InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Prostatitis: verschijnselen, behandeling

Prostatitis: verschijnselen, behandeling

Prostatitis: verschijnselen, behandeling Prostatitis is een ontsteking van de prostaat. Er zijn verschillende vormen van prostatitis, die niet allemaal even agressief verlopen. Klachten variëren van vage pijnklachten tot hoge koorts en heel ziek voelen. Behandeling hangt dan ook samen met de soort prostatitis. In het ergste geval is ziekenhuis opname nodig om via een infuus hoge doses antibiotica toe te kunnen dienen.Prostatitis is vrij moeilijk te diagnosticeren, er zijn veel andere ziektebeelden met dezelfde soort klachten.

Prostatitis

Prostatitis is een ontsteking van de prostaat, waarbij bacteriën in het spel zijn.

Stellen diagnose prostatitis

  • Urineonderzoek en urine wordt ook op kweek gezet om te kijken of er bacteriën inzitten, die er niet in thuis horen.
  • Sperma onderzoek om een eventuele infectie te kunnen vaststellen.
  • Prostaat echografie, hiermee kunnen prostaatcysten, abcessen ensoms ook infecties worden gezien. Tuberculeuze prostatitis kan worden gevonden met een echografie, vanwege de holtes die hierdoor onstaan in de prostaat.
  • Cystoscopie, waarbij de blaas en de prostaat van binnen uit worden geïnspecteerd.

Het stellen van de diagnose prostatitis is lastig omdat de klachten ook afkomstig kunnen zijn van andere ziektebeelden als beginnende liesbreuk, liesblessure,afwijkingen va de bijbal, prostaatcyste of een overactieve bekkenbodemspier.

Soorten prostaatontsteking en de verschijnselen ervan

  • Acute prostatitis: Een plotselinge grote hoeveelheid aanwezige bacteriën in de prostaat. De verschijnselen van acute prostatitis zijn: Opzwellen van de prostaat, doordat de bloeddoorstroming toeneemt, het hele gebied wordt warm, er treedt koorts op en de patiënt voelt zich snel erg ziek worden. Verder treedt er veel pijn op tussen de balzak en de anus en ook de onderbuik kan pijnlijk zijn. Er zou een blaasinfectie en/ of een bijbalinfectie kunnen optreden. Als de patiënt snel erg ziek wordt kan het nodig zijn om de persoon in het ziekenhuis te laten opnemen en hoge doses antibiotica te geven.
  • Chronische prostatitis. De bacteriën zijn niet erg agressief en de reactie van het lichaam is niet zo heftig. Bij een verminderde weerstand echter kan de infectie opvlammen en een doffe pijn in de onderbuik of pijn in de liezen, uitstralend naar de balzak, of een vage pijn in het kruis ten gevolg hebben. Zo kan chronische prostatitis jaren bestaan zonder dat de klachten leiden tot een diagnose.
  • Prostaatabces. Een infectie is door het afweersysteem helemaal geïsoleerd, maar het lichaam kan niet alle bacteriën wegwerken. Zo ontstaat er in de prostaat een holte gevuld met pus en bacteriën. Vaak zijn er vage klachten en soms treedt er een lichte ontstekingsreactie op.
  • Niet bacteriële infectie. Het lichaam kan een infectie hebben bestreden, waarna de afweerreactie een eigen leven is gaan leiden. Dit kan dezelfde klachten geven als een chronische prostatitis, maar er zijn geen bacteriën aanwezig.
  • Tuberculeuze prostatitis. Meestal leidt tuberculose in Nederland tot longaandoeningen, maar het kan ook in de prostaat, de bijbal of de nier voorkomen. Vaak verloopt deze vorm mild.

Behandeling prostatitis

Behandeling is afhankelijk van de soort prostatitis.
  • Behandeling van acute prostatitis moet plaatsvinden met hoge doses antibiotica gedurende enkele weken. Met een urine kweek wordt bepaald om welke bacterie het gaat en welke antibiotica daarvoor gegeven moet worden.
  • Behandeling bij een prostaatabces vindt plaats door het abces aan te prikken en te legen. Ter plekke wordt antibiotica ingespoten en volgt een kuur met orale antibiotica, in de vorm van tabletten.
  • Behandeling chronische prostatitis vindt plaats meet een langdurige kuur van hoge doses antibiotica.
  • Behandeling van niet bacteriële prostatitis is gericht op het ontspannen va de prostaat. Dit kan met de medicijnen Omnic, Xatral of Hytrin.

Wel of niet fietsen met prostatitis

Het is raadzaam om een tijdje niet te fietsen. Genezing kan langer duren doordat irritatie van de prostaat ontstaat, hierdoor kan de prostatitis een chronisch karakter krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prostatitis; ontsteking van de prostaatProstatitis; ontsteking van de prostaatAlle mannen hebben een prostaat. In de prostaat wordt het vocht aangemaakt waar de zaadcellen in zwemmen. Het is de klie…
Prostaatabces: symptomen en behandeling abces in de prostaatProstaatabces: symptomen en behandeling abces in de prostaatEen niet tijdig of adequaat behandelde prostaatontsteking (prostatitis) kan een abces in de prostaat veroorzaken, een zo…
Prostaat: De meest voorkomende problemen op een rijDe prostaat is een klier, die zich bij mannen onder de blaas bevindt. De prostaat maakt stoffen aan, die nodig zijn voor…
Prostatitis: symptomen en behandeling prostaatontstekingProstatitis: symptomen en behandeling prostaatontstekingProstatis symptomen bestaan uit moeite met plassen (en soms pijn bij het plassen), pijn in de blaas, teelballen en penis…
Prostaatknobbeltjes: Oorzaken van knobbeltjes in prostaatProstaatknobbeltjes: Oorzaken van knobbeltjes in prostaatDe prostaatklier is een deel van het mannelijke voortplantingsstelsel. De klier heeft de grootte van een walnoot en bevi…
Bronnen en referenties
  • Boek Prostaat De meest gestelde vragen ISBN 90 269 2742 8

Reageer op het artikel "Prostatitis: verschijnselen, behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Prostaatklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!