InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoel

Koortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoel

Koortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoel Een koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Een koortslip is een vaak vaak terugkerende infectie van de huid op of nabij de lippen, hetgeen gepaard gaat met klachten als een branderig gevoel en jeuk. Baby's en jonge kinderen kunnen flink ziek kunnen worden van een herpesinfectie. Het virus bevindt zich slapend in de zenuwbanen van de huid en kan door verschillende factoren worden geactiveerd, zoals een slechte weerstand, bijvoorbeeld veroorzaakt door menstruatie, aanhoudende stress, (over)vermoeidheid of koorts (vandaar de naam 'koortslip'). Ook teveel zon, kou en guur weer kunnen een koortslip uitlokken. Een koortslip is een onschuldige, doch hinderlijke aandoening die in ongeveer 7 tot 10 dagen spontaan verdwijnt.

koortslip

Wat is een koortslip?

De medische benaming van koortslip is herpes labialis. Een koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus en is een vaak recidiverende uitslag van de huid en slijmvliezen, gekenmerkt door kleine blaasjes die zich ontwikkelen op de lippen of rond de mond, welke wordt voorafgegaan door en gepaard gaat met een pijnlijk en branderig gevoel. Het is een onschuldige doch hinderlijke aandoening, die zonder behandeling binnen 7-10 dagen geneest.

Koortslip: blaasjes op de lip / Bron: Sergii Chepulskyi/Shutterstock.comKoortslip: blaasjes op de lip / Bron: Sergii Chepulskyi/Shutterstock.com

Symptomen: blaasjes op de lip en een pijnlijk en branderig gevoel

Een koortslip beginnen vaak met een tintelend, kloppend, jeukend of een branderig gevoel rond de mond. Korte tijd later verschijnen kleine, doorzichtige, vochthoudende blaasjes op de lip. Nadat de blaasjes zijn opengebarsten, drogen ze in waarna zich wondkorstjes en kloofjes vormen. De laesies kunnen zich ook rondom de lippen en de neus bevinden. Soms heb je ook last van gezwollen lymfeklieren in de hals. De genezing van de huid duurt ongeveer 7-10 dagen.

Oorzaak koortslip

De boosdoener is het herpessimplexvirus type 1. Ook besmetting met type 2 kan tot (primaire) labialis leiden, maar veroozaakt bijna nooit een recidief van herpes labialis. Het virus bevindt zich slapend in de zenuwbanen van de huid en kan worden gereactiveerd door uitlokkende factoren zoals stress, ziekte, blootstelling aan (fel) zonlicht, UV-straling, schraal weer, streng vriesweer, een verminderde weerstand (bijvoorbeeld bij koorts) en menstruatie. Doordat het virus zich ophoudt in dezelfde zenuw, verschijnt de koortslip telkens op dezelfde plaats.

Besmetting

Het virus is besmettelijk bij direct contact, vooral als koortsblaasjes aanwezig zijn waarin het virus zich ophoudt. Het is daarom van belang om altijd direct na aanraking van de koortslip de handen te wassen. Dit om te voorkomen dat het virus zich via de vingers verspreidt naar nieuwe locaties, zoals de ogen of de geslachtsdelen. Ook moet men het op de mond kussen van iemand met een koortslip vermijden, evenals oraal seksueel contact. Om verdere besmetting te voorkomen is het raadzaam niet aan de wondjes te krabben.

Niet iedereen krijgt na besmetting een koortslip

Niet iedereen die besmet is met het herpesvirus, krijgt een koortslip. Slechts 10-20 procent van de mensen die het virus bij zich dragen, ontwikkelt een koortslip. Wel kunnen alle dragers van het virus anderen besmetten, doordat het virus af en toe ongemerkt actief is in de mond of keel.

Wanneer een arts raadplegen?

Als de blaasjes na twee weken nog niet zijn verdwenen is het verstandig een arts te raadplegen. Het kan zijn dat er zich een secundaire bacteriële infectie heeft ontwikkeld.

Lippen beschermen met vaseline / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lippen beschermen met vaseline / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Hoe is een koortslip te voorkomen?

Voorkom dat de lippen bij vorst, schraal weer en felle zon uitdrogen, door ze te beschermen met vet (vaseline) of een lippenbalsem. Een lipbeschermer met een zonnefilter geniet de voorkeur. Voorts hebben een goede lichamelijke conditie, het vermijden van stress en gevarieerde voeding een gunstig effect.

Behandeling

Normaal gesproken zal een koortslip binnen 7 tot 10 dagen vanzelf genezen. Er zijn geen middelen die een koortslip kunnen voorkomen, maar er zijn wel middelen verkrijgbaar die de genezingsduur aanzienlijk kunnen bekorten. Voorwaarde is dat de persoon daarmee moet beginnen zodra de tinteling en roodheid opkomt, die aan een koortslip voorafgaat. Het gaat om aanstipvloeistof, crème, gel of olie. Het werkzame bestanddeel is zinkoxide of zinksulfaat. Voorts kunnen antivirusmiddelen zoals aciclovir en penciclovir gebruikt worden bij een koortslip.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SOA: herpes (herpes genitalis)SOA: herpes (herpes genitalis)Steeds meer (jonge) mensen hebben een seksuele overdraagbare aandoening (SOA). Een veel voorkomende SOA is herpes genita…
Wat te doen bij een koortslip?Wat te doen bij een koortslip?Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op…
Koortslip, hoe komt het en wat doe je eraan?Je lippen zijn het hele jaar door erg gevoellig, zo kunnen ze bij veel zon barsten en droog worden. En in de winter kunn…
Wat te doen met een koortslipEen branderig en zurend gevoel ergens op de lip. Vaak het slechte en weinig plezierige voorteken van een aankomende koor…
Wat is een koortslipMeer als de helft van de inwoners van Nederland is drager van het herpesvirus en krijt 1 keer of vaker per jaar een koor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/beti gorse
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten. Kleine kwalen in de huisartspraktijk. Vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010.
  • Afbeelding bron 1: Sergii Chepulskyi/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Koortslip: blaasjes op de lip - pijnlijk en branderig gevoel"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Koortslip
Medische informatie…
Schrijf mee!