behoren maagklachten tot je dagelijks leven? Dan kan omeprazol een goede oplossing zijn…
Esomeprazol: middel tegen maagklachtenEsomeprazol: middel tegen maagklachtenBrandend maagzuur, slokdarmklachten, misselijkheid en opgeblazen gevoel zijn vervelende maagklachten. Het geeft een bran…
Wat is de oorzaak van brandend maagzuur?Wat is de oorzaak van brandend maagzuur?Brandend maagzuur kan zeer vervelend en zelfs hinderlijk worden voor personen waarbij dit sporadisch voorkomt. Van deze…
Brandend maagzuur: oorzaak en behandelingBrandend maagzuur: oorzaak en behandelingBrandend maagzuur komt erg vaak voor: ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders hebben er dagelijks last van. Brandend maagzuur…
Bijwerkingen van pijnstillers: NSAID'sBijwerkingen van pijnstillers: NSAID'sPijnstillers uit de groep van de NSAID's (Niet-Steroïde-Anti-Inflammatoire-geneesmiddelen) zoals Ibuprofen en Diclofenac…
Bronnen en referenties
  • http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h28083.pdf

Reageer op het artikel "Omeprazol; werking, toepassing en bijwerkingen"

Reacties

C. van Eijsselsteijn, 05-04-2018 10:51 #11
Ik heb last van spierkrampen de hele dag en in de nacht ook. ik heb een slaaponderzoek gehad en daarin komt naar voren dat ik 44 keer per nacht wakker word en 348 keer per nacht PLM periodic leg movement, wat betekent dat ik bijna constant spierspanning heb. hierdoor slaap ik al jaren zwaar slecht. Als ik wakker word en ik moet mijn bed uit kan ik bijna niet lopen. ik word wakker met pijn in mijn nek, rug, armen en benen. Ik heb originele Losec geslikt, omeparazol van alle fabrikanten. ik en sterk het vermoeden dat mijn spierklachten te maken hebben met dit middel. Ik heb bloedonderzoeken laten doen en ik heb aan niets tekort. Zijn er meer mensen die hier last van hebben en kan dit allemaal door dit middel komen. Zo ja is er een ander middel die deze bijwerkingen niet heeft?

M. V. D. Pol, 06-10-2017 07:17 #10
Ik gebruik dagelijiks een omeprazol 20 mg
Nu heb ik al enige tijd last van snachts een droge mond
en op de dag een overvloed van vocht in de mond.
Met praten loopt het vocht langs de mondhoek.
Is dat ook een bijwerking van omeprasol?
graag uw reactie.

Brallbe, 22-02-2017 12:37 #9
Ik heb dit middel nog nieuw in de verpakking, hoelang kun je bewaren?

Ywg Hermsen, 09-01-2017 14:01 #8
Ik heb Omeprazol voorgeschreven gekregen omdat ik een middenrifbreuk heb. Moet ik dan mijn leven lang deze tabletten slikken? En heeft dat geen schadelijke gevolgen?

Jacob Warrink, 23-06-2016 07:20 #7
Als ik de omeprasol 40 mg niet gebruikte kon ik het medicijn diclofen 75 mg niet in nemen.
Deze diclofen heb ik voor mijn rug, want ik heb een zweepslag in een rechterspier opgelopen. Omdat ik in het verleden een zware maagzweer heb gehad gebruikte ik omeprasol, de bijwerking valt mee zolang je de voorschriften maar aanhoudt. En niet meer dan nodig is gebruikt.

Rita V. D. Kolk, 26-07-2015 13:21 #6
Ik gebruik sinds april meloxicam Sandoz 7,5 met een maagbeschermer Omeprazol.
Ik ben de laatste tijd steeds een beetje misselijk en een wiebelig gevoel denk dat het de bijwerking is
van deze medicijnen. Ik heb dit medicijn omdat ik een scheur in de pees in m'n schouder heb. Nu ik deze klachten
heb wil ik liever stoppen maar kan dat zomaar, ook omdat ik in april al eens gestopt ben en toen kreeg ik hevige
maagzuur. Wat te doen, kan ik trouwens dit medicijn lang doorslikken zonder gevolgen.

vriendelijke groet
Rita v.d. Kolk
b

Roel 2., 24-07-2015 12:37 #5
Wegens een hernia diafragmaticus slik ik chronisch maagzuurremmers. Eerst vele jaren Ranitidine, en sinds enkele jaren Omeprazol. Ik heb al lang het idee dat Omeprazol bij mij minder goed werkt, of althans meer bijwerkingen heeft. Zo heb ik vaak een opgezette pijnlijke buik en mijn stoelgang is doorgaans aan de dunne kant.
Nu gebruik ik sinds dik een maand ook Citalopram. Eerste 2 weken 10 mg, daarna 20 mg per dag. De bijwerkingen waren telkens de eerste week vrij heftig, met name misselijkheid en diarree. Na een week ging het dan langzaam wat beter. Maar afgelopen week kwamen de misselijkheid en diarree in alle hevigheid terug. Na enkele dagen overlegd met huisarts. Nu de dosis Citalopram weer verlaagd naar 1o mg, omdat Citalopram een wisselwerking met Omeprazol blijkt te hebben. Iets met een enzym (CYP2C19 polymorfisme of zoiets). Ik zit nu sinds 4 dagen weer op 10 mg, de klachten zijn wat minder, maar nog niet weg.
Nu vraag ik me af of het niet beter zou zijn om de Omeprazol weer in te ruilen voor Ranitidine? Wie weet daar een zinnig antwoord op?

Roel, 29-10-2014 16:39 #4
De plaatselijke apotheekhoudende huisartsenpraktijk, stelt de afname van Omeprazol Actavis verplicht bij het gebruik van Diclofenac; als de patiënt aangeeft geen maagklachten of andere bijwerkingen van Diclofenac te ondervinden, moet Omeprazol betaald afgenomen worden, anders wordt de noodzakelijke Diclofenac niet verstrekt. Het komt mij voor als onwettige geldklopperij, maar is dat wel zo?

Ellen, 09-07-2014 11:49 #3
Goedendag, ik lees in uw artikel dat de zuurgraad van de maag wordt verlaagd door omeprazol. Is dat wel zo? Omeprazol remt toch de werking van de protonpomp? Dus, minder zuur in de maag; dus, m.i. hogere zuurgraad… Graag uw reactie.

Tinie Kruijer, 05-11-2013 11:56 #2
Omdat ik artrose heb slik ik ontstekingsremmer een op de dag. nu heb ik gehoord
dat Omeprazol de vitamine vernietigd, met namen BenC?
Graag uw reactie. Reactie infoteur, 09-11-2013
Beste mevrouw Kruijer,

Dit klopt gedeeltelijk. De opname van vitamine B12 wordt geremd door Omeprazol. De opname van vitamine C en de andere vitamine B varianten worden door Omeprazol niet geremd.

C. Gravendeel, 11-12-2012 11:34 #1
Wat is het verschil buiten de benaming, Omeprazol PCH en Omeprazol Teva, de een Blauw/grijs en de ander in een Gele uitvoering en is de werking dezelfde of verschillend?
graag respons BVD. Reactie infoteur, 20-12-2012
Beste,

Omeprazol Teva is gewone Omeprazol geproduceerd door de fabrikant Teva Pharma en is dus gewone Omeprazol. Omeprazol PCH staat voor Omeprazol geproduceerd door Pharmachemie BV. Het is dus eigenlijk een merknaam voor hetzelfde medicijn. Andere voorbeelden zijn Omeprazol RP geproduceerd door de firma Ratiopharm en Omeprazol CF gemaakt door Cetrapharm.Alle varianten hebben de werkzame stof Omeprazol en hun werking zal niet tot nauwelijks verschillen.

Infoteur: Pernambuco
Gepubliceerd: 19-04-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!