InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > IgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline A

IgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline A

IgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline A IgA-deficiëntie ontstaat door een stoornis in het afweersysteem en gekenmerkt zich door een tekort aan de antistof immuunglobuline A. Antistoffen worden door bepaalde typen witte bloedcellen van onze afweer (B-lymfocyten) geproduceerd en beschermt tegen infecties met micro-organismen, zoals bacteriën, schimmels en parasieten. Heb je dus minder IgA in het bloed, dan ben je vatbaarder voor dergelijke infecties. Oorzaak is een auto-immuunziekte en komt ongeveer bij 1 op de 600 mensen voor.

De eiwitbestanddelen van de indringers (dan antigenen: antilichaam-generators) probeert het immuunsysteem onschadelijk te maken door de productie van grote hoeveelheden specifieke antistoffen, waaronder IgA (immuunglobuline A). De antistoffen binden aan antigenen van micro-organismen, waardoor deze moeilijk kunnen vermenigvuldigen. Zo kunnen ze zich niet verder in het lichaam verspreiden.

Speeksel immuunglobuline

IgA komt voor in speeksel (daar komt IgA als een dimeer voor met een J-keten en heet het sIgA, meer info hierover: zie referenties onderaan dit artikel), slijmvliezen en ingewand sappen, waar het de eerste verdedigingslinie kan zijn tegen luchtweg-, sinus- en maagdarm-infecties. Als je dus een tekort hebt aan IgA, werkt afweer minder en ben je bevattelijker voor dergelijke infecties.

Auto-immuunziekten

De patiënten met een IgA-deficiëntie zijn daarnaast nog gevoeliger voor bepaalde andere ziekten, zoals auto-immuunziekten (het afweersysteem valt met de antistoffen het eigen lichaam aan), zoals reuma, systemische lupus erythematosus, chronische hepatitis, astma, luchtwegallergie, prikkelbare-darmsyndroom en sommige soorten kanker, zoals long- en thymuskanker. Maar veel mensen met IgA-deficiëntie zijn relatief gezond en hebben niet zoveel last van genoemde infecties en aandoeningen.

Het is niet mogelijk om de aandoening te genezen, maar de behandeling is erop gericht om de symptomen te verlichten en het onderdrukken van de bijkomende aandoeningen. IgA-deficiëntie is de meest voorkomende auto-immuunziekte bij blanke mensen: het komt ongeveer bij 1 op de 600 mensen voor.

Symptomen IgA-deficiëntie

Relatief vaak voorkomende of chronische infectie(s) van neusbijholten, longen, oren, luchtwegen of ingewanden.

Oorzaken IgA-deficiëntie

Bij het krijgen van de aandoening is er meestal sprake van overerving (erfelijk). Daarnaast kunnen sommige geneesmiddelen, zoals anti-epileptica, tijdelijk IgA-deficiëntie veroorzaken.

Behandeling IgA-deficiëntie

Er zijn een aantal mogelijkheden voor behandeling:
  • Het volgen van een antibiotica-kuur tegen bacterie-infecties. De hele kuur moet worden afgemaakt, anders kan de infectie enige tijd later weer terugkomen.
  • Tegen pijn en koorts kunnen OTC-pijnstillers worden gebruikt. Let erop: kinderen mogen geen aspirine hebben. Middelen zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten.

Medische ingrepen

Onderliggende (ernstige) aandoeningen die IgA-deficiëntie veroorzaken moeten medisch worden behandeld. Denk hierbij aan:
  • Kwaadaardige tumoren
  • Astma
  • Auto-immuunziekten (zie eerder in dit artikel)

Naar de dokter

Als u of uw kind vaak of voortdurend last heeft van infecties is het raadzaam om naar een dokter of specialist te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Immunoglobulinen (Ig) bloedgroepenImmunoglobulinen (Ig) bloedgroepenImmunoglobulinen (Ig) zijn antistoffen die behoren tot de globulinefractie van het serum. Er zijn vijf klassen immunoglo…
Antigenen versus antistoffenAntigenen versus antistoffenHet lichaam heeft allerlei afweermechanismen ontwikkeld tegen bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers. De huid is…
Allergische reactie op celniveauAllergische reactie op celniveauVele mensen hebben last van een allergische reactie. De een reageert sterker op een allergeen dan de ander. Maar hoe wer…
Weerstand; overzicht van de afweersystemenWeerstand kunnen bieden tegen pathogenen (ziekteverwekkers) is een belangrijke functie van het lichaam. Zonder de afweer…
Algemene ImmunologieAlgemene ImmunologieWanneer er bij een mens of dier een substantie binnendringt die vreemd is voor het organisme, maakt het organisme afweer…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer
  • Speeksel, speekselklieren en mondgezondheid, Prof. dr. A. van Nieuw Amerongen et al., uitgever BSL.
  • http://www.cmp-vlaanderen.be/images/illustratie02.jpg

Reageer op het artikel "IgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline A"

Reacties

Monika, 23-04-2016 02:39 #6
Goeie dag. Ik heb de iga deficiëntie die bij 1 op de 23000 mensen voorkomt, kunt u mij hier meer over vertellen. Het heet chronische primaire immuniteits disorder. Ik weet hier nog niet zoveel over en wil graag alles weten. Dus kom maar op / al vast bedankt.

H. Jansen, 27-02-2012 16:38 #5
Ik ken iemand die ook IgA-deficientie heeft en al haar hele leven elke dag propolis slikt en hier heel veel baat bij heeft, propolis is antimicrobieel werkzaam, zij heeft hierdoor nooit antibiotica gebruikt! een heel mooi gezond en natuurlijk middel!

An, 15-11-2011 10:23 #4
Gisteren hebben we vernomen dat ons dochtertje (van net geen 2 jaar) Fe-tekort en IgA-deifciëntie heeft. Er is volgens de dokter niet veel aan te doen. Ze heeft om de haverklap een infectie van de luchtwegen, en reageert gevoelig op haar maag en darmen. Omdat ze ook klaagt van gewrichtspijnen, constant loopt te hoesten (volgens de kinderarts moeten we het "tolereren") en af en toe plotse hoge koorts heeft, EN ikzelf SLE heb, maak ik me toch grote zorgen. Moeten we voor verder onderzoek een specialist raadplegen?

Maartje Wehrens, 14-03-2011 09:23 #3
Mijn zoontje is nu 8 jaar en heeft iga-deficientie en mbl-deficientie. Hij krijgt nu dagelijks antibiotica bactrimel. Maar ondanks dat is hij nog heel vaak ziek. Nu loopt hij al weer twee weken met een infectie op de longen buik pijn en keel en oor pijn. Hij heeft een week pretison gehad maar zodra hij daar mee stopte is het weer begonnen. Hij moet vanmiddag naar de kiderarts terug omdat het zo niet langer kan. We slapen bijna niet meer omdag hij benauwd is en koorts heeft. Dus ben beneuwd of ze wat kunnen doen. Heeft er nog iemand advies?

Mvangelder, 06-12-2009 07:58 #2
Mijn kleindochter heeft juist de diagnose gehoord van de kinderarts.iga deficientie. zij is bijna 2 jaar. de reguliere geneeskunde heeft geen therapie wordt er gezegd. is er ervaring met therapieen buiten de reguliere geneeskunde? er zijn immers wel meer diagnoses waar binnen de reguliere geen antwoord is. ik hoop van u te vernemen. m.van gelder Reactie infoteur, 06-12-2009
Beste M. van Gelder,
Helaas heb ik geen informatie in mijn beziet over therapieen buiten de reguliere geneeskunde. U zou eens op internet kunnen zoeken naar praktijken bij u in de buurt, die zich in de alternatieve geneeskunde hebben gespecialiseerd.
Groet,
Victor

Puk Fern, 20-07-2009 16:14 #1
Mijne damen/Heren, Ik vermoed dat ik IGA Deficienty heb, voldoe helaas aan alle symptomen, ik zou dat graag onderzocht willen hebben, wat voor soort onder zoek is daar voor nodig? Reactie infoteur, 25-07-2009
Beste Puk fern,
Ik zou u aanraden om naar de huisarts te gaan. Deze kan u meer uitsluitsel geven over uw symptomen en eventueel doorverwijzen naar een specialist.
Met vriendelijke groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezondheidsproblemen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!