InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bodyscan: preventief medisch onderzoek

Bodyscan: preventief medisch onderzoek

Bodyscan: preventief medisch onderzoek Meestal wordt een ziekte pas ontdekt als men klachten krijgt. Ver daarvoor is de ziekte echter vaak al aanwezig in het lichaam. Dit is met het blote oog en de meeste medische onderzoeken niet eenvoudig boven water te krijgen. Met een bodyscan kunnen lichamelijke aandoeningen echter al in een vroeg stadium ontdekt worden.

Wat is een bodyscan?

Een full bodyscan is een preventief medisch onderzoek (pmo) waarbij men met behulp van MRI- en CTscans aandoeningen en ziekten in een vroeg stadium op kan sporen. Een bodyscan is een soort medische check up, een gezondheids onderzoek. Andere benamingen voor de bodyscan zijn body checkup, gezondheidscheck of medische check.

Wat is het nut van een bodyscan?

De gezondheidszorg in Nederland is gericht op het genezen van ziekten en is maar weinig gericht op preventie. Maar veel ziekten en aandoeningen blijken voorkomen te kunnen worden en beter behandeld te worden wanneer zij in een vroeg stadium ontdekt worden. De body scan biedt de mogelijkheid om uw lichaam te onderzoeken op aandoeningen in de dop. Daarnaast kunnen zwakke plekken in uw lichaam gedetecteerd worden en kunt u uw levenswijze er mogelijk op aan passen.

Hoe gaat een bodyscan in zijn werk?

Een bodyscan of lichaam scan kunt u zonder verwijzing van een arts of iets dergelijks laten doen. Over het algemeen zijn er geen wachtlijsten en kunt u direct geholpen worden. De uitslag van het onderzoek krijgt u nog dezelfde dag mondeling te horen.

Methode

Met behulp van MRI onderzoek en CTscans worden de meest vitale organen en bloedvaten gecontroleerd. Dit is eventueel uit te breiden met het Cardioprogramma en het Labonderzoek Compleet. MRI werkt met radiogolven die ongevaarlijk voor het lichaam zijn. Met behulp van een groot magneetveld worden beelden gecreëerd waarop de artsen structuren in het binnenste van uw lichaam vast kunnen stellen. Dit onderzoek duurt gemiddeld 15 tot 30 minuten. CT is een speciale vorm van röntgenonderzoek waarmee een doorsnede gemaakt wordt van de interne lichaamsdelen. Dit onderzoek duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.

Wat wordt er onderzocht?

  • Risico op herseninfarct
  • Risico op hersenbloeding
  • Goed- en kwaadaardige tumoren
  • Ontstekingen
  • Littekenweesfel
  • Longemfyseem
  • De aorta
  • Bovenbuikorganen
  • Longen
  • Gal- en nierstenen
  • Cystes
  • Lymfeklieren
  • Prostaat (bij de man)
  • Baarmoeder en eierstokken (vrouw)
  • Bekken
  • Heupgewrichten

Als er iets wordt gevonden...

Wanneer er naar aanleiding van de body scan reden is voor een verder onderzoek in het ziekenhuis kunt u meestal binnen een paar dagen terecht in een ziekenhuis waarmee de scan-organisatie samenwerkt. Bovendien wordt u vaak begeleidt door de scan-organisatie.

Wat kost een bodyscan?

Een complete bodyscan kost gemiddeld zo'n 1500. Sommige verzekeringen vergoeden een bodyscan. Dit kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bodyscan: preventief medisch onderzoek"

Infoteur: Melod
Laatste update: 17-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!