InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prostatitis; ontsteking van de prostaat

Prostatitis; ontsteking van de prostaat

Prostatitis; ontsteking van de prostaat Alle mannen hebben een prostaat. In de prostaat wordt het vocht aangemaakt waar de zaadcellen in zwemmen. Het is de klier die onder de blaas zit. Bij een prostaatontsteking oftewel prostatitis is het klierweefsel in de prostaat ontstoken. De ene man ondervindt meer problemen of klachten dan de ander.

Inhoud

Wat is prostatitis?

Een prostaatontsteking, ook wel prostatitis genoemd, is een ontsteking in de prostaat. Prostatitis komt het meest voor bij mannen in de leeftijdscategorie 30-50 jaar. Ongeveer 1 op de 1000 mannen krijgt hier jaarlijks mee te maken. Als je prostatitis hebt hoeft dat niet altijd te betekenen dat je er last van moet hebben. De prostaat zwelt wat op waardoor deze tegen de blaas en de urinebuis aan komt. Vaak gaat de prostaatontsteking gepaard met een blaasontsteking. Prostatitis is het gevolg van een bacterie die de prostaat is binnengedrongen.

Hoe ontstaat prostatitis

Prostatitis kan ontstaan door bacteriën, een SOA of een gespannen bekkenbodem.

Bacteriën

Prostatitis wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door bacteriën die binnendringen via de plasbuis en zich gaan vastkleven aan de blaaswand. Door het blaasweefsel heen komen ze in de prostaat. Vaak gaat het om bacteriën die ook in de maag-darmkanaal voorkomen. Door een urineonderzoek bij de dokter te laten doen weet je vaak binnen een dag al de uitslag. Je doet dit door wat urine op te vangen in een schoon afsluitbaar potje en dit binnen 2 uur bij je huisarts te brengen. De huisarts zal het dan op kweek zetten en binnen 2 weken weet je hiervan de uitslag.

Te gespannen bekkenbodem

Prostatitis kun je ook krijgen door een te gespannen bekkenbodem. Dit ontstaat door een bepaalde levenswijze, bijvoorbeeld doordat iemand veel zit, stress heeft of altijd erg gehaast is. Wanneer iemand zich over de klachten zorgen maakt kan het nog meer spanning geven op de bekkenbodemspieren en zal het dus weer verergeren.

Het verschil tussen acute en chronische prostatitis

Acute prostatitis

Acute prostatitis speelt plotseling op en is van korte duur. Het lijkt veel op griep. Vaak krijg je dan te maken met koorts, koude rillingen, klachten bij het plassen en pijn tussen de anus en de balzak. Opname in het ziekenhuis kan noodzakelijk zijn. Je krijgt dan voor een aantal dagen via een infuus antibiotica toegediend.

Chronische prostatitis

Bij chronische prostatitis is er spraken van langere duur. Mannen die lijden onder de chronische vorm zijn vaak minder ziek dan mannen die lijden onder acute prostatitis. Klachten zijn vaak vermoeidheid, lage rugpijn en pijn in de liezen. Als behandeling zal het masseren van de prostaat veel zin hebben. Dit dient via de anus gedaan te worden. De druk zal er wat af gaan. Ook antibiotica zal worden voorgeschreven.

Symptomen die zich kunnen voordoen

  • Zwakke plasstraal
  • Vaak aandrang tot plassen hebben
  • Kleine beetjes plassen
  • Bloed in de urine
  • Troebele urine
  • Vreemde urine geur
  • Plas niet kunnen ophouden
  • Branderig gevoel tijdens plassen
  • Pijn bij het kruis
  • Pijn in de onderrug
  • Pijn bij de liezen
  • Koorts

Wat te doen bij prostatitis?

  • Veel water drinken
  • Het plassen niet uitstellen
  • Neem de tijd en plas je blaas helemaal leeg
  • Beweging zorgt voor een goede doorbloeding van de prostaat
  • Regelmatige zaadlozingen
  • Antibiotica

Onderzoeken

Er kunnen verschillende onderzoeken gedaan: een bloedonderzoek, een lichamelijk onderzoek en een urineonderzoek.

Bloedonderzoek

Bij een bloedonderzoek wordt de PSA getest. Dit is de afkorting voor 'Prostaat Specifiek Antigeen'. Dit is een eiwit dat door de prostaat wordt aangemaakt. Als de PSA-waarde wat hoog is, zou dat kunnen betekenen dat je een ontsteking of infectie hebt. Ook zou het een trauma kunnen zijn of prostaatkanker. De kans op prostaatkanker bij iemand met een hogere PSA-waarde is gelukkig klein.

PSA-waarde Leeftijdscategorie
Lager dan 2,5µg/l 40-50 jaar
2,5 - 4,0µg/l 50-60 jaar
4,0 - 5,5µg/l 60-70 jaar
5,5 - 7,5µg/l 70 en ouder

Lichamelijk onderzoek

Bij een lichamelijk onderzoek wordt de prostaat via de anus bevoeld. Hierdoor kan de dokter voelen of de prostaat een afwijkende vorm heeft. Een afwijkende vorm kan er op wijzen dat men prostaatkanker heeft. Het voelt wel wat onaangenaam.

Urine-onderzoek

Vaak is een urine-onderzoek al voldoende om een ontsteking aan de prostaat aan te tonen. Via een kweek kan men zien wat voor bacterie de ontsteking veroorzaakt en welke medicijnen er gebruikt mogen en kunnen worden. De uitslag van de kweek is binnen een week bekend.

Testen

Het is mogelijk online een prostaattest te doen.
Gerelateerde artikelen
Prostatitis: verschijnselen, behandelingProstatitis: verschijnselen, behandelingProstatitis is een ontsteking van de prostaat. Er zijn verschillende vormen van prostatitis, die niet allemaal even agre…
Blaasontsteking, wat zijn de oorzaken en hoe voorkom je het?Een blaasontsteking is erg vervelend. Je hebt bij een blaasontsteking vooral last van een brandend gevoel bij het plasse…
Blaasontsteking bij mannen en vrouwen: oorzaken en symptomenBlaasontsteking bij mannen en vrouwen: oorzaken en symptomenEen blaasontsteking kan zowel vrouwen als mannen treffen, alhoewel vrouwen er veel vaker last van hebben. Een blaasontst…
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
Prostaat: De meest voorkomende problemen op een rijDe prostaat is een klier, die zich bij mannen onder de blaas bevindt. De prostaat maakt stoffen aan, die nodig zijn voor…
Bronnen en referenties
  • https://www.thuisarts.nl/prostaatontsteking/ik-heb-prostaatontsteking
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Prostaat-special/prostatitis-prostaatontsteking.php

Reageer op het artikel "Prostatitis; ontsteking van de prostaat"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 12-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!