InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zweetvoeten: Hoe en wat?

Zweetvoeten: Hoe en wat?

Zweetvoeten: Hoe en wat? Helaas hebben verschillende mensen vaak last van zweetvoeten. Het hebben van zweetvoeten is een hele vervelende aandoening waar vaak veel schaamte voor is. Voeten hoeven niet perse nat te zijn van het zweet om zo genoemd te worden maar het zijn voeten die vaak een zeer sterke onaangename geur geven. Zweetvoeten kunnen dus ook gewoon droge voeten zijn. Maar dat men er veel hinder van ondervinden kan is algemeen bekend.

Zweetvoeten: Mogelijke oorzaken

Eigenlijk heeft iedereen zweetvoeten. De een in meerdere mate dan de anderen. Er zijn drie belangrijke redenen waarom juist sommige mensen zo een zweetvoeten hebben dat er een onaangename geur vrijkomt namelijk:
  • Wanneer de temperatuur bij de voeten meer dan 30 graden wordt. Dit kan voorkomen wanneer men schoenen of kousen gebruikt die van slecht ademend materiaal gemaakt zijn.
  • Bacteriegroei heeft een bepaalde soort van voedingsbodem nodig die bij de voeten voorkomt.
  • De mate van zweetproductie van de voeten.

De vieze geur van zweetvoeten komt voor het grootste deel van het afsterven en de afscheiding van bacteriën. Bij de voeten kunnen bacteriën zich zeer gemakkelijk voortplanten. Bacteriën voeden zich met de losgelaten huidcellen van de voeten. Er ontstaan dan ophopingen en deze geven de mens dus zweetvoeten. Het rotten en de uitwerpselen van de bacteriën geven de vieze en sterk onaangename maar vooral typische geur.

Zweetvoeten: Wat kan je er zelf aan doen?

Je kan zelf al heel veel doen om vervelende zweetvoeten te verminderen of te voorkomen. Je kan bijvoorbeeld al starten met het zo droog mogelijk houden van je voeten. In de zomer, en tijdens de wintermaanden binnen, kan je het best zoveel mogelijk met open schoenen lopen. Nog beter is eigenlijk het lopen op blote voeten.
Gebruik het liefst geen nylon kousen of sokken gemaakt uit synthetische materialen. Ditzelfde geldt ook voor je schoenen. Als je schoenen niet voldoende ademend zijn zullen ze een ideale temperatuur voor bacteriegroei veroorzaken.

Je kan ook proberen je voeten zo koel mogelijk te houden. De bacteriegroei zal dan verminderen maar ook de voeten zullen koeler blijven en daarnaast zal je de voedingsbron, dode huidcellen, zo veel mogelijk kunnen afspoelen. Dit zal je wel meerdere keren per dag moeten doen om het effect ervan te ervaren.

Het wassen van je voeten met jodium of alcohol is vaak wel een effectieve manier om zweetvoeten te voorkomen of te behandelen. Deze stoffen staan er namelijk om bekend dat ze bacteriën doden. Natuurlijk moet je dit ook weer regelmatig herhalen. Hiervoor zijn overigens ook speciale crèmes en wasproducten te verkrijgen. Vaak kan de apotheker of de drogist je al helpen zoeken naar een oplossing. Zij kunnen je het beste adviseren welke zelfhulp middelen er verkrijgbaar zijn tegen deze vervelende, maar onschuldige, aandoening.

Zweetvoeten: Tot Slot

Als je erg veel last hebt van zweetvoeten kan je ervoor kiezen om je huisarts te raadplegen. Er zijn namelijk een aantal soorten aan medicijnen die kunnen helpen bij zweetvoeten. Ook zijn er homeopathische middelen te verkrijgen. Helaas zullen zweetvoeten nooit echt helemaal verdwijnen en is het ook per persoon verschillend in welke mate de geur en het zweten aanwezig is.
© 2010 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zweetvoeten, kom je er vanaf?Zweetvoeten, kom je er vanaf?We kennen allemaal wel iemand die absoluut zijn of haar schoenen niet uit moet trekken in gezelschap. Zweetvoeten, het k…
Last van overmatig zwetenLast van overmatig zwetenVoor mensen die last hebben van overmatig zweten, is dit erg vervelend en schamen zich hier soms voor. Soms komt er met…
Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afHelp mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afStinkende voeten hebben is erg vervelend, sommige mensen kunnen zich er zelfs over schamen. De meest courante oorzaak va…
Wat kun je doen tegen zweetvoeten en stinksokken?Zweetvoeten en stinksokken zijn niet alleen voor jezelf vervelend, maar ook voor anderen. Bij sommige zweetvoeters is de…
Zweetvoeten: hoe kom ik er vanaf?Zweetvoeten: hoe kom ik er vanaf?Zweetvoeten: een erg vervelend probleem. Vooral in de zomer hebben veel mensen er last van. Maar hoe kun je zweetvoeten…

Reageer op het artikel "Zweetvoeten: Hoe en wat?"

Reactie

Ramon, 17-08-2016 17:17 #1
Hoi ik heb een vraag en kan die nergens vinden. Ik heb namelijk nooit last van zweetvoeten, als in helemaal nooit zelfs al draag ik mijn sokken drie dagen of soms langer dan ruiken ze nog steeds "schoon" ik loop de hele dag in sneakers zoals nike. En vraag me dus af. Waarom heb ik nooit zweetvoeten?

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 29-06-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!