InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Diclofenac; werking, toepassing en bijwerkingen

Diclofenac; werking, toepassing en bijwerkingen

Diclofenac; werking, toepassing en bijwerkingen Diclofenac is een medicijn uit de groep van niet-steroïde anti-inflammatoire (ontstekingswerende) geneesmiddelen (NSAID's), dat wordt gebruikt voor de behandeling van pijn, ontsteking en koorts. Het is bovendien het meest gebruikte medicijn in Nederland. Diclofenac wordt gebruikt om pijnlijke aandoeningen zoals artritis, verstuikingen, jicht, migraine, kiespijn, en pijn na operaties te behandelen. Diclofenac wordt onder meer verkocht onder de merknamen Diclomax, Cataflam en Voltaren.

Werking van Diclofenac

De werking van diclofenac is gebaseerd op de remming van de zogenaamd cyclo-oxygenase-enzymen (COX). Deze enzymen zijn belangrijk voor de aanmaak van de stof prostaglandine. Prostaglandine is een stof die door het afweersysteem wordt aangemaakt op plaatsen waar het lichaam letsel heeft of waar er ontstekingen zijn. Het zijn de prostaglandines die zorgen voor de pijn. Door het blokkeren van de COX enzymen zorgt diclofenac er voor dat de aanmaak van prostaglandine geremd wordt, wat resulteert in een vermindering van de pijn en ontsteking.

Natriumdiclofenac en kaliumdiclofenac

Diclofenac wordt verkocht in twee verschillende vormen; natriumdiclofenac (diclofenac-natrium) en kaliumdiclofenac (diclofenac- kalium). Het belangrijkste verschil tussen de twee vormen is dat diclofenac kalium wordt opgenomen sneller in het lichaam wordt opgenomen dan diclofenac natrium. Een snelle opname zorgt ook voor een snellere werking, dit is onder meer nuttig wanneer onmiddelijke verlichting van pijn gewenst is. Een vertraagde opname van diclofenac zorgt voor een tragere werking wat belangrijk is om een langdurige werking van pijn te bewerkstelligen.

Toepassingen van diclofenac

Diclofenac wordt gebruikt voor de bestrijding van pijn en de vermindering van koorts. Het wordt onder meer gebruikt voor het tegen gaan van ochtendstijfheid in geval van reuma. In dit geval kan het beste een dosis diclofenac voor het slapengaan worden ingenomen. Bij voorkeur een zetpil of een pil met langdurige werking. Ook bij jichtaanvallen is diclofenac zeer effectief. Diclofenac kan dagelijks worden gebruikt samen met medicijnen die jichtaanvallen voorkomen. Deze medicijnen en diclofenac dienen tegelijkertijd te worden ingenomen. Bij migraine aanvallen kan diclofenac met een snelle werking (kaliumdiclofenac) op het moment dat u de migraineaanval op voelt komen. In het geval van chronische pijnklachten, kunnen deze onder controle gehouden worden door met regelmatige tussenpozen diclofenac te slikken.

Hoe snel werkt diclofenac?

Diclofenac is een medicijn met een snelle werking. diclofenac kalium heeft de snelste werking en de pijn wordt na een half uur minder. Diclofenac met vertraagde afgifte werkt na ongeveer een uur.

Hoe lang werkt diclofenac?

Het pijnstillende effect van diclofenac start een half uur tot een uur na inname. Dit effect houdt ongeveer zes uur aan. Diclofenac met vertraagde afgifte werkt iets minder snel, maar de werking houdt wel langer aan, namelijk 12 tot 24 uur.

Hoe diclofenac te gebruiken?

Diclofenac is op doktersrecept verkrijgbaar. Alvorens u begint met het gebruik van diclofenac, lees eerst de door de fabrikant geleverde bijsluiter. Diclofenac wordt verstrekt als omhulde tablet, als maagsapresistente tablet en als zetpil. De diclofenac voor orale toepassing dient te worden ingenomen met een half glas water, waarna de pillen in hun geheel worden doorgeslikt zonder te kauwen. Probeer diclofenac op vaste tijdstippen in te nemen en geen dosis over te slaan. Als u toch vergeet een dosis in te nemen, neem deze dan alsnog zodra u eraan denkt, tenzij het bijna tijd is voor uw volgende dosis.

Dosering diclofenac

De juiste dosering die u nodig heeft is afhankelijk van welke aandoening u heeft en de hoeveelheid pijn die deze aandoening veroorzaakt. Het is raadzaam alvorens u diclofenac inneemt en niet zeker bent over de juiste dosis eerst uw huisarts te raadplegen. De aanbevolen dosis in de meest gevallen 100-200 mg per dag. De doseringsinterval is afhankelijk van de gebruikte diclofenac sterkte en de aandoening die wordt behandeld. Diclofenac wordt verkocht met verschillende doseringen. Doseringen hoger dan 25 mg zijn alleen verkrijgbaar bijde apotheek met een doktersrecept. Kleine verpakkingen (max 24 tabletten) met een dosering van 12,5 mg zijn zowel bij drogist als apotheek verkrijgbaar. Grotere verpakkingen met een dosering van 25 mg zijn nog wel bij de apotheek verkrijgbaar zonder recept, maar worden niet verkocht bij de drogist.

Bijwerkingen diclofenac

Diclofenac heeft verschillende bijwerkingen. Stop onmiddellijk met het gebruik van diclofenac wanneer u last krijgt van netelroos, ademhalingsproblemen, gezwollen lippen, tong of gezicht. Dit is mogelijk het resultaat van een allergische reactie op het medicijn. Diclofenac heeft onder meer de volgende ernstige bijwerkingen:
  • Pijn op de borst, kortademigheid
  • Zwarte of zeer donkere ontlasting
  • Ophoesten van bloed of braaksel
  • Blauwe plekken,
  • Tintelingen en gevoelloosheid
  • Ernstige huidreacties met koorts, keelpijn, zwelling in het gezicht of de tong, branden in de ogen, pijnlijke huid, gevolgd door een rode of paarse huiduitslag die zich verspreidt (vooral in het gezicht of bovenlichaam) en gepaard gaat met blaarvorming en vervellen.

Minder ernstige bijwerkingen zijn:
  • Maagproblemen, zoals brandend maagzuur, diarree, obstipatie of een opgeblazen gevoel. (Deze problemen komen zeer vaak voor)
  • Jeuk en huiduitslag
  • Wazig zien
  • Duizeligheid, nervositeit of hoofdpijn

Wanneer mag u geen Diclofenac gebruiken?

Vanwege de bijwerkingen mag diclofenac niet gebruikt worden indien:
  • U last heeft van astma of een andere allergische aandoening
  • U ooit last heeft gehad van een maagzweer of maagbloeding
  • U zwanger bent of borstvoeding geeft
  • U problemen heeft met uw bloedstolling
  • U ouder bent dan 65 jaar
  • U porfyrie heeft
  • U lever of nierproblemen heeft
  • U ooit een allergische reactie op een andere NSAID (zoals aspirine, ibuprofen, naproxen en indometacine) heeft gehad.

Hoe moet diclofenac worden opgeslagen?

Houd alle geneesmiddelen buiten het bereik en zicht van kinderen. Bewaar diclofenac op een droge en koele plek afgeschermd van warmtebronnen en licht.

Lees verder

© 2012 - 2018 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Diclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet b…
Diclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffectenDiclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffectenDiclofenac behoort tot de geneesmiddelengroep van de NSAID's en is een van de meest gebruikte pijnstillers. Diclofenac w…
Reuma en brandnetel, enkele onderzoekenReuma en brandnetel, enkele onderzoekenVoor chronische ouderdomskwalen zoals artrose zijn planten zoals brandnetel, moerasspirea en wilg traditioneel veel gebr…
Medicijn: diclofenacMedicijn: diclofenacDiclofenac is een middel dat wordt voorgeschreven bij pijn en/of ontstekingen aan gewrichten, spieren, oog, hoofdpijn of…
Diclofenac: werking en verkooppuntenDiclofenac: werking en verkooppuntenDiclofenac is één van de bekendste pijnstillende, koortsverlagende en ontstekingsremmende geneesmiddelen. De werking van…
Bronnen en referenties
  • www.medicinenet.com/diclofenac/article.htm

Reageer op het artikel "Diclofenac; werking, toepassing en bijwerkingen"

Reacties

H. J. Reijnhoudt, 28-09-2017 13:23 #6
Ik heb diclifenac voorgeschreven gekregen omdat ik zenuwpijn heb nav een rughernia 3X per dag 50 mg. Sinds ik dit gebruik ben ik behoorlijk kortademig. Is het nu beter om te stoppen met het gebruik van diclofenac? Heeft ibuprofen ook deze bijwerking?

Klazien van Staalduinen, 26-04-2017 07:50 #5
Hoelang na het gebruik van diclofenac kun je nog last hebben van huiduitslag en jeuk?

Ron de Bruijn, 02-04-2016 10:39 #4
Ik ben een triatleet die 10 uur per week zwemt fietst en loopt. Mijn conditie was tot afgelopen maandag top! Echter ben ik dinsdag begonnen met het innemen van diclofenac om de ontstane pijn in mijn nek te ontlasten.
Op donderdag ving ik aan met een hardlooptraining en constateerde een enorm ademtekort en raakte direct buiten adem!
Vanaf donderdag avond ben ik direct gestopt met het slikken van diclofenac.
Op zaterdagmorgen ben ik na 2 banen zwemmen direct gestopt nadat ik weer dezelfde klachten ondervond. Verder heb ik geen klachten in rust en heb geen luchtweg klachten.
Kan de kortademigheid gerelateerd worden aan het gebruik van diclofenac?

Met vriendelijke groeten,
Ron de Bruijn

Jacco, 12-02-2014 10:45 #3
Ik heb reuma en kreeg naast biologicals ook Diclofenac; achteraf moet ik helaas concluderen dat mijn klachten daardoor verergerden: met name mijn handen gingen erg opzwellen en werden stijf en pijnlijk, ook verschillende huid problemen. Dus voor mij werkte Diclofenac dus tegenovergesteld!

Nadat ik (los van het bovengenoemde) een allergische aanval kreeg (bleek van garnalen/kreeft/etc) en een allergoloog mij aangaf dat ook Diclofenac daar invloed op kan hebben ben ik er meteen mee gestopt: wat een verademing.

J. P. Exoo-Rosendal, 07-01-2014 14:51 #2
Ik gebruik diclofenac 75 mg met een gereguleerde afgifte nu ben ik al gevoelig voor depressies en voel me depressief maar ik heb nu ook vreselijke buikpijn, en voel me niet goed ik denk dat ik er maar mee moet stoppen, dit gaat echt nergens meer over, de pijn is wel weg in rug en knie, maar dit moet niet ten kostte van andere dingen gaan.ook heb ik last ven angst stoornissen en hartkloppingen.

R. Nammensma, 02-11-2013 12:13 #1
Ik heb nooit last van mijn luchtwegen, nu ik diclofenac gebruik heb ik last van een droge hoest en piepende ademhaling. heeft meer klachten daar over?
graag een reactie.
gr.r.nammensma Reactie infoteur, 09-11-2013
Beste R. Nammensma,

Hoesten als gevolg van het gebruik van diclofenac is inderdaad een van de bijwerkingen van diclofenac. Deze bijwerking komt echter slecht zelden voor. De oorzaak van uw droge hoest kan dus ook elders liggen.

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 25-04-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!