InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne; oorzaken en behandeling met medicijnen

Acne; oorzaken en behandeling met medicijnen

Acne; oorzaken en behandeling met medicijnen Bij acne ontstaan puistjes, doordat vet uit de talgklieren van de haarzakjes en dode huid zich ophoopt in de haarzakjes. Door de huid goed met milde zeep en water te wassen, verwijder je een deel van de talg. Bij sommige mensen helpen alle gewone huidverzorgingsproducten niet om puistjes te laten verdwijnen, vooral in de tienerleeftijd kunnen puistjes hevig toeslaan. Een huisarts of dermatoloog kunnen medicijnen voorschrijven om de acne aan te pakken.

Acne behandeling met medicijnen

Functie talgklieren

In de huid komen talgklieren voor, die een vetachtige substantie produceren om ervoor te zorgen dat de huid soepel blijft. Als door één of andere oorzaak de talgproductie te hoog wordt, dan kunnen haarfollikels verstopt raken en kunnen er mee-eters ontstaan. Is de mee-eter gesloten, dan ziet het eruit als een geelwit bobbeltje, is de mee-eter open dan ziet het eruit als een zwart bobbeltje. De gewone bacteriën die op iedere huid voorkomen kunnen een ontsteking veroorzaken, waardoor er een puistje ontstaat met etter en in het ergste geval kunnen er zwerende cysten, de zogenaamde cysteuze acne, ontstaan. Acne is vaak goed te behandelen, maar als er uitgebreide ontstekingen ontstaan en daardoor littekenvorming optreedt is het psychische leed vaak niet te overzien. Acne ontstaat vaak tijdens de adolescentie en verdwijnt vaak vanzelf rond het 20-ste levensjaar. Bij jonge vrouwen kan de piek juist komen te liggen tussen 20 en 30 jaar. Acne komt voornamelijk voor in het gezicht en op de rug en borst.

Oorzaken acne

  • Toename van de talgproductie door hormonale veranderingen, waarbij vooral mannelijke geslachtshormonen een grote rol spelen.
  • Erfelijke factoren
  • Het dragen van strakke kleding en cosmetica kan de huidporiën doen verstoppen.
  • Medicijnen als anti-conceptiepillen, corticosteroïden, vitamine B12, anti-epileptica en lithium kunnen acne veroorzaken.
  • Stoornissen van de eierstokken of bijnieren kunnen de oorzaak zijn.

Acne bestrijden met medicijnen

Voor het bestrijden van acne zijn er verschillende geneesmiddelen te gebruiken, die het probleem op een andere manier aanpakken;
  • Beïnvloeden van de geslachtshormonen
  • Ontstoppen van verstopte talgklieren
  • Bestrijden van de acne bacterie
  • Remmen van de talgaanmaak

Acne veroorzaakt door geslachtshormonen

Vrouwen die last hebben van acne, kunnen starten met het slikken van orale anticonceptiva. De Diane-35 anticonceptiepil is hiervoor goed geschikt. Door het slikken van deze pil vermindert de talgproductie in de huid. Nadeel van de pil gebruiken voor het bestrijden van acne is de verhoogde kans op trombose en embolie.

Ontstoppen van verstopte talgklieren

Als reinigen van de huid met milde zeep en water niet helpt, bijvoorbeeld als er veel comedonen (mee eters) aanwezig zijn, kunnen er middelen worden voorgeschreven die helpen met verwijderen van de hoornprop uit de talgklier. Benzoylperoxide (Benzac) of vitamine A-zuur crème behoren tot de mogelijkheden. Deze middelen worden meestal één keer per dag, voor de nacht, opgebracht. Nadeel van benzoylperoxide is dat het textiel bleekt.

Bestrijden van de acne bacterie

Antibiotica kunnen plaatselijk op de huid worden aangebracht, in de vorm van een lotion of gel. Een andere mogelijkheid is een antibiotica kuur in pilvorm.
  • Antibiotica in pilvorm; Een kuur duurt meestal 3 tot 6 weken. Het zijn middelen uit de tetracycline groep. Mogelijkheden zijn tetracycline, doxycycline en minocycline. Er zitten nadelen aan het gebruik van deze middelen; er treedt overgevoeligheid voor licht op en het effect is vaak maar tijdelijk.
  • Antibiotica in lotion of gel vorm; Erythromycine wordt vaak toegepast, een ander middel is clindamycine.

Remmen van de talg aanmaak

Het middel isotretinoine ( Roaccutane) remt de talgproductie en beïnvloed de productie van huidcellen. Dit middel wordt meestal pas voorgeschreven als al de andere middelen al gebruikt zijn, zonder afdoend resultaat. Het middel moet over het algemeen gedurende zes maanden worden geslikt. Het werkt vaak goed tegen acne en de acne blijft na deze behandeling over het algemeen ook weg. Het middel mag niet gebruikt worden tijdens zwangerschap, omdat het grote misvormingen geeft bij het ongeboren kind. Het middel kan milde maar ook ernstige bijwerkingen hebben.

De leverfuncties moeten worden gecontroleerd om de 4 à 6 weken, het middel kan er namelijk voor zorgen dat de concentratie vetten in het bloed toenemen. Het is verstandig om niet te vetrijk te eten. Verder krijg je erg droge lippen door het gebruik van Roaccutane. Belangrijk is om de lippen regelmatig vet te houden. Ook de huid op het lichaam kan snel erg droog worden, invetten met Koelzalf kan hiertegen goed helpen. Verder is het mogelijk dat je last krijgt van de ogen. Ze kunnen erg droog worden en eventueel zelfs gaan ontsteken. Wie last heeft van droge ogen kan van de arts ‘kunsttranen’ krijgen voorgeschreven. Een niet vaak voorkomende bijwerking is depressie. Ook kan het middel invloed hebben op stemming verandering en concentratie.
Gerelateerde artikelen
Acné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxideAcné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxideAcné vulgaris is een van de meest voorkomende huidziekten waar (jonge) adolescenten regelmatig mee te maken krijgen. Ken…
Alles over acne samengevatAlles over acne samengevatNiets is zo vervelend als rondlopen met ontsierende puistjes in je gezicht. Vanwaar komt acne, heeft het bepaalde oorzak…
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Medicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acneMedicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acneEén van de vervelendste kwalen waarmee pubers te maken krijgen zijn jeugdpuistjes oftewel acne. De één heeft er slechts…
Bronnen en referenties
  • Boek Gezondheidsgids
  • Boek Huid; De meest gestelde vragen
  • Geneeswijzer met symptomenwijzer blz. 76

Reageer op het artikel "Acne; oorzaken en behandeling met medicijnen"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!