InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prostaatontsteking: symptomen en behandeling

Prostaatontsteking: symptomen en behandeling

Prostaatontsteking: symptomen en behandeling Een acute of chronische ontsteking van de prostaat, is meestal het gevolg van een infectie. Acute prostaatontsteking wordt gekenmerkt door het plotselinge optreden van de symptomen. Bij de chronische vorm zijn de symptomen dezelfde maar veel hardnekkiger, langduriger en minder ernstig.

Prostaatontsteking (prostatitis)

Meestal is een bacteriële infectie de oorzaak van acute prostaatontsteking en in 5 procent van de gevallen van chronische prostaatontsteking (die voorkomt bij 35 procent van de mannen boven 50 jaar); voor de rest is de oorzaak meestal onbekend. Een ontstoken prostaat kan op de urinebuis drukken en de urineafvoer volkomen blokkeren. Als geen behandeling volgt kan een abces, een met pus gevulde holte, ontstaan. De behandeling van de verschillende vormen kan sterk verschillen.

Symptomen prostaatontsteking

  • Koorts en rillingen (acuut).
  • Moeilijk, frequent urineren; sterke aandrang.
  • Pijn of bloed bij urinelozing.
  • Vol gevoel in de blaas.
  • Pijnlijke ejaculatie, bloed in sperma of impotentie (chronische prostaatontsteking)
  • Pijn in bekken of onder in de rug.

Oorzaken prostaatontsteking

De oorzaak is meestal onbekend maar er zijn wel een paar aanwijzingen:
  • Bacteriële infecties kunnen acute en chronische ontsteking veroorzaken en verspreiden zich meestal via de urinebuis naar de prostaat; vaak ook via geslachtsverkeer.
  • Acute prostaatontsteking kan chronische prostaatontsteking veroorzaken.
  • Mannen tussen 20 en 40 jaar, met wisselende partners en risico-verhogend seksueel gedrag (anale seks, onveilig vrijen), lopen meer risico.

Preventie prostaatontsteking

Veilig vrijen, gebruik bijvoorbeeld een condoom. Daarnaast moeten urineweginfecties onmiddellijk worden behandeld.

Onderzoek prostaatontsteking

Er zijn een aantal mogelijkheden:
  • Ziektegeschiedenis en lichamelijk onderzoek, inclusief inwendig rectum-onderzoek, waarbij de dokter met een vinger de prostaat controleert.
  • Microscopisch onderzoek en bacteriekweek van prostaatvocht.
  • Bacteriekweek en microscopisch onderzoek van urine.
  • Echografie voor opsporing van een abces.

Behandeling prostaatontsteking

  • Bij acute prostaatontsteking is vaak ziekenhuisopname nodig. Tegen bacteriële infecties worden antibiotica (intraveneus) toegediend. Een urinekatheter kan nodig zijn om de urine af te voeren.
  • Tegen acute en chronische prostaatontsteking worden orale antibiotica gegeven; een kuur (van 4 tot 12 weken) moet helemaal worden afgemaakt.
  • Dranken met cafeïne of alcohol moeten vanwege hun diuretisch effect (men moet vaker en meer urineren) worden vermeden tot de verschijnselen verdwenen zijn.
  • Warme baden verlichten de verschijnselen van chronische prostaatontsteking enigszins.
  • Tegen pijn en koorts kan met OTC-middelen gebruiken (deze middelen zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten).
  • Bij een abces is operatieve drainage nodig.
  • Patiënten met niet-bacteriële chronische prostaatontsteking kunnen baat hebben bij het aanleren van technieken om stress te vermijden.

Tot slot

Ga naar een arts als urineren onmogelijk of urinelozing moeilijk en pijnlijk is.
Gerelateerde artikelen
Prostaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten komen voor in de vorm van prostaatkanker of een vergrote prostaat. Vaak zijn symptomen als pijn bij het…
Prostatitis; ontsteking van de prostaatProstatitis; ontsteking van de prostaatAlle mannen hebben een prostaat. In de prostaat wordt het vocht aangemaakt waar de zaadcellen in zwemmen. Het is de klie…
Prostaatklachten: symptomen, oorzaak en behandelingProstaatklachten: symptomen, oorzaak en behandelingDe prostaat wordt ook wel 'voorstanderklier' genoemd. De prostaat is een klier die alleen bij mannen aanwezig is en is o…
Hematurie: bloed in de urineBloed in het urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie kan een aanduiding zijn voor veel verschillende aandoening…
Prostatitis: verschijnselen, behandelingProstatitis: verschijnselen, behandelingProstatitis is een ontsteking van de prostaat. Er zijn verschillende vormen van prostatitis, die niet allemaal even agre…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer, druk uit 2000.

Reageer op het artikel "Prostaatontsteking: symptomen en behandeling"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!