InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Auto-immuunziekten: oorzaken, typen, behandeling, prognose

Auto-immuunziekten: oorzaken, typen, behandeling, prognose

Auto-immuunziekten: oorzaken, typen, behandeling, prognose Het immuunsysteem beschermt het lichaam tegen infecties en kanker. Bij auto-immuunziekten verloopt die bescherming niet goed. Het lichaam maakt antistoffen of anticellen tegen eigen weefsels, alsof deze lichaamsvreemd zijn. Er zijn, alle typen samen, momenteel ongeveer tachtig auto-immuunziekten bekend. Voorbeelden van auto-immuunziekten zijn acuut reuma, de ziekte van Hashimoto, reumatoïde arthritis en vitiligo. Wat zijn de oorzaken en de symptomen van auto-immuunziekten? Wat zijn de behandelmogelijkheden en wat is de prognose?

Inhoud artikel

Immuunsysteem

Het immuunsysteem beschermt ons lichaam. Bescherming tegen infecties (door bacteriën, virussen, parasieten) en tegen bepaalde soorten kanker. Ook zorgt het voor reparaties van beschadigd weefsel. Bij de geboorte hebben we al bepaalde afweermechanismen, maar we krijgen een groot gedeelte van onze immuniteit doordat we met ziekteverwekkers in aanraking komen.

Auto-immuunziekte

Als je gezond bent dan kunnen de cellen van het immuunsysteem het verschil zien tussen eigen lichaamsweefsel en vreemde organismen. Bij een auto-immuunziekte ziet het lichaam echter het eigen weefsel aan voor vreemd. Als reactie worden er antilichamen of witte bloedlichaampjes gemaakt, deze vallen het weefsel aan.

Bij wie komen auto-immuunziekten voor?

  • Auto-immuunziekten komen vooral voor bij volwassenen en minder vaak bij kinderen en ouderen.
  • Meer vrouwen dan bij mannen worden getroffen.
  • Mensen met auto-immuunziekten in de familie hebben een verhoogde kans.

Oorzaken auto-immuunziekten

De oorzaak is onbekend. Auto-immuunziekten komen in sommige families meer voor, erfelijke factoren zouden dus een rol kunnen spelen. Er zijn ook bepaalde factoren die een auto-immuun reactie kunnen opwekken. Denk bijvoorbeeld aan een virusinfectie of een reactie op medicijnen. Auto-immuunziekten komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, hormonale invloeden kunnen ook een rol spelen.

Twee groepen/typen auto-immuunziekten

  1. Auto-immuunziekten waarbij maar één orgaan beschadigd wordt: bijvoorbeeld de bijnieren (ziekte van Addison), de alvleesklier (diabetes mellitus), de schildklier (ziekte van Hashimoto, ziekte van Graves), meerdere gewrichten (reumatoïde artritis).
  2. Auto-immuunziekten waarbij het bindweefsel wordt aangetast: bijvoorbeeld sclerodermie. Het gaat om bindweefsel overal in het lichaam.

Korte omschrijving van verschillende auto-immuunziekten

  • Reumatoïde artritis: dit is een chronische aandoening van vooral de kleine gewrichten van handen en voeten. De gewrichten zijn pijnlijk, gezwollen, afwijkend van vorm en er is een gevoel van stijfheid..
  • Ziekte van Hashimoto: het lichaam maakt antilichamen die de schildklier beschadigen.
  • Diabetes mellitus: bij diabetes mellitus is er een tekort aan het hormoon insuline en/of het lichaam is ongevoelig geworden voor insuline. Glucose kan onvoldoende gebruikt worden door het lichaam als energiebron, de glucosespiegel in het bloed is daardoor verhoogd.
  • Vitiligo: bij vitiligo is sprake van verlies van normaal pigment uit delen van de huid. Meestal gaat het om het gezicht en de handen. Het lichaam maakt antistoffen tegen de eigen pigmentcellen in de huid die melanine maken
  • Syndroom van Sjögren: een ontsteking van de traan- en speekselklieren, dit heeft droge ogen en een droge mond tot gevolg.
  • Ziekte van Graves: een schildklieraandoening die genoemd is naar de Ierse arts Robert Graves. In landen waar men Duits spreekt, noemt men het de ziekte van Basedow, naar de Duitse arts Karl von Basedow. Beiden beschreven de ziekte. De ziekte van Graves (Basedow) is de meest voorkomende oorzaak van een schildklier die te snel werkt.
  • Multiple Sclerose: dit is een voortgaande ziekte van de zenuwen in hersenen en ruggenmerg. Spieren die steeds zwakker worden en problemen met de zintuigen zijn de gevolgen.
  • Lupus erythematosus: ook wel SLE genoemd, een ontsteking van het bindweefsel en er ontstaat daardoor schade aan huid, gewrichten en inwendige organen.
  • Ziekte van Addison: bij de ziekte van Addison is er sprak van te weinig corticosteroïde hormonen in het bloed. Er treden veranderingen op in de stofwisseling.
  • Sclerodermie: bij sclerodermie is er sprake van verdikking of verharding van het bindweefsel van huid, gewrichten en inwendige organen.

Diagnose auto-immuunziekten

Het bloed kan gecontroleerd worden om ontstekingen te ontdekken en de werking van het immuunsysteem kan gecheckt worden.

Behandeling auto-immuunziekten

  • De behandeling hangt af van de organen die aangetast zijn.
  • Bij een gebrek aan hormonen zoals bij de ziekte van Hashimoto en de ziekte van Addison, kan aanvulling van deze hormonen de gezondheid herstellen.
  • In andere gevallen wordt geprobeerd de vreemde reactie van het lichaam te blokkeren met medicijnen, bijvoorbeeld corticosteroïden of immunosuppressiva (geneesmiddel dat de werking van het afweersysteem remt).
  • De symptomen kunnen ook verminderd worden met niet-steroïde ontstekingsremmers.
  • Medicijnen werken vaak in op een groter gebied dan nodig is. Als bijvoorbeeld activiteiten van het hele afweersysteem worden verminderd, neemt het risico op infecties en kanker toe. Gelukkig worden er steeds meer medicijnen ontwikkeld die de afweerreacties blokkeren die horen bij de betreffende ziekte.

Prognose auto-immuunziekten

De prognose hangt af van de schade die aan weefsels en organen is ontstaan. Auto-immuunziekten zijn meestal langdurig, slepend. Wel kunnen de symptomen vaak onder controle worden gehouden met medicijnen. Een ernstige complicatie die kan optreden: nierfalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Auto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvaltAuto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvaltBij een auto-immuunziekte valt je lichaam zichzelf aan en ben je dus eigenlijk je eigen ziekteverwekker. Auto-immuunziek…
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
IgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline AIgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline AIgA-deficiëntie ontstaat door een stoornis in het afweersysteem en gekenmerkt zich door een tekort aan de antistof immuu…
Auto-immuunziekten: De meest bekende ziekten op een rijBij auto-immuunziekten schakelt je lichaam naar een stand, waarin het zichzelf aanvalt. Het immuunsysteem dat bedoeld is…
Hypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandelingHypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandelingHypothyreoïdie wil zeggen dat de schildklier te langzaam werkt, en dus te weinig hormonen aanmaakt. Het kan door allerle…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 9 mei 2016:
  • Reumafonds.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Auto-immuunziekten: oorzaken, typen, behandeling, prognose"

Reacties

Bep Janssen, 21-09-2019 23:41 #3
Wat weet men van de auto-immuunziekte ITP?

Dirk, 10-02-2017 12:36 #2
Heel moeilijk hoor.
Misschien hebt u histamine-intolerantie: kan niet opgespoord worden. Het enige dat je kan proberen is een paar maand generisch product van Zyrtec 10mg nemen: 1 tablet voor het slapen: 15 euro voor 100 tabletten. Zonder medisch voorschrift verkrijgbaar.
Als het serieus betert: ook een histamine-arm dieet. Alleen met het dieet gaat het niet lukken.
Ik beweer niet dat het dat absoluut is, doch het proberen waard,

Groeten, Dirk Reactie infoteur, 10-02-2017
Dank voor uw reactie! Met vriendelijke groet,

Christa, 21-11-2015 04:48 #1
Mijn hele leven (51 jaar) heb ik al Psoriasis. sinds 2005 hierbij ook reuma en sind 2014 Diabetes. Type LADA. Oftewel autoimuumziektes.
De site vind ik erg interessant en heel duidelijk.
Mijn vraag is, omdat ik ook al mijn hele leven een voedselallergie heb en dus ook een medicijnallergie en intolerantie (grrrr) kan ik dus niets gebruiken ( of alleen voor een korte periode) qua medicatie. Zelfs de insuline die ik nu spuit ( zowel langwerkende als kortwerkende) geeft eigenlijk al problemen.
Is er iets anders? Ik gebruik wel natuur producten ( voedingssupplementen) maar ook daar moet ik voorzichtig mee zijn.
Dat de ziekte slepend is, is me wel duidelijk. En het moment van ondraaglijk komt helaas voor mij sneller dichtbij dan me lief is. Reactie infoteur, 13-02-2017
10 februari 2017: hierboven heeft iemand een reactie achtergelaten voor u.

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 09-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Auto-immuunziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!