Dwangneurose: soorten en behandeling

Een dwangneurose is een stoornis die dwanggedachten en handelingen veroorzaakt. Deze gedachten komen automatisch naar voren waarna ze vaak uitgevoerd worden. Op die manier worden de dwanggedachten onderdrukt en gaat het vervelende gevoel verloren. Maar wat is een dwangneurose nu eigenlijk, en hoe werk het precies?

Vormen van dwangneuroses

Bij een dwangneurose gaat het erom dat een gedachte overheerst en dat deze moet worden uitgevoerd. De bekendste neuroses zijn:

Herhalingsdwang

Alles continue herhalen. De deur bijvoorbeeld opnieuw controleren ook al is hij enkele minuten geleden dicht gedaan. Wanneer iemand met een dwangneurose zich afvraagt of de deur wel dicht zit dan begint de gedachte te overheersen waarna hij of zij de deur opnieuw zal controleren.

Controledwang

Bij controledwang is de patiënt bang om de controle over iets te verliezen. Mensen met een controledwang zijn de hele dag bang voor een gevaarlijke ramp. Ze zullen bijvoorbeeld elke dag kijken of alle apparaten uit standby staan omdat dit brand kan veroorzaken. Bij een controledwang wordt alles overmatig geïnspecteerd.

Teldwang

Alles draait om getallen bij de zogenaamde teldwang. Alle schilderijen, bakstenen en deuren moeten geteld worden. Bij een teldwang is iemand geobsedeerd door getallen en het tellen van allerlei alledaagse zaken.

Wasdwang

Bij wasdwang moet de patiënt zichzelf en zijn omgeving schoon houden. Door de neurose wordt dit echter overdreven. Handen worden te vaak gewassen en de kamer moet elke dag weer van voor tot achter schoon gemaakt worden.

Oorzaken dwangneurose

Er is een grote kans dat dwangneuroses worden doorgegeven via ouder op kind. Dit hebben ze onderzocht uit tweelingenonderzoek waarbij de kans op een dwangneurose voor beide kinderen groot was. Het kan voorkomen dat een dwangneurose ontstaat door een hersenbeschadiging. Die kans is echter klein. Vaak komt een dwangneurose voor door een fout in de hersenen: er zit meer grijze stof en minder witte stof in de hersenen.

Behandeling en diagnose

Een dwangneurose is niet zo opvallend als een niet neurologische ziekte. Vaak kan het slachtoffer zijn ziekte goed verborgen houden. Een dwangneurose is geen onbehandelbare ziekte. Een dwangneurose kan door middel van therapie en/of medicijnen worden aangepakt. Vaak worden beide met elkaar verbonden zodat een snelle genezing waarschijnlijk is.
© 2010 - 2020 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dwangneurose: soorten en behandeling"

Reactie

Ron, 24-05-2012 20:47 #1
Wat als de buurvrouw constant wel 3 keer per dag haar lakens en kussen uitloop te kloppen en niet een keer nee ook nog eens binnenste buiten en alle hoeken. woon er tegenover wordt er helemaal gestoord van. zelfs als ze uit de auto stapt heb ze een sjaaltje om, die doet ze af en begint dat sjaaltje uit te kloppen of haar leven ervan afhangt niet te geloven.

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: Juni 2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!