InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten af

Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten af

Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten af Stinkende voeten hebben is erg vervelend, sommige mensen kunnen zich er zelfs over schamen. De meest courante oorzaak van zweetvoeten is het feit dat de voeten zweten terwijl ze in een schoen zitten. De bacteriën die in de schoenen en sokken zitten warmen dan op en vermenigvuldigen zich waarna ze een onfrisse geur afgeven. Volg de volgende tips om van zweetvoeten af te geraken, met enkel wassen los je het probleem niet op.

Inhoud

Hou je voeten schoon wanneer je zweetvoeten hebt

Hoewel het niet de enige oorzaak van zweetvoeten is, zijn schone voeten wel het begin. Zwetende voeten dienen dagelijks goed verzorgd en goed gewassen te worden. Eventueel kunnen de voeten enkele keren per week ingewreven worden met talkpoeder dat ook goed is tegen jeuk. Wanneer ze gewassen worden mag het water niet te warm zijn en kan het helpen om een beetje zout toe te voegen aan het water. Als de voeten afgedroogd worden is het ook erg belangrijk om de ruimtes tussen de tenen goed af te drogen.

Zorg voor schoon schoeisel wanneer je zweetvoeten hebt

Van nature stinkt zweet nooit, de stank die wordt waargenomen wanneer iemand zweet wordt gecreëerd door bacteriën. Dus ook wanneer iemand zweetvoeten heeft zijn bacteriën de oorzaak van de stank. Zelfs wanneer de voeten schoon zijn kan er stank optreden, in schoenen en sokken zitten namelijk ook bacteriën. Het schoeisel dient dus ten alle tijde schoon te zijn of het nu gaat om slippers, schoenen of sokken. Probeer dus even om de schoenen te wassen en kijk of het resultaat heeft. Wanneer het resultaat negatief is zijn de schoenen helaas voor het stort. Ook sokken zijn van belang, deze zijn bij voorkeur van katoen aangezien dat het best zweet absorbeert.

Varieer in het dragen van schoeisel wanneer je zweetvoeten hebt

Ervoor zorgen dat de schoeisel proper is is één zaak, ervoor zorgen dat het proper blijft een andere. Sokken en schoenen blijven niet proper, zorg er daarom voor dat je niet de hele dag met dezelfde schoenen en sokken rondloopt. Twee paar sokken per dag dragen kan geen kwaad. Wanneer je thuis bent doe je best je sokken en schoenen uit en draag je slippers zodat de voeten meer zuurstof krijgen. Zorg er ook voor dat sportschoenen niet elke dag gedragen worden en dat ze iedere keer goed gedroogd zijn voordat ze weer gedragen worden.

Gebruik schoenzolen wanneer je zweetvoeten hebt

Schoenen moeten we sowieso dragen. Wanneer het toch nodig is om ze een hele dag aan te houden is het aan te raden om er schoenzolen of inlegzolen in te leggen. Inlegzolen absorberen het zweet beter waardoor de enorme vermenigvuldiging van de bacteriën afgeremd wordt. Ook kunnen sommige zolen de vieze geurtjes absorberen. Houdt er wel rekening mee dat deze zolen geen leven lang meegaan.

Draag sokken wanneer je zweetvoeten hebt

Sommige mensen denken dat wanneer je geen sokken draagt de kans op zweetvoeten vermindert, niets is echter minder waar. Vooral in schoenen met weinig verluchting zijn sokken een must. Zonder sokken verwarmt de schoen zodat er weer meer bacteriën gecreëerd worden. Wanneer je dan geen sokken draagt komen deze bacteriën allemaal in de schoen terecht wat voor nog grotere problemen zorgt dan voorheen.

Overweeg een pedicure wanneer je zweetvoeten hebt

Wanneer alle voorgaande tips niet geholpen hebben kan er beter contact opgenomen worden met een pedicure. Behalve hygiëne van de voeten en het schoeisel kunnen zweetvoeten ook te wijten zijn aan een probleem met de stofwisseling. Daarom kan een regelmatig bezoekje aan de pedicure nooit kwaad. Bij de pedicure kan je ook steeds terecht voor meer advies omtrent zweetvoeten.

Tips voor wanneer het lichaam zweet op meerdere plaatsen

Natuurlijk zijn niet enkel de voeten het slachtoffer van zweet en de daarbij behorende bacteriën en geurtjes. Voor meer tips omtrent zweetbestrijding over het hele lichaam kan u terecht bij het artikel Onaangename lichaamsgeuren vermijden? Tien tips tegen zweet!
Gerelateerde artikelen
Stinkvoeten, hoe kom ik van mijn stinkvoeten af?Last van stinkvoeten? Het niet durven uittrekken van uw schoenen? Stinkvoeten zijn heel erg vervelend en worden ook als…
Zweetvoeten - Wat kan je er aan doen?Zweetvoeten - Wat kan je er aan doen?Zweetvoeten is een nare aandoening waar veel mensen last van hebben. Je draagt een geur mee die voor jezelf en voor je o…
Zweetvoeten, kom je er vanaf?Zweetvoeten, kom je er vanaf?We kennen allemaal wel iemand die absoluut zijn of haar schoenen niet uit moet trekken in gezelschap. Zweetvoeten, het k…
Thuiswerk als pedicureVanuit huis kun je gemakkelijk als pedicure werken. Hier zijn diverse opleidingen voor en je klanten komen bij je aan hu…
Voetproblemen, hoe ze ontstaan en de oplossingEr zijn verschillende voetklachten die allemaal vervelende gevolgen hebben. Hoe ontstaan deze en wat kunt u er aan doen?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten af"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 25-02-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!