InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Preventieve Scan: Preventieve CT-scan, MRI-scan en Body Scan

Preventieve Scan: Preventieve CT-scan, MRI-scan en Body Scan

Preventieve Scan: Preventieve CT-scan, MRI-scan en Body Scan Twee op de drie Nederlanders wil een preventieve medische check-up of second opinion. Veel mensen vermoeden dat er iets aan de hand zou kunnen zijn maar krijgen op basis van hun klachten geen doorverwijzing voor onderzoek dat hun angsten kan wegnemen of tijdig bevestigen. Anderen willen graag, gewoon uit voorzorg, worden onderzocht om zeker te weten dat er echt niets mis is. Maar waar kun je terecht voor preventief medisch onderzoek, wat zijn de kosten en worden die ook vergoed?

Wat is preventief medisch onderzoek?

Mensen kiezen voor preventief medisch onderzoek, wanneer ze:
  • Graag een check-up willen om hart- en vaatproblemen of kanker tijdig te kunnen laten diagnosticeren
  • Klachten hebben maar naar hun gevoel onvoldoende of niet terecht kunnen in de reguliere zorg voor onderzoek
  • Zich zorgen maken over een bestaande kwaal en graag een second opinion willen
  • Graag willen dat er integraal (door een team van specialisten) naar hun symptomen wordt gekeken in plaats van door afzonderlijke specialisten met een soms door hun specifieke vakgebied beperkte visie

Om niet afhankelijk te zijn van een doorverwijzing van de huisarts of van een medisch specialist, die onvoldoende geruststelling kan bieden, wenden mensen zich in deze gevallen vaak tot een gespecialiseerde particuliere kliniek. In deze ziekenhuizen wordt door een centraal team op een holistische manier naar de patiënt gekeken en worden er standaard geavanceerde scans uitgevoerd om een goede en volledige diagnose te kunnen stellen.

Een CT-scan, MRI-scan of full body scan is duur en daarom kiezen veel reguliere artsen ervoor om deze onderzoeken niet standaard uit te voeren. Zelfs wanneer dat eigenlijk wel in het belang zou zijn van de patiënt. Een preventieve scan kan veel meer laten zien dan andere, meer voordelige vormen van onderzoek.

Wat is een CT-scan, MRI-scan of Body Scan?

CT-scan
Een CT-scan is een geavanceerde vorm van röntgenonderzoek, waarmee er foto's in dwarsdoorsneden van delen van het lichaam kunnen worden gemaakt.

Afhankelijk van de wensen en behoeften van de patiënt kunnen er onder andere CT-scans worden gemaakt van het hart, de longen, de hersenen en de buikholte.

MRI-scan

Een MRI-scan werkt met radiogolven, die via magnetisme beelden creëren van delen van het lichaam en zo hele andere dingen zichtbaar maken dan een gewone röntgenfoto. MRI-scans worden vaak gebruikt om inzicht te krijgen in het functioneren van pezen en spieren.

Body Scan

Een body scan geeft een volledig beeld van de staat, waarin je lichaam zich bevindt. Met verschillende onderzoeken zoals een CT-scan, MRI-scan en echografie wordt het gehele lichaam afgespeurd om eventuele ziekten tijdig op te sporen of meer inzicht te krijgen in bestaande kwalen en klachten.

Waar kun je terecht voor een preventieve scan?

In Nederland maar ook net over de grens met Duitsland kun je terecht bij gekwalificeerde en goed bekend staande instituten voor preventief onderzoek. Bekende ziekenhuizen zijn bijvoorbeeld Prescan, Prognos en Private Scan.

Wat zijn de kosten van een preventieve scan en worden die vergoed door de ziektekostenverzekering?

De kosten zijn afhankelijk van voor welke scans of aanvullende onderzoeken in overleg met de particuliere kliniek wordt gekozen. Deze kosten zullen afhankelijk zijn van het pakket waarvoor je kiest en variëren van een paar honderd euro tot enige duizenden euro's voor een volledige set van scans.

Sommige ziektekostenverzekeraars vergoeden de kosten van dit soort behandelingen geheel of gedeeltelijk. Met name voor een second opinion wordt vaak toegestaan dat er gebruik wordt gemaakt van een particuliere kliniek. Neem eens een kijkje op één van erg duidelijke websites van aanbieders en consulteer de ziektekostenverzekering, wanneer je van plan bent om gebruik te maken van de mogelijkheden tot preventief medisch onderzoek.
Gerelateerde artikelen
Bodyscan: preventief medisch onderzoekBodyscan: preventief medisch onderzoekMeestal wordt een ziekte pas ontdekt als men klachten krijgt. Ver daarvoor is de ziekte echter vaak al aanwezig in het l…
Total Body Scan, informatieTotal Body Scan, informatieDe Total Body Scan brengt het lichaam in beeld. Steeds meer mensen laten vrijwillig en op eigen kosten, een Total Body S…
Whiplash: medisch onderzoekWhiplash: medisch onderzoekWanneer er een whiplash vermoed wordt kan er divers medisch onderzoek uitgevoerd worden om dit na te gaan. Hierbij kan g…
MRI-scan, hoe werkt dat?MRI-scan, hoe werkt dat?Een MRI-scan is soms nodig ter aanvulling op eerder onderzoek, waarbij geen duidelijk beeld van de aandoening of ziekte…
Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?Kanker is een ziekte die niet altijd makkelijk op te sporen is. Dikwijls wordt de ziekte pas in het lichaam ontdekt als…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pyh2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Meer informatie is te vinden op de websites van PreScan, Privatescan en Prognos

Reageer op het artikel "Preventieve Scan: Preventieve CT-scan, MRI-scan en Body Scan"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 07-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!