InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Processierups: behandeling brandharen

Processierups: behandeling brandharen

Rupsen zijn er in alle soorten en maten. Het is echter de processierups die veel irritatie opwerkt bij de Nederlandse natuurliefhebber. Elke voorjaar is het weer raak, en zijn haren kunnen voor vervelende bijwerkingen zorgen. Het uitroeien van de rups is nog niet succesvol doorgevoerd, we weten echter wel steeds beter hoe we moeten omgaan met de behandeling van de brandharen van de rupsen.

Processierups en brandharen

De processierups staat bekend om zijn vervelende brandharen. Bij aanraking kunnen deze vervelende haren zorgen voor allerlei vervelende bijverschijnselen. De haren van de rups zijn slechts 0,3 millimeter lang, maar doordat de rups er letterlijk honderdduizenden heeft kan het voor veel problemen zorgen. Dat de haren zo slecht zijn voor de gezondheid komt door de stoffen die op de haren zitten.

De stoffen van de haren van de processierups kunnen onder andere huiduitslag, zwellingen, rode ogen en jeuk veroorzaken. In de ergste gevallen kunnen de haren van de processierups de luchtwegen blokkeren of een permanente blindheid veroorzaken. Wanneer de haren in uw ogen terecht komen is het aan te raden om bij de dokter langs te gaan.

De processierups beter bekeken

De processierupsen zijn echte nachtdieren. In deze periode zoeken ze naar voedsel en reizen ze dicht bij elkaar. Overdag rusten ze vaak in nesten waar ze in grote groepen verblijven. Als fietser of wandelaar kan het gebeuren dat u tegen zo’ n nest aanloopt en in aanraking komt met de brandharen van de rups. In zo’ n geval is een vlotte behandeling verstandig aangezien dit de bijeffecten zal verminderen.

Waar zijn processierupsen te vinden?

In Nederland komt de processierups grootschalig voor in de zuidelijke provincies (Noord-Brabant, Limburg) de rups verspreid zich echter steeds vaker naar andere provincies en kan nu ook met regelmaat gevonden worden in Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel. De processierupsen komen het meest voor in de zomereiken in een bosrijke omgeving. De processierupsen eten de bomen vaak helemaal kaal.

Behandelingen na aanraking processierups

Wanneer u in aanraking komt met de brandharen van een processierups is het verstandig om de huid zoveel mogelijk af te spoelen. Wanneer de haren in uw ogen terecht zijn gekomen is het verstandig om ze uit te spoelen. Wanneer dit het geval is dient u extra goed op te letten aangezien de haren blindheid kunnen veroorzaken.

Bij jeuk is het onverstandig om over de huid te wrijven aangezien de brandharen op die manier verder verspreid worden. Om de jeuk tegen te gaan kan het helpen om een crème te halen bij de apotheek. Om latere irritatie tegen te gaan is het verstandig om de kleding die u droeg tijdens de aanraking met de rups goed te wassen.

Wanneer u last heeft van uw luchtwegen in combinatie met een slikprobleem is het verstandig om contact op te nemen met de huidarts. Wanneer de klachten blijven aanhouden is het altijd verstandig om de huisarts te bezoeken: de brandharen van de processierups kunnen ergere klachten veroorzaken dan de meeste mensen denken.
© 2010 - 2017 Rakker126, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eikenprocessierups: vermijden om klachten te voorkomenIn de maanden mei en juni zitten in eikenbomen steeds vaker eikenprocessierupsen. Wie in contact komt met de brandharen…
De eikenprocessierups dodelijk voor uw viervoeterDe eikenprocessierups dodelijk voor uw viervoeterDe eikenprocessierups veroorzaakt al jarenlang veel beroering in het zuidelijk deel van Nederland en in delen van Vlaand…
De eikenprocessierupsDe Eikenprocessierups. Rond de zomer zijn ze weer vaak zichtbaar in Nederland. De Eikenprocessierups is de rups van een…
De bastaardsatijnrups veroorzaakt jeuk en irritatieDe bastaardsatijnrups veroorzaakt jeuk en irritatieNaast de eikenprocessierups veroorzaakt ook de bastaardsatijnrups jeuk en irritatie aan ogen en huid. De bastaardsatijnr…
Zieke bomen en boomziektesZieke bomen. Wanneer is een boom ziek? Wanneer is een boom aangetast? In dit artikel informeer ik u nader over bomen en…

Reageer op het artikel "Processierups: behandeling brandharen"

Reacties

Jbw Ten Thije, 19-06-2016 11:01 #8
Ik heb een enorme druk op de borst ( äls of ik een klap heb gehad) we hebben hier heel veel bomen met processie rupsen
met mijn klachten ben ik in het ziekenhuis terecht gekomen. Maar geen diagnose?
Is er iemand die ook deze klacht heeft, wat in verband kan worden gebracht met processie rups.

Van der Horst Martin, 10-05-2016 08:09 #7
Mijn vrouw heeft mentholgel voorgeschreven gekregen van de huisarts voor dit grote probleem en mocht dat na een week niet helpen krijgt ze hormoontabletten. Zit van top tot teen onder.

Anastahsia, 20-06-2013 16:25 #6
Ik heb zelf een keer een prossesierups ge zien 19 06 2013 bij on z op het strandje waren 3 bomen vol met prossesie rupsen ze zeiden ook nog pas op prossesie rupsen en ik zag zelf eens iemand die helemaal niet wist wat een prossesie rups was dus hij raakt hem aan en ja en het gebeurde en die meneer hadden wij gebracht naar de dokter en het bleek dat hij blind kan worden want er was er ook een in ze ook gekomen. ik wist ook eerst niet wat een possesie rups was en toen keek in op internet en ik weet gelijk meer. dank u wel wie dit heeft geschreven. het is duidelijk voor de kinderen.

Groetjes Anasthasia

Elen B., 15-02-2012 16:38 #5
Bij een arts langs gaan heeft helaas ook weinig zin.
Anti-histamine werkt niet en Locoid-zalf kun je ook niet te vaak gebruiken omdat je huid er dunner van wordt.
Ja, je bent er mooi klaar mee als je dit hebt.
Wat wel help, t is om de huid te beschermen met een laagje pleisterspray. Dit kan echter weer niet als je open wonden hebt.

Sandra Leemans, 15-06-2011 08:41 #4
Vorig jaar heb ik over de 100 bulten opgelopen. Mijn vriendin had een opbezwollen voet gekregen. Ik kreeg antihestamine van de huisarts en hormoonzalf… Dat laatste is echt niet nodig. Pepermuntolie werkt uitstekend tegen de jeuk. Kunt u dit aub op uw site plaatsen?

Ms, 21-05-2011 10:29 #3
Me dochtertje heeft vorige week uitslag gehad op haar handen en bleek dus van een andere moeder de processierups te zijn geweest omdat het dag erna niks meer van te zien was, ik dacht namelijk eerst waterpokken maar die kan geen dag erna weg zijn.
3weken geleden heeft ze ook keelontsteking gehad en is nu anderhalve week van de kuur af, maar nu heeft ze weer keel ontsteking kan dat ermee te maken hebben met de processierups?

Mb, 25-07-2010 20:43 #2
Ons huis grenst aan een fietspad met 30 eikenbomen wij hebben al vanaf mei klachten en kunnen niet eens meer buiten zitten. het is een paar weken geleden wel behandeld door de gemeente maar we blijven bulten krijgen :-) Reactie infoteur, 26-07-2010
Anders zelf eens de bijl erin?

Megasponsor, 28-06-2010 14:58 #1
Ik las ergens om met plakband de brandharen te verwijderen. Reactie infoteur, 29-06-2010
Dat gaat niet lukken, aangezien het er meteen duizenden zijn die je niet eens allemaal ziet. Gewoon afspelen dus (-;

Infoteur: Rakker126
Laatste update: 22-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!