InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Geneesmiddelen of medicijnen bij koortslip

Geneesmiddelen of medicijnen bij koortslip

Wie ermee behept is weet dat een koortslip heel vervelend is. Je loopt de hele dag met een naar gevoel rond dat regelmatig afleidt van welke bezigheid ook. Naast die ergernis is een koortslip ook nog vervelend vanwege de ontsiering precies op een plek waar je van denkt dat iedereen het ziet. Je weet dat het geen weken durende kwaal is maar elke dag is eigenlijk al teveel. Maar er zijn gelukkig effectieve geneesmiddelen of medicijnen verkrijgbaar die het genezingsproces versnellen en die daarbij ook in elk geval het gevoel verzachten.

Wel te camoufleren

Overigens is er in het beginstadium nog weinig te zien omdat dan na een kleine zwelling hele kleine bijna doorzichtige blaasjes ontstaan. Later komt daar een korstje bovenop dat door dames wel gecamoufleerd kan worden met lipstick of een beetje kleurcrème maar wat heel vervelend is om aan te raken. Onvoorzichtig stoten van het korstje of nachtelijk aanraken kan zelfs een kleine bloeding opleveren. Een andere manier om een koortslip te camoufleren is met Compeed lipblaasjes patch dat bestaat uit een soort doorzichtig pleistertje dat ook het branderige gevoel en jeuk vermindert. Een patch kan al in een vroeg stadium worden aangebracht.

Oorzaken koortslip

De kans dat zich een koortslip voordoet, bij een drager van het herpesvirus waardoor een koortslip ontstaat, is het grootst bij een verminderde weerstand bijvoorbeeld door stress. Daarnaast kan veel zonlicht ook oorzaak zijn van het ontwaken van het virus wat te voorkomen is door een goede zonnebrand te gebruiken. Ook slaaptekort, bijvoorbeeld in een stressperiode, kan veroorzaker zijn. Een koortslip verdwijnt in de regel vanzelf in maximaal twee weken. Na verdwijning kan de huid licht gaan schilferen.

Geneesmiddelen of medicijnen op koortslip aangebracht

Het genezingsproces van een koortslip kan versneld worden door medicatie. Geneesmiddelen of medicijnen die voorzichtig op een koortslip kunnen worden aangebracht zijn:

Zovirax

Werking:

Het werkzame bestanddeel van Zovirax is aciclovir daarnaast heeft Zovirax een aantal hulpstoffen. Aciclovir remt het virus waardoor de infectie niet zal uitbreiden en de koortslip sneller verdwijnt. De stof is echter niet in staat het virus voorgoed uit het lichaam te verdrijven. De klacht kan dus ook weer terugkomen. Naast versnelling van de genezing wordt door gebruik van Zovirax ook de duur van de pijn verkort.

Gebruik:

Zovirax is een crème die het best met een wattenstaafje kan worden aangebracht om te voorkomen dat de vingers het plekje aanraken. Zovirax kan het best al meteen gebruikt worden zodra er zich voortekenen aandienen van koortsblaasjes zoals een pijnlijk plekje op de lippen of gloeien en jeuken. Mocht niet meteen het geneesmiddel voorhanden zijn dan kan ook in later stadium nog begonnen worden met de behandeling. Het middel mag vijf keer per dag worden aangebracht met tussenpozen van ongeveer vier uur en gedurende een dag of vier. Zovirax mag niet in de koelkast worden bewaard en ook niet op een plek boven 25 graden.

Zinksulfaat

Werking

Zinksulfaat zorgt er voor dat de blaasjes sneller uitdrogen. Zinksulfaat werkt samentrekkend en beschermend en verlicht jeuk en pijn. Tevens heeft het de eigenschap dat de groei van het virus wordt afgeremd maar het kan er niet voor zorgen dat de koortslip nooit meer terugkeert. Zinksulfaat is zonder recept in de apotheek verkrijgbaar onder verschillende merknamen zoals Akolip, Herpevir en Zinolium Zinksulfaat en bestaat uit gel of vette crème.

Gebruik

De gel of crème mag alleen op de plek van de koortslip worden aangebracht en niet er omheen om te voorkomen dat het virus zich door het aanbrengen verder over de lippen verspreid. Na het aanbrengen moeten de handen goed worden gewassen waardoor eveneens eventuele verspreiding wordt tegengegaan. Tevens is het, om diezelfde reden, aan te raden om de tube slechts door één persoon te laten gebruiken. Het aanbrengen mag meerdere keren per dag gebeuren.

Labiosan

Labiosan is in Nederland een minder gebruikt middel tegen koortslip maar kan zeker ook een positief effect opleveren. Het verzachtende middel is onder meer verkrijgbaar in Duitsland en Zwitserland. Het hoofdbestanddeel is zinkoxide.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koortslip: oorzaak, klachten, behandelingKoortslip: oorzaak, klachten, behandelingEen koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Dit virus is erg besmettelijk en veel mensen komen er al op jonge…
Koortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoelKoortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoelEen koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Een koortslip is een vaak vaak terugkerende infectie van de huid o…
Infectieziekten bij kinderen Koortslip (herpes)Vele mensen weten hoe het voelt en hoe het er uit ziet; een koortslip. Als je er eenmaal één hebt gehad is de kans groot…
Koortslip: wat kun je er zelf tegen doen?Koortslip: wat kun je er zelf tegen doen?Er zijn veel mensen die af en toe last hebben van een koortslip. Dit wordt ook wel koortsuitslag genoemd. Meestal begint…
Bronnen en referenties
  • Mens-en-gezondheid.com
  • Apotheek.nl
  • Beautynieuws.nl

Reageer op het artikel "Geneesmiddelen of medicijnen bij koortslip"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 21-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Medicijnen
Medische informatie…
Schrijf mee!