InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > SOA: herpes (herpes genitalis)

SOA: herpes (herpes genitalis)

SOA: herpes (herpes genitalis) Steeds meer (jonge) mensen hebben een seksuele overdraagbare aandoening (SOA). Een veel voorkomende SOA is herpes genitalis, een SOA die nooit meer over zal gaan. In dit artikel wordt daarom aandacht besteed aan deze SOA. Vragen die worden beantwoord zijn: hoe herkent u herpes? klachten bij herpes, en de behandeling van herpes.
In dit artikel wordt aandacht besteed aan de onderstaande punten. Klik op de link om direct naar dit hoofdstuk te springen.

Wat is herpes?

Herpes kent twee vormen namelijk herpes in de vorm van een koortslip, een veel voorkomende vorm en herpes genitalis, herpes aan het geslachtsdeel. In dit artikel gaan we in op herpes genitalis. Herpes is een virusinfectie. Als u eenmaal herpes heeft, in de vorm van een koortslip of herpes genitalis, herpes op het geslachtsdeel, blijft dit virus altijd bij u. Dit betekent niet dat u altijd blaasjes zult hebben en pijn zult ervaren. Het werkt eigenlijk hetzelfde als een griep of verkoudheid, ook virussen. Als u een verminderde weerstand heeft, veel stress of ongezond leeft, komt dit virus weer opduiken. Het kan zijn dat u jarenlang geen last heeft gehad van het virus, sommige mensen hebben hier echter elke maand last van.

Hoe herkent u herpes

Herpes genitalis is eigenlijk hetzelfde te herkennen als een koortslip, u krijgt een of meerdere blaasjes op of rond het geslachtsdeel. Deze blaasjes zorgen voor een jeukerig, branderig gevoel en zijn erg besmettelijk. Als de blaasjes uitdrogen worden ze vaak bruin en vallen deze er vanzelf af, net zoals bij een koortslip. Als u een blaasje kapot krabt is dit erg besmettelijk. Als u vervolgens aan uw oog of aan een wondje zit is de kans groot dat u daar ook een blaasje zult krijgen.

Klachten bij herpes

Klachten bij herpes zijn een jeukerig en branderig gevoel. Dit is vaak een voorteken. Vervolgens zullen er blaasjes opkomen die erg jeuken en irriteren. Deze blaasjes kunnen er voor zorgen dat plassen erg pijnlijk wordt en uw ondergoed erg schuurt. Omdat herpes erg besmettelijk is, kunt u dit virus gemakkelijk overdragen naar een andere plaats op het lichaam. Een veel voorkomende plek is het oog.

De behandeling van herpes

Zoals al benoemd is, is herpes een virus. Het virus zal altijd in uw lichaam aanwezig zijn en bij verminderde weerstand op kunnen duiken. Helemaal komt u dus nooit meer van herpes af. Wel zijn er manieren om een aanval snel te stoppen.

Allereerst is het belangrijk om absoluut niet te veel aan de blaasjes te zitten. Wanneer deze open gaan duurt het genezen langer en is dit bovendien erg besmettelijk. Het kernwoord van behandelen is uitdrogen. De blaasjes moeten uitdrogen. Om dit proces te versnellen wordt zinkzalf of sudocreme aangeraden. Er zijn mensen die tandpasta gebruiken om de blaasjes uit te drogen, dit prikt echter wel. Ook honing werkt goed bij herpes. Het is belangrijk om losse kleding te dragen en wanneer het kan geen ondergoed te dragen om irritatie te voorkomen.

Als u veel last heeft van herpes kunt u een kuur krijgen, dit werkt niet bij iedereen en werkt ook niet voor altijd. Ook kan de dokter u verdovende zalf geven zodat u minder pijn heeft.
© 2012 - 2019 Dobel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Koortslip / HerpesEen koortslip is geen ernstige aandoening maar voor de meest ijdele onder ons kan het de nodige stress veroorzaken. Wat…
Koortsblaasjes  koortslip; hoe onderdruk ik het?Koortsblaasjes koortslip; hoe onderdruk ik het?Koortsblaasjes Koortslip zijn een uiting van het toeslaan van het Herpes simplex virus. Ben je eenmaal in je leven bes…
Blaren tijdens de zwangerschap: herpes gestationisBlaren tijdens de zwangerschap: herpes gestationisHerpes gestationis is een zeldzame auto-immuunziekte die zich vooral laat kenmerken door het ontstaan van blaren over he…

Reageer op het artikel "SOA: herpes (herpes genitalis)"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 21-03-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!