InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Keizersnede: Operatie om baby ter wereld te brengen

Keizersnede: Operatie om baby ter wereld te brengen

Keizersnede: Operatie om baby ter wereld te brengen Een keizersnede is een geplande of niet-geplande operatie waarbij de chirurg een opening in het gebied van de onderbuik van een zwangere vrouw maakt. Op die manier komt een baby ter wereld. De arts opteert voor deze operatietechniek wanneer het niet mogelijk of veilig is voor de moeder om de baby via de vagina (natuurlijke bevalling) af te leveren. De procedure gebeurt meestal terwijl de vrouw wakker is. Het lichaam wordt verdoofd van de borst tot de voeten met behulp van epidurale of spinale anesthesie.

Indicatie van keizersnede

Er zijn veel redenen waarom een zwangere vrouw misschien een keizersnede nodig heeft in plaats van een vaginale bevalling. De beslissing hangt af van de arts, waar de baby ter wereld komt, de vorige bevallingen en de medische geschiedenis.

Baby

Baby’s met volgende problemen, komen mogelijk via een keizersnede ter wereld:
  • een abnormale hartslag
  • een abnormale positie in de baarmoeder, zoals een stuitligging of dwars (transversaal)
  • een meerlingenzwangerschap (drieling of tweeling)
  • ontwikkelingsproblemen, zoals een waterhoofd (te veel hersen- of ruggenmergvocht in de schedel) of spina bifida (open rug)

Moeder

Gezondheidsproblemen bij de moeder die mogelijk resulteren in een keizersnede zijn:

Bevalling

Wanneer problemen optreden op het moment van de bevalling, opteert de arts mogelijk voor een keizersnede:
  • een infectie of koorts tijdens de bevalling
  • een te lange of gestopte arbeid
  • een zeer grote baby
  • het hoofd van de baby is te groot om door het geboortekanaal te komen

Placenta of navelstreng

Door problemen met de placenta of navelstreng is soms een keizersnede noodzakelijk:
  • de navelstreng komt door de opening van het geboortekanaal vóór de baby (navelstrengverzakking)
  • de placenta bedekt de hele of gedeeltelijke opening van het geboortekanaal (placenta previa)
  • de placenta scheidt zich van de baarmoederwand (placenta abruptio)

Procedure bij zwangere vrouw

De chirurg maakt eerst een snede in de buik net boven de schaamstreek. Vervolgens opent hij de baarmoeder en het vruchtwater. De baby komt via deze opening ter wereld. Het gezondheidsteam verwijdert vloeistoffen uit de mond en de neus van de baby. Vervolgens knippen ze de navelstreng door. De arts zorgt ervoor dat de ademhaling van de baby normaal is en dat andere vitale functies stabiel zijn. De moeder is wakker tijdens de procedure, zodat ze haar baby kan horen en zien. In veel gevallen kan de vrouw tijdens de bevalling een ondersteunend persoon bij zich hebben. De operatie kent een duurtijd van dertig minuten à één uur.

Risico's

Een keizersnede is een veilige procedure. Het aantal ernstige complicaties is erg laag. Bepaalde risico's zijn echter groter na een keizersnede dan na en vaginale bevalling, waaronder:
  • een hoger dan gemiddeld bloedverlies (bloedarmoede): meestal is geen bloedtransfusie niet nodig, maar het risico hierop is wel groter.
  • een infectie van de blaas of baarmoeder
  • een verwonding van de urinewegen

Ook ontstaat een hoger risico op toekomstige zwangerschapscomplicaties zoals:
  • een baarmoederbreuk
  • placenta accreta: de placenta groeit in de spier van de baarmoeder en heeft moeite met de scheiden nadat de baby is geboren (placenta accreta)
  • placenta previa

Deze aandoeningen leiden tot ernstige bloedingen, waarvoor mogelijk bloedtransfusies of een verwijdering van de baarmoeder (hysterectomie) nodig zijn.

Na de operatie

De meeste vrouwen blijven twee tot drie dagen in het ziekenhuis na een keizersnede. Ze gebruiken in deze periode veel tijd om een band te vormen met hun baby, maar ze nemen uiteraard ook voldoende rust. Ze krijgen mogelijk ook hulp bij het geven van borstvoeding en leren te zorgen voor de baby. Het herstel duurt langer dan bij een vaginale bevalling. Na de operatie rondlopen bespoedigt het herstelproces. Orale (via de mond ingenomen) pijnstillers verminderen het ongemak. Het herstel na een keizersnede thuis is eveneens langzamer dan na een vaginale bevalling. De vrouw bloedt mogelijk tot zes weken lang uit de vagina. De vrouw krijgt in het ziekenhuis instructies mee over de wondzorg thuis.

Prognose van net bevallen vrouw en baby

De meeste moeders en baby's doen het goed na een keizersnede. Vrouwen met een keizersnede krijgen mogelijk een vaginale bevalling als een andere zwangerschap optreedt, afhankelijk van het type keizersnede dat de chirurg heeft uitgevoerd en waarom de keizersnede werd uitgevoerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie rondom de bevalling: de keizersnedeInformatie rondom de bevalling: de keizersnedeOngeveer twintig procent van alle bevallingen gaat via een keizersnede. Er lijken steeds meer vrouwen te bevallen met ee…
Bevallen met een KeizersnedeWanneer een normale bevalling niet mogelijk is, wat door verschillende oorzaken kan zijn, besluit de arts tot een keizer…
De ontwikkeling van je baby; 39 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 39 weken zwangerEen spannende week breekt aan; de baby kan elk moment geboren worden. Toch is de kans best groot dat de baby nog even bl…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
De ontwikkeling van je baby: 42 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby: 42 weken zwangerWie in week 42 nog steeds met een dikke buik rondloopt, weet dat de bevalling zijn heel snel zal aandienen. Veel verlosk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay.com, Pexels
  • Geraadpleegd op 7 februari 2019:
  • All About C-Sections: Before, During, and After, https://www.parents.com/pregnancy/giving-birth/cesarean/all-about-c-sections-before-during-and-after/
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • C-section, https://medlineplus.gov/ency/article/002911.htm
  • Keizersnede in 7 vragen, https://www.gynandco.be/nl/keizersnede-in-7-vragen-gynco/
  • Keizersnede, https://www.uzgent.be//nl/zorgaanbod/mdspecialismen/verloskunde/Opname%20en%20bevalling/Paginas/Keizersnede.aspx
  • What Happens During a C-Section?, https://www.webmd.com/baby/what-happens-during-c-section#1

Reageer op het artikel "Keizersnede: Operatie om baby ter wereld te brengen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Baby-aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!