InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anorexia nervosa: oorzaken, effecten, behandeling

Anorexia nervosa: oorzaken, effecten, behandeling

Anorexia nervosa: oorzaken, effecten, behandeling Anorexia nervosa is een aandoening die vooral voorkomt bij jonge vrouwen in of na de pubertijd. Wie lijdt aan anorexia nervosa moet van zichzelf dwangmatig afvallen. Dit wordt bewerkstelligd door veel te weinig te eten, na het eten te braken, laxeermiddelen te gebruiken en soms ook dwangmatig veel met bewegen bezig te zijn. Vaak zijn het mensen met weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Het is van belang om zo snel mogelijk professionele hulp in te roepen.

Anorexia nervosa

Anorexia Nervosa, wat is dat?

Mensen met deze aandoening hebben de drang om mager te worden en te blijven. Als ze dit weten te bewerkstelligen, geeft het hen een gevoel van controle en iets kunnen presteren. Het geeft degene houvast in het leven. Mensen met deze ziekte vinden vaak dat ze eten eerst moeten verdienen, en eten wordt volgens een dwangmatig patroon gedaan. Omdat het wel duidelijk is dat mensen in de omgeving er afwijzend tegenover staan, wordt er alles aan gedaan om de aandoening zoveel mogelijk te verbergen. Eten met veel calorieën wordt vermeden en er wordt sowieso erg weinig gegeten. Vaak wordt na het eten gebraakt, om het voedsel weer kwijt te raken, voordat het je 'dik' kan maken. Verder wordt er vaak zeer fanatiek sport beoefend, om het afvallen zoveel mogelijk te bespoedigen. Dit bewegen kan zeer dwangmatig worden. Als het niet helemaal lukt om je aan de vereiste beweging te houden, komt de schuld opzetten, en wordt er vaak nog minder gegeten. Mensen die anorexia hebben blijven zichzelf dik voelen en zien, ook al kun je de ribben tellen.

Anorexia uit zich bij iedereen verschillend;

  • Er zijn ook mensen die juist last hebben van (kleine) eet buien
  • Braken en/ of laxeren komt voor
  • Niet iedereen doet aan overmatig bewegen.

Mogelijke oorzaken anorexia nervosa

  • Weinig zelfvertrouwen hebben, en je minderwaardig voelen, soms tengevolge van het meemaken van een traumatische ervaring, b.v. door te worden gepest, door het overlijden van een dierbare, door lichamelijk of geestelijk geweld of door seksueel misbruik.
  • Lichamelijke/erfelijke factoren; Aanleg voor depressie of verslavingsdrang, aanleg om dik te worden.
  • Psychische factoren; Mensen die zich onzeker voelen, minderwaardig voelen, last hebben van faalangst, perfectionisme, willen voldoen aan verwachtingen van anderen, moeite hebben met het uiten van emoties.
  • Sociale factoren; Als je omgeving erg veel belang stelt over uiterlijk of als er voor bepaalde sporten eisen worden gesteld met betrekking tot gewicht en figuur, b.v. bij ballet.
  • Culturele factoren; Je spiegelen aan fotomodellen, denken dat mensen je meer waarderen als je er ook zo uit ziet.

Mogelijke lichamelijke gevolgen van anorexia nervosa

  • Depressief voelen, moe, duizelig, lusteloos ten gevolg van te weinig eten. Hierdoor kunnen ademhaling, hartslag en bloeddruk vertragen.
  • Ontstaan van donshaar op je huid
  • Ontstaan van oedeem, door een extreem tekort aan voedsel en eenzijdig voedsel
  • Haaruitval, droge en schilferige huid, ten gevolge van extreem voedseltekort, braken en/of laxeren
  • Hart-, nier-, leverbeschadiging, door een tekort aan vitaminen en mineralen
  • Slecht gebit, heesheid, keelpijn, opgezwollen speekselklieren door invloed van maagzuur na veelvuldig braken.
  • Spierkrampen, hartritmestoornis of hartstilstand t.g.v. een tekort aan kalium. Oorzaak van een tekort aan kalium is gebruik van laxeermiddelen, braken en te weinig eten
  • Menstruatie kan verstoord raken of zelfs stoppen door een verstoring van de hormoonhuishouding. Dit kan gevolgen hebben voor de vruchtbaarheid en botontkalking
  • Bij jongens kan de baardgroei en zware stem wegblijven, onvruchtbaarheid en botontkalking optreden
  • Darmen kunnen stoppen met werken, door het gebruik van laxeermiddelen en te weinig voedsel nuttigen. Het aanbrengen van een stoma kan noodzakelijk zijn.

Sociale gevolgen anorexia nervosa

Mensen met deze aandoening mijden vaak feestjes, verjaardagen en etentjes. Verder is er weinig tijd, of voel je je te lusteloos en moe om je hobby's en vrienden te onderhouden. Soms ook treden er financiële problemen op, doordat er te veel geld wordt uitgegeven aan afslankmiddelen en laxeermiddelen.

Hulp zoeken

Het is het best om niet te lang te wachten met het zoeken van hulp, hoe langer de aandoening aanwezig is, hoe moeilijker het is om er weer vanaf te komen. Praat er over met iemand die je vertrouwt, of ga naar de huisarts of zoek hulp bij professionele hulpverleners.
Gerelateerde artikelen
Anorexia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseAnorexia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseJe bent ervan overtuigd dat je te zwaar bent ook al vinden mensen uit je omgeving het tegengestelde. Nagenoeg iedereen p…
Anorexia nervosaAnorexia nervosaEetstoornissen, ze ontstaan door cultureel maatschappelijke factoren zoals het modebeeld van tegenwoordig dat slank zijn…
Anorexia en Boulimia NervosaIedereen heeft wel eens van de eetstoornissen Anorexia en Boulimia Nervosa gehoord. Veel mensen weten er dus wel het nod…
Bronnen en referenties
  • Folder: Eetstoornissen, als eten een obsessie is
  • Folder: Beheerst eten je leven?

Reageer op het artikel "Anorexia nervosa: oorzaken, effecten, behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 17-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!