InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neonatale herpes: Herpesinfectie bij pasgeboren baby

Neonatale herpes: Herpesinfectie bij pasgeboren baby

Neonatale herpes: Herpesinfectie bij pasgeboren baby Neonatale herpes is een herpesinfectie bij een pasgeboren baby. Deze aandoening is het gevolg van het herpes simplex-virus, een zeer besmettelijk virus dat bij volwassenen genitale zweren en koortsblaasjes veroorzaakt. Herpes is potentieel heel ernstig voor een jonge baby, omdat het immuunsysteem nog niet volledig is ontwikkeld om het virus te bestrijden. Door het opvolgen van enkele eenvoudige adviezen is het meestal wel mogelijk om herpes te voorkomen.

Oorzaken van herpesinfectie bij pasgeboren baby

Tijdens de zwangerschap en bevalling

Een pasgeboren baby loopt het risico op een herpes simplex-infectie als de moeder tijdens de laatste zes weken van haar zwangerschap voor de eerste keer genitale herpes had. Het risico bestaat dat de moeder de infectie aan haar baby heeft doorgegeven als ze een vaginale bevalling heeft gehad.

Na de geboorte

De overdracht van het herpes simplex-virus aan een pasgeboren baby gebeurt soms ook in volgende omstandigheden:
  • de moeder geeft haar baby borstvoeding met herpeszweren op haar borst; deze zweertjes ontstaan nadat een moeder haar koortslip en vervolgens haar borst heeft aangeraakt
  • een persoon met een koortslip kust de baby

Koortsblaasjes zijn het meest besmettelijk wanneer ze barsten (scheuren). Ze blijven besmettelijk totdat ze volledig genezen zijn.

Symptomen

Pasgeboren baby’s hebben een onderontwikkeld immuunsysteem. Ze kunnen daarom moeilijk het herpesvirus bestrijden, en worden bijgevolg snel ziek nadat ze besmet zijn door het virus. Volgende symptomen verschijnen bij een baby met neonatale herpes:

De symptomen van de baby verergeren soms snel als het virus zich verspreidt naar de hersenen of andere lichaamsdelen.

Behandeling van neonatale herpes

De ouder of verzorger gaat zo snel mogelijk naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis met de baby. Neonatale herpes behandelt de arts meestal met antivirale geneesmiddelen die hij direct in de ader (intraveneus) van de baby toedient. Deze behandeling is mogelijk enkele weken nodig. Eventuele gerelateerde complicaties, zoals convulsies (stuipen: oncontroleerbare fysieke bewegingen en veranderingen in het bewustzijn), moet de arts eveneens behandelen. De baby mag borstvoeding krijgen tijdens de behandeling, tenzij de moeder herpeszweren rond haar tepels heeft. Als de moeder ook een antivirale behandeling gebruikt, komt dit terecht in de moedermelk. Dit is echter niet schadelijk voor de baby.

Prognose van baby met infectie door herpesvirus

Soms tast neonatale herpes alleen de ogen, de mond of de huid van de baby aan. De meeste baby’s herstellen in deze gevallen volledig dankzij een antivirale behandeling. De aandoening is echter veel ernstiger als organen van de baby getroffen zijn door een verspreidende herpesinfectie. Bijna één op de drie baby’s met dit type neonatale herpes komt te overlijden, zelfs na een behandeling. Als een arts een wijdverbreide herpesinfectie niet onmiddellijk behandelt, is de kans groot dat de baby sterft.

De handen wassen alvorens een baby aan te raken, is belangrijk / Bron: Gentle07, PixabayDe handen wassen alvorens een baby aan te raken, is belangrijk / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie

Zwangere vrouwen met een voorgeschiedenis van genitale herpes melden dit best aan de arts of verloskundige. Mogelijk moet de vrouw tijdens de laatste zwangerschapsmaand medicijnen nemen om een uitbraak van vaginale zweren tijdens de bevalling te voorkomen. Een bevalling via een keizersnede is aanbevolen als de zwangere vrouw voor het eerst te maken heeft gekregen met genitale herpes in de laatste zes weken voor de bevalling. Heeft de vrouw een koortslip of heeft ze symptomen die wijzen op een (nakende) herpesinfectie, dan zijn volgende voorzorgsmaatregelen nodig:
  • de handen wassen alvorens een baby aan te raken
  • de handen wassen voor het geven van borstvoeding en eventuele koortslippen afdekken om te voorkomen dat de vrouw per ongeluk de mond en dan de borst aanraakt; hierdoor gebeurt namelijk een verspreiding van het virus
  • geen baby's kussen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koortslip / HerpesEen koortslip is geen ernstige aandoening maar voor de meest ijdele onder ons kan het de nodige stress veroorzaken. Wat…
Koortslip baby: symptomen, behandeling en voorkomenKoortslip baby: symptomen, behandeling en voorkomenKoortslip baby, wat zijn de symptomen en hoe wordt een koortslip bij een baby behandeld? Een koortslip is een virusinfec…
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Wat zijn de symptomen van genitale herpes?Wat zijn de symptomen van genitale herpes?Na het hebben van onbeschermde seks heeft u tot uw schrik groeiende blaasjes op de voorhuid, penisschacht of rondom de v…
Herpes zoster en herpes simplex, symptomen en behandelingHerpes zoster en herpes simplex, symptomen en behandelingHerpes is de benaming voor een virale infectieziekte die wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Er zijn meer dan 100 ve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay.com, Pexels
  • Geraadpleegd op 4 oktober 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Herpes, neonatal, https://rarediseases.org/rare-diseases/herpes-neonatal/
  • Neonatal herpes (herpes in a baby), https://www.nhs.uk/conditions/neonatal-herpes/
  • Neonatal herpes simplex, http://www.childrenshospital.org/conditions-and-treatments/conditions/n/neonatal-herpes-simplex
  • Prevention and management of neonatal herpes simplex virus infections, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4028647/
  • Afbeelding bron 1: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Neonatale herpes: Herpesinfectie bij pasgeboren baby"

Infoteur: Miske
Laatste update: 17-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidinfecties
Medische informatie…
Schrijf mee!