InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Beauty: Kalknagels behandelen of voorkomen

Beauty: Kalknagels behandelen of voorkomen

Beauty: Kalknagels behandelen of voorkomen Je kunt ronduit stellen dat het lastig is als je kalknagels hebt, ook wel schimmelnagel genoemd. Het is niet levensbedreigend maar niet fraai, pijnlijk en vaak lastig, omdat je te maken krijgt met mogelijk brokkelige nagels, ribbels of strepen. Wat kan je er aan doen en hoe kan je het voorkomen?

Wat is een kalknagel?

Een kalknagel is meestal het gevolg van een schimmelinfectie, welke meestal onder de nagel zit (begint meestal aan het einde en verspreiding richting nagelbed kan bij niet behandelen het gevolg zijn). Het feit dat de schimmel onder de nagel zit maakt ook meteen dat een kalknagel moeilijk te bestrijden is. Trek er maar een behoorlijke periode voor uit om de kalknagel te bestrijden. En het ziet er zeker niet fraai uit.

Vaak ontstaan er witte plekjes op de nagel en dit kan veranderen in bruine plekken en het afbrokkelen van de nagel of deze gaat er in zijn geheel af. Er kunnen ook strepen en ribbels op de nagel ontstaan.

Kalknagels voorkomen

De schimmel kan zich vestigen, omdat de huid in contact is geweest met schimmelsporen. Iemand anders kan je besmet hebben, maar het is niet noodzakelijk dat dit via een mens is gegaan. Dat maakt ook dat je met een kalknagel ook iemand anders weer kunt besmetten.

Hoe kan je een besmetting nu voorkomen?

  • Het begint bij voldoende weerstand, wat van binnenuit komt dus. Hoe beter je weerstand, hoeveel minder kans je hebt op een infectie (dit geldt voor alle infecties).
  • Om te voorkomen dat je blote voeten in aanraking komen met de schimmel, is het dragen van slippers in openbare ruimtes geen overbodige luxe. Denk bijvoorbeeld aan het zwembad of andere openbare ruimte met een behoorlijke temperatuur (want daar gedijen de schimmels het beste).
  • Was je voeten niet te vaak met normale zeep.
  • Kunststof is per definitie niet goed voor de voeten, maar het is ook in het kader van het voorkomen van kalknagels beter geen kunststof schoenen te dragen.
  • Dagelijks schone sokken (bij voorkeur katoen) of kousen dragen en wissel schoenen af.
  • Voorkom te krap zittende schoenen (nog even los van het feit dat het niet prettig loopt).
  • Droog de gewassen voeten altijd goed af en vergeet niet tussen de tenen te drogen.

Kalknagels behandelen

Heb je de kalknagels niet kunnen voorkomen, zorg dan dat je een aantal zaken zoals bovengenoemd wel in acht neemt. Schone sokken, leren schoenen, voeten laten ademen en gewassen voeten goed afdrogen is eigenlijk een basishygiëne.

Wat te doen?

  • Er zijn medicijnen om in te nemen, maar deze bestrijden ook de goede bacteriën in het lichaam, dus niet echt een aanrader. Toch zijn het de middelen die vaak het snelste resultaat hebben. Overleg dus met de huisarts, die de eventuele medicijnen uit moet schrijven, of je dit beter wel of niet kunt doen.
  • Voetbaden zijn goed voor de voeten en doe er appelazijn in, dan is het ook nog goed tegen de kalknagels. Wel dagelijks doen, anders heeft het geen resultaat.
  • Stiften van de nagel kan ook. Je moet de stift dan op de nagel aanbrengen en het dringt door de nagel om zo de nagel weer schimmelvrij te krijgen.
  • Er zijn allerlei tincturen op de markt die de nagel langzaam maar zeker wel schimmelvrij krijgen. Dit is wel een methode waar je een lange adem (vaak zo’n 6 maanden) voor moet hebben.
  • De pedicure heeft speciale apparatuur om de nagel dunner en gladder te maken. Er wordt dan een laag van de nagel geslepen, wat de nagel weer “normaal” doet lijken. Je kunt zelf ook aan de slag gaan met een dergelijk apparaat, maar doe het alleen als je een beetje bedreven bent. Combineer het met bijvoorbeeld de appelazijn en een goede vitaminerijke voeding.

Tot slot

Voorkomen is beter als genezen, maar heb je er toch last van, dan is er genoeg aan te doen. Dagelijkse basishygiëne is gewoon goed voor de voet en zeker om de kalknagel weg te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsWelke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptom…
Kalknagels: oorzaak, behandelingKalknagels: oorzaak, behandelingSchimmelinfecties van de nagels kunnen zorgen voor een kalknagel. Er komen witte of lichtbruine vlekken op de nagel en d…
Een streep door kalknagels: NailnerJe ziet het dagelijks in de reclame: Een streep door kalknagels met Nailner. Nailner belooft zichtbaar resultaat binnen…
Zo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsZo voorkom je ontsierende kalknagels of schimmelnagelsHet meest voorkomende probleem met teennagels is de schimmelnagel, ook wel kalknagel genoemd. Deze met schimmel geïnfect…
Schimmel- en kalknagels genezenSchimmel- en kalknagels genezenHet probleem met kalknagels is dat de schimmel zich onderaan de nagel bevindt en dus moeilijk bereikbaar is als u ze uit…

Reageer op het artikel "Beauty: Kalknagels behandelen of voorkomen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-05-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handen en voeten
Medische informatie…
Schrijf mee!