InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Total Body Scan, informatie

Total Body Scan, informatie

Total Body Scan, informatie De Total Body Scan brengt het lichaam in beeld. Steeds meer mensen laten vrijwillig en op eigen kosten, een Total Body Scan maken. Het is een scan van het gehele lichaam. Een scan zonder medische reden valt onder preventief onderzoek. Het is om eventuele ernstige aandoeningen in een vroeg stadium op te sporen. De Total Body Scan wordt ook wel gemaakt ter geruststelling, om het gevoel dat u gezond bent, te benadrukken. De Total Body Scan is een scan van het gehele lichaam. Als u besluit om zelf een total Body Scan te laten maken, moet u deze scan ook zelf betalen. De scan kan gemaakt worden bij verschillende klinieken, net over de grens in Duitsland of mogelijk ook in België en wordt ook wel een bodycheck genoemd. In Nederland wordt een totale bodyscan alleen gedaan als een arts besluit dat dit nodig is. Er kan bij een Total Body Scan bijvoorbeeld gekeken worden naar:
  • organen
  • bloedvaten
  • botten
  • darmen
  • hersenen
  • schedel
  • maag
  • huid
  • Ontstekingen
  • Poliepen
  • Cystes
  • Bloedvatenstelsel
  • enzovoorts

Met de Total Body Scan wordt de kans groter dat bepaalde vormen van kanker of familiare aandoeningen, in een vroeg stadium worden opgespoord. Bijvoorbeeld darmkanker, maagkanker, huidkanker, borstkanker. Er zijn meerdere scan- mogelijkheden, zoals MRI, CT of Cat, of een Pet Scan.

Total Body Scan, hoe gaat dat?

Om een bodycheck te ondergaan moet u meestal een tijdje in een soort tunnel liggen. U moet stilliggen. Het onderzoek is saai, maar pijnloos, en er wordt bij MRI niet gewerkt met gevaarlijke straling. De scan wordt aangepast aan uw persoonlijke situatie. Ook wordt gekeken naar uw persoonlijke gegevens die van invloed kunnen zijn op uw gezondheid, zoals hoe oud u bent, of u een man of vrouw bent, of er ziektes in uw familie voorkomen, of u klachten heeft, wat uw medische voorgeschiedenis is, of u gezond leeft (rookt of drinkt e.d.), enzovoorts.

MRI Scan

Een MRI Scan kan onderdeel uitmaken van een Total Body Scan of de gehele scan kan gemaakt worden met MRI. Een groot deel van de mensen in Nederland vinden een Total Body Scan een goed idee. De meeste mensen willen namelijk hun lichaam wel eens grondig laten onderzoeken, om zeker te weten dat er geen afwijkingen te vinden zijn. Mensen zijn bang voor kanker of andere verborgen ziektes die met een scan misschien in een vroeg stadium kunnen worden opgespoord. Niet iedereen durft een Total Body Scan te laten maken. Ze zijn bang dat het onderzoek pijn doet (wat niet het geval is) of ze zijn bang voor de uitslag van de scan. Stel dat ik werkelijk iets mankeer, wat dan? In dat geval bent u er waarschijnlijk vroeg bij en kan vaak bijtijds met de behandeling begonnen worden. Daarentegen denken veel (huis)artsen niet zo positief over de preventieve scan. Zij vinden het onderzoek te duur en ze wijzen er regelmatig op dat de uitslag nooit 100% zeker is. U kunt zich gezond wanen na het onderzoek, maar toch alsnog iets blijken te mankeren. De bodycheck kan immers niet alles in het lichaam onderzoeken en voor zijn. Een positieve uitslag is dan ook slechts ten dele geruststellend.

Intakegesprek

Voordat u een bodyscan krijgt wordt er eerste een intakegesprek met u gevoerd. Dit is om de scan op uw persoonlijke situatie af te stemmen. Er wordt vervolgens advies gegeven, en er worden afspraken gemaakt. Welke scans kunnen er zoal worden geadviseerd?
  • MRI (Magnetic Resonance Imaging) scan (magnetische radiogolven). Er kan gebruik gemaakt worden van contrastvloeistof. Het onderzoek duurt ongeveer 30 minuten tot 45 minuten. MRI is onschadelijk voor uw gezondheid.
  • CT Scan (röntgen) Er wordt gewerkt met röntgenstralen. Röntgenstralen brengen kleine risico's mee, deze kunt u het beste vooraf bespreken. Ook zwangeren mogen geen röntgenstraling krijgen. De CT duurt ongeveer een kwartier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dokterdokter.nl
  • Prescan.nl

Reageer op het artikel "Total Body Scan, informatie"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 18-07-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!