InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Reuma en brandnetel, enkele onderzoeken

Reuma en brandnetel, enkele onderzoeken

Reuma en brandnetel, enkele onderzoeken Voor chronische ouderdomskwalen zoals artrose zijn planten zoals brandnetel, moerasspirea en wilg traditioneel veel gebruikt geweest. Wetenschappelijk onderzoek van de laatste jaren lijkt de waarde van brandnetel bij reuma en artrose te bevestigen. Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat oraal of uitwendig gebruik van brandnetelbladextract de pijn bij patiënten met artrose kunnen verbeteren. Sommige artsen gebruiken brandnetelextract in combinatie met conventionele niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's) of andere pijnstillers. Er zijn aanwijzingen dat door de toevoeging van brandnetel minder pijnstillers kan worden gebruikt bij sommige patiënten.

Onderzoek brandnetelgebruik bij artrose

In een Duitse studie, hebben 40 patiënten die lijden aan een acute aanval van chronische gewrichtsaandoening deelgenomen aan een open gerandomiseerde studie waarbij de effectiviteit van een combinatie van gestoofde brandnetel en 50 mg diclofenac werd vergeleken met de standaard 200 mg dosering van diclofenac. De proefpersonen werden willekeurig toegewezen aan de brandnetel en 50 mg diclofenac groep (groep D50 + U) of de 200 mg diclofenac groep (groep D200). Uitgebreide pre-screening elimeerde patiënten met ziekten, aandoeningen, medicijnen, of allergieën die de uitkomst van het onderzoek konden beïnvloeden.
De D200 groep ontving een semi-synthetisch maag beschermende prostaglandine-analoog misoprostol naast de diclofenac. Maagbloeding is een vaak voorkomende bijwerking van NSAID gebruik. Beide groepen kregen dezelfde voeding gedurende de studie periode van 14 dagen.

Resultaat

De pijn en andere symptomen waren drastisch verbeterd in beide behandelingsgroepen. De behandeling werd goed verdragen in de periode van twee weken, slechts zes deelnemers (3 van D200 en 3 van D50 + U) rapporteerde bijwerkingen. De D200 groep meldde bijwerkingen als diarree en buikpijn tijdens de behandelingsperiode. De D50 + U groep rapporteerde de bijwerking van meteorisme [abnormale uitzetting door de aanwezigheid van gas of lucht in de darm of de peritoneale holte], intestinaal gas met een opgeblazen gevoel.
Deze studie geeft aan dat 50 mg van gestoofde brandnetel plus 50 mg diclofenac net zo effectief is als 200 mg diclofenac op het verminderen van de klinische symptomen van acute artritis. Dit zou goed nieuws voor degenen die NSAIDís niet goed tolereren omwille van maagzweren of andere maag problemen. Verder onderzoek is nodig om te bepalen of brandnetel effectief kan zijn zonder het gebruik van NSAIDs

Onderzoek artrose duimgewricht

In een andere open gerandomiseerde studie met 37 patiënten met acute artritis, bleek 50 gram van gestoofde brandnetelblad in combinatie met 50 mg diclofenac even effectief als de volledige dosis van 200 mg diclofenac in de behandeling van symptomen, over een periode van 2 weken Volgens een voorlopig onderzoek lijkt het uitwendig gebruik van brandnetel de pijn en invaliditeit te verlichten bij patiënten met artrose van de duim.

Uitwendig gebruik brandnetel

In een studie werden 18 patiënten met pijn in de gewrichten lokaal behandeld met brandnetel. Iedereen, behalve een persoon, was er zeker van dat de therapie goed had geholpen en een aantal beschouwden zichzelf als genezen. Geen waargenomen bijwerkingen zijn gemeld met uitzondering van een voorbijgaande urticaria.

Praktisch gebruik

  • Kruidenthee van gedroogde brandnetel 2 maal daags één kopje.
  • Verse brandnetel als sap of soep
  • Vernetelen met brandnetel, op ontstoken gewrichten, 1 maal daags
  • Samengestelde kruidenthee bij reuma: gelijke delen brandnete[, moerasspirea en heermoes
Gerelateerde artikelen
Zelf brandnetelthee makenZelf brandnetelthee makenDe meeste mensen kennen brandnetels voornamelijk als die prikkende, vervelende plant die je overal en nergens tegenkomt.…
Tuinkruiden: Brandnetel (Urtica Urens)Brandnetel staat niet in hoog aanzien bij de bevolking. Toch is de brandnetel een niet te versmaden kruid, weliswaar bet…
Brandnetelroede en brandnetelwijnIedereen kent vast en zeker de brandnetel wel, ze groeien overal rondom het huis, in de tuin en op braakliggende terrein…
In de naam van... BrandnetelNetel, branetel, stekels, prikkers, tingels! Het lijkt wel een brabbeltaal voor en van kinderen. En dat is het ook wel g…
Kruidengeneeskunde: brandnetelKruidengeneeskunde: brandnetelIs brandnetel gezond? Absoluut! De brandnetel, door velen beschouwd als een hardnekkig onkruid, is een plant die vele to…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Complement Ther Med. 2008 Apr;16(2):66-72.Nettle sting for chronic knee pain: a randomised controlled pilot study. Randall C, Dickens A, White A, Sanders H, Fox M,Campbell J.
  • Complement Ther Med. 1999 Sep;7(3):126-31. Nettle sting of Urtica dioica for joint pain--an exploratory study of this complementary therapy. Randall C, Meethan K,Randall H, Dobbs F.
  • Arzneimittelforschung. 1996 Apr;46(4):389-94. Ex-vivo in-vitro inhibition of lipopolysaccharide stimulated tumor necrosis factor-alpha and interleukin-1 beta secretion in human whole blood by extractum URTICAe dioicae foliorum. Obertreis B, Ruttkowski T, Teucher T, Behnke B, Schmitz H.
  • J Rheumatol. 1999 Dec;26(12):2517-22. Antirheumatic effect of IDS 23, a stinging nettle leaf extract, on in vitro expression of T helper cytokines. Klingelhoefer S, Obertreis B, Quast S, Behnke B.
  • Arzneimittelforschung. 1996 Jan;46(1):52-6. [Anti-inflammatory effect of URTICA dioica folia extract in comparison to caffeic malic acid]. Obertreis B, Giller K, Teucher T, Behnke B, Schmitz H.
  • FEBS Lett. 1999 Jan 8;442(1):89-94. Plant extracts from stinging nettle (Urtica dioica), an antirheumatic remedy, inhibit the proinflammatory transcription factor NFkappaB. Riehemann K, Behnke B, Schulze-Osthoff K.
  • Histol Histopathol. 2002 Apr;17(2):477-85. Effects of the antirheumatic remedy hoxalpha--a new stinging nettle leaf extract--on matrix metalloproteinases in human chondrocytes in vitro. Schulze-Tanzil G, de SP, Behnke B, Klingelhoefer S, Scheid A, Shakibaei M.

Reageer op het artikel "Reuma en brandnetel, enkele onderzoeken"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 10-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!