InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kalknagels: oorzaak, behandeling

Kalknagels: oorzaak, behandeling

Kalknagels: oorzaak, behandeling Schimmelinfecties van de nagels kunnen zorgen voor een kalknagel. Er komen witte of lichtbruine vlekken op de nagel en de nagel wordt dik en brokkelig. Kalknagels komen het meest voor bij oudere mensen, en dan vooral bij mannen. Het is meestal een onschuldige aandoening, maar uit cosmetisch oogpunt is het geen fijne aandoening. Voor mensen met diabetes, of een verminderde weerstand is behandeling erg belangrijk.

Hoe ziet een kalknagel eruit?

Een kalknagel begint vaak met kleine witte of gele vlekken op de nagel. Later kan de nagel dik en brokkelig worden en wit of lichtbruin verkleuren. Een kalknagel ontstaat meestal ten gevolge van een schimmelinfectie. Soms echter is het een verschijnsel wat optreedt bij een huidziekte als psoriasis. De teennagels krijgen sneller te maken met een kalknagel dan de nagels van de vingers.

Schimmelinfectie

Schimmels kunnen zich nestelen in het hoornmateriaal van de nagel. Het dringt binnen vanaf het uiteinde van de nagel en verspreid zich vervolgens. De schimmel is meestal lid van de Trichophyton schimmelfamilie. Door de groei van de schimmeldraden in de nagel kan de hele nagel wit worden en ondoorzichtig.

Bij wie komt het vaak voor?

Meestal komt het voor bij volwassenen en dan voornamelijk bij oudere mensen. Het komt vaker bij mannen dan bij vrouwen voor. Een enkele keer zie je het ook bij kinderen, maar doordat de nagels vrij snel groeien, kan de schimmel zich niet zo snel verspreiden, hierdoor verdwijnt het bij kinderen vaker spontaan.

Oorzaak kalknagels en schimmelinfectie

Je hebt een grotere kans op het krijgen van een kalknagel in de volgende gevallen;
  • Je hebt last van zweetvoeten
  • Het dragen van schoenen en sokken die geen lucht doorlaten en geen zweet opnemen
  • Op blote voeten lopen in plaatsen als zwembaden of openbare douches gebruiken zonder slippers te dragen
  • Vocht onder kunstnagels
  • Bij de handen kan het optreden door veel met de handen in water met schoonmaakmiddelen te zitten.

Voorkomen van schimmelinfecties aan de nagels

  • Trek vaak schone sokken aan
  • Draag schoenen met leren zolen
  • Houdt de nagels goed droog en schoon
  • Gebruik schimmelwerende spray of strooipoeder op voeten en in de schoenen
  • Loop niet op blote voeten in zwembaden en openbare douches
  • Peuter niet aan huid rond de nagels

Behandeling kalknagels

  • Nagellak of lotion gebruiken met een anti-schimmel middel erin verwerkt. Het geneesmiddel trekt niet diep de nagel in, dus de kans op genezing is vrij klein.
  • Crèmes gebruiken of pillen gebruiken als itraconazol, terbinafine, fluconazol.

Deze middelen zijn op recept verkrijgbaar na een consult bij de huisarts
Behandeling is eerder cosmetisch gezien nodig dan medisch. Maar voor mensen die suikerziekte hebben is het belangrijk om de infectie te behandelen. Bij mensen met diabetes kan een infectie namelijk zorgen voor vervelende complicaties. Ook mensen met een verlaagde algemene weerstand kunnen beter behandeld worden met medicijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsWelke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptom…
Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsZo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsHet meest voorkomende probleem met teennagels is de schimmelnagel, ook wel kalknagel genoemd. Deze met schimmel geïnfect…
Hardnekkige schimmelnagels aanpakken met laserSchimmelnagels worden wel vaak kalknagels genoemd. Dat woord klopt niet, maar het euvel zelf is erg moeilijk te bestrijd…
Een streep door kalknagels: NailnerJe ziet het dagelijks in de reclame: Een streep door kalknagels met Nailner. Nailner belooft zichtbaar resultaat binnen…
Schimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (kalknagels), een veelvoorkomend probleemSchimmelnagels (ook wel kalknagels genoemd) zijn een veelvoorkomende aandoening in Nederland. Zo'n 5% van de bevolking l…
Bronnen en referenties
  • Boek: huid, de meest gestelde vragen
  • Boek: Gezondheidsgids

Reageer op het artikel "Kalknagels: oorzaak, behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!