InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zeven tips tegen of bij een koortslip

Zeven tips tegen of bij een koortslip

Een koortslip is een lastig verschijnsel waar veel mensen regelmatig mee te maken hebben. Vooral het moment dat zich blaasjes op de lippen hebben gevormd is heel vervelend en dan is ook de besmettelijkheid zeer groot. Goede hygiëne is daarom erg belangrijk. Een van de grootste oorzaken voor het krijgen van een koortslip is stress. Door stress verzwakt het immuunsysteem met gevolg dat virussen meer kans krijgen het leven onaangenamer te maken. Maar er bestaan tips voor bescherming, behandeling en versterking.

Snel maatregelen nemen tegen koortslip

Eenmaal besmet blijft het herpesvirus altijd aanwezig in het lichaam maar dit hoeft niet noodzakelijk te leiden tot terugkeer van een koortslip. Velen hebben er echter om de paar maanden weer last van. Bij degenen waar dit het geval is zal al gauw een belletje gaan rinkelen bij de waarschuwing van een tintelend gevoel op de lip. Verstandig is dan om zo snel mogelijk maatregelen te nemen nog voordat de tinteling overgaat in een branderig gevoel of jeukend plekje.

Zeven tips voor bescherming, behandeling en versterking

Een aantal van de volgende tips gaat over de zo belangrijke hygiëne in verband met het besmettingsgevaar en andere tips gaan over de methoden van behandeling met middeltjes of medicijnen en het versterken van het immuunsysteem.

1. Verhoog gehalte lysine

Lysine kan niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. De enige manier om die waardevolle stof binnen te krijgen is door voedsel. De stof is vooral waardevol omdat hij de groei van herpes tegengaat. Lysine bevindt zich in voedsel als eieren, vis, zuivelproducten en rood vlees. Een soort tegenhanger van lysine is arginine dat voorkomt in voedsel als noten, pinda’s, schaaldieren, soja, spinazie en zaden. Normaal zijn lysine en arginine in balans maar als de balans doorslaat naar arginine kan er een herpesuitbraak plaatsvinden. Op dat moment is het verstandig om door middel van het juiste voedsel de hoeveelheid lysine te verhogen.

2. Voorkom aanraken

Een koortslip is zeer besmettelijk en kan simpel worden overgedragen aan iemand anders. Voorkom daarom aanraking en was de handen goed als het toch is gebeurd. Raak ook zeker nooit met handen die de koortslip hebben aangeraakt ogen of genitaliën aan. Overige maatregelen om besmetting te voorkomen zijn niet zoenen en geen glas of koffiekop en zo gebruiken van iemand met een koortslip. Vooral het zoenen van pasgeboren baby’s met een koortslip moet worden vermeden omdat besmetting met het herpesvirus bij pasgeborenen zeer gevaarlijk is.

3. Vermijd teveel zonnestralen

Teveel zonnestralen kunnen de oorzaak zijn van het krijgen van een koortslip. Vermijden of maatregelen nemen is daarom geboden. Een goede maatregel is om de lippen in te smeren met een balsem met minstens factor 15 als bescherming.

4. Vervang tandenborstel

In een tandenborstel kunnen sporen achterblijven van het herpesvirus tijdens gebruik bij een koortslip. Een goede hygiëne is zeer belangrijk waardoor het zeer raadzaam is om de tandenborstel na genezing van de lip te vervangen.

5. Gebruik hulpmiddeltjes

Zoethout

Zoethout heeft, naar gezegd wordt door onderzoek bewezen, een anti virale werking. De stof kan worden aangewend door er mee over de koortslip te gaan. Ook kan er thee van worden gezet. Teveel zoethout binnen krijgen kan echter op lange termijn hoge bloeddruk opleveren. Neem dus met mate.

Appelcider azijn

Appelcider azijn heeft evenals zoethout een gunstige werking tegen een koortslip. Aanbrengen van de azijn gebeurt het best met een wattenstokje dat telkens wordt weggegooid omdat de vloeistof die in aanraking is geweest met de koortslip zeer besmettelijk is.

Tea tree olie

Tea tree olie heeft evenals zoethout een anti virale werking. Verwerking van de olie kan op dezelfde manier als appelcider azijn.

Alcohol

In plaats van appelcider azijn of tea tree olie kan alcohol (geschikt voor wondjes) doormiddel van een wattenstaafje op de plek worden gedept. Door de alcohol zullen de blaasjes uitdrogen waardoor het virus op de huid dood gaat.

6. Behandelen met koud of warm

IJsblokjes

Meteen nadat de eerste symptomen zich voordoen kan een ijsblokje tegen de plek aangedrukt worden. Door de lage temperatuur kan het herpesvirus vertragen en kan soms zelfs de verdere uitbraak worden tegengegaan.

Hot kiss apparaat

Dit apparaat kan door middel van een warme stoot de blaasjes wegbranden.

7. Gebruik medicijnen

Zovirax

Dit medicijn heeft als werkend bestandmiddel aciclover dat het virus afremt waardoor de koortslip sneller zal genezen.

Zinksulfaat

Deze stof zorgt er voor dat de blaasjes sneller uitdrogen. Zinksulfaat is verkrijgbaar onder de merknamen Akolip, Herpevir en Zinolium Zinksulfaat.

Labiosan

Dit middel wordt minder vaak gebruikt en is niet overal verkrijgbaar (wel in Duitsland en Zwitserland). Veel mensen hebben echter wel baat bij het medicijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koortslip: oorzaak, klachten, behandelingKoortslip: oorzaak, klachten, behandelingEen koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Dit virus is erg besmettelijk en veel mensen komen er al op jonge…
Koortslip, hoe komt het en wat doe je eraan?Je lippen zijn het hele jaar door erg gevoellig, zo kunnen ze bij veel zon barsten en droog worden. En in de winter kunn…
Wat te doen met een koortslipEen branderig en zurend gevoel ergens op de lip. Vaak het slechte en weinig plezierige voorteken van een aankomende koor…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Koortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoelKoortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoelEen koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Een koortslip is een vaak vaak terugkerende infectie van de huid o…
Bronnen en referenties
  • Optimalegezondheid.com
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Zeven tips tegen of bij een koortslip"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!