InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mycosan, het middel tegen kalknagels

Mycosan, het middel tegen kalknagels

Mycosan, het middel tegen kalknagels Mycosan is een middel waarmee kalknagels behandeld en voorkomen kunnen worden. We hebben het getest en na twee weken consequent gebruik is er al een zichtbaar resultaat te zien. De nagel is minder geel en minder dik. Helaas is na langdurig gebruik de nagel niet helemaal genezen. Volgens de huisarts komt dit doordat ook het nagelbed reeds is aangedaan.

Wat zijn kalknagels?

Een kalknagel is een verdikte en geel gekleurde nagel. Het ontstaat doordat een schimmelinfectie de nagel aantast waarna een abnormale verhoorning optreedt. De schimmel nestelt zich in en onder de nagel. Het zijn dezelfde schimmels die ook voetschimmel oftewel zwemmerseczeem veroorzaken namelijk de Trichophyton rubrum en Trichophyton mentagrophytes. Een kalknagel is niet gevaarlijk maar wel ontsierend en kan pijnlijk worden. Vooral wanneer de nagel gaat loslaten van het nagelbed. Een kalknagel gaat niet vanzelf over. Het komt voor bij alle leeftijdsgroepen maar het meest bij ouderen en diabetici.

Hoe ontstaat een kalknagel?

De schimmel gedijt het beste in een vochtige en warme omgeving. De schimmel dringt de geïrriteerde nagel binnen. De nagel is dus al geïrriteerd, dat kan zijn door nagelbijten, te krappe schoenen, een voetschimmelinfectie eromheen, een ongelukje waarbij de nagel beschadigd is. Wanneer de patiënt dan ook nog diabetes is of antibiotica gebruikt, neemt de kans op een schimmelinfectie toe.

Hoe gebruik je Mycosan?

Mycosan zit in een stift met een kwastje. Met dit kwastje kan het middel over de nagel worden verdeeld. Gedurende minimaal vier weken moet de nagel twee maal daags worden ingesmeerd. Na deze periode volgen nog minimaal zes weken waarin het middel één maal per dag gebruikt moet worden. Na insmeren van de nagel moet je het product één minuut laten inwerken. Twee weken na de start van de behandeling begin je met vijlen. Dit doe je één keer per week. Hiervoor zijn tien nagelvijltjes bijgevoegd. Na gebruik gooi je het vijltje weg. Dit om herbesmetting te voorkomen.

Waaruit bestaat Mycosan?

Het product bevat aqua, lactobacillus rye ferment filtrate, pentylene glycol, dimethyl isosorbide, hydroxy ethyl cellulose.

Tips!

  • Was de voeten dagelijks met warm water en zonder zeep.
  • Droog de voeten goed af, ook tussen de tenen.
  • Gebruik iedere keer een andere handdoek en was de handdoek op 60 graden.
  • Draag elke dag schonen sokken en was deze ook op 60 graden.
  • Wissel geregeld van schoenen en draag schoenen die ventileren. Ga niet met blote voeten in je schoenen. Dan raken je schoenen geïnfecteerd.
  • Geen nagellak gebruiken. Hiermee sluit je de nagel af waardoor hij slecht geneest, bovendien besmet je je andere nagels met het kwastje.
  • Reinig na gebruik iedere keer goed de douchevloer. Dit om besmetting van andere familieleden te voorkomen.

Wanneer mag je Mycosan niet gebruiken?

Mycosan is niet geschikt voor kinderen jonger dan vier jaar. Bij twijfel of de aandoening daadwerkelijk een kalknagel is, raadpleeg je eerst de huisarts. Neem ook contact op met de huisarts als er onverwachtse reacties optreden.

Mycosan geeft in tegenstelling tot andere middelen redelijk snel resultaat. Na de eerste keer vijlen zie je al daadwerkelijk verschil. Vingernagels doen er zes maanden en teennagels twaalf maanden over om zich geheel te vernieuwen dus geef niet te snel op. Wanneer de volledige nagel is aangetast kan het dus best een jaar duren voordat de kalknagel echt genezen is. Dat betekent ook dat je een jaar lang consequent moet blijven smeren. Is ook het nagelbed aangedaan, dan biedt Mycosan helaas geen uitkomst, Mycosan is te koop bij de drogist.
Gerelateerde artikelen
Kalknagel oorzaken, symptomen en behandelingEen kalknagel kan ontzettend vervelend zijn. Hoewel een kalknagel geen pijn veroorzaakt, is een kalknagel wel ontsierend…
Een streep door kalknagels: NailnerJe ziet het dagelijks in de reclame: Een streep door kalknagels met Nailner. Nailner belooft zichtbaar resultaat binnen…
Kalknagel: oorzaak en behandelenKalknagel: oorzaak en behandelenEen kalknagel is een dikke vergeelde nagel. Het ziet er niet altijd even fris uit. Veel mensen hebben last van een kalkn…
Kalknagels: oorzaak, behandelingKalknagels: oorzaak, behandelingSchimmelinfecties van de nagels kunnen zorgen voor een kalknagel. Er komen witte of lichtbruine vlekken op de nagel en d…
Beauty: Kalknagels behandelen of voorkomenBeauty: Kalknagels behandelen of voorkomenJe kunt ronduit stellen dat het lastig is als je kalknagels hebt, ook wel schimmelnagel genoemd. Het is niet levensbedre…
Bronnen en referenties
  • Gebruiksaanwijzing Mycosan

Reageer op het artikel "Mycosan, het middel tegen kalknagels"

Reacties

Anoniem, 12-08-2015 09:22 #2
Ik ben heel blij met Mycosan. Had al van alles geprobeerd, maar bij de drogist toch nog maar een paar euro's extra tegenaan gegooid. Was zó klaar met die lelijke nagels! Ik gebruik het nu ongeveer een maand of drie, en ik zie al hele duidelijke verschillen! Volgend jaar zomer loop ik weer op slippers en sandalen zonder schaamte! :)

, 22-11-2014 14:50 #1
Ik gebruik bijna een half jaar mycosan. ik heb eerst 4 weken 2 keer daags opbrengen daarna 1 keer zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Het helpt helemaal niks ik had het eerst op 3 teennagels en nu op allemaal het word alleen maar erger door mycosan

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!