InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Stuitligging van baby vlak voor bevalling bij zwangere vrouw

Stuitligging van baby vlak voor bevalling bij zwangere vrouw

Stuitligging van baby vlak voor bevalling bij zwangere vrouw De beste positie voor de baby in de baarmoeder op het moment van de bevalling is met het hoofd naar beneden. Deze positie maakt het eenvoudiger en veiliger voor de baby om door het geboortekanaal te komen. In de laatste weken van de zwangerschap controleert de arts in welke positie de baby zich bevindt. Als de positie van de baby niet normaal aanvoelt, is mogelijk een echografie nodig. Soms ligt de baby in stuitligging; het hoofd bevindt zich bovenaan en de billen liggen naar beneden gericht. Als uit de echo blijkt dat de baby in een stuitligging ligt, volgt een gesprek met de zwangere vrouw over de mogelijke opties voor een veilige bevalling. Lukt het niet om de baby via de natuurlijke weg ter wereld te brengen omdat hij in stuitligging blijft liggen, dan is een keizersnede nodig waarbij de arts de baby via de buikwand ter wereld brengt.

Soorten stuitligging

Bij een stuitligging zijn de billen of voeten van de baby naar beneden gericht, richting het geboortekanaal. Er zijn een paar soorten stuitligging:
  • volkomen stuitligging: De baby bevindt zich in kleermakerszit met de voeten onder de billen.
  • halfvolkomen stuitligging: De baby bevindt zich met één been gestrekt naar boven; het andere been strekt zich naar beneden.
  • onvolkomen stuitligging: De voeten van de baby liggen gestrekt voor het gezicht.

Risicofactoren voor verkeerde positie van baby

Een zwangere vrouw heeft meer kans op een stuitligging van de baby als ze:
  • een abnormaal gevormde baarmoeder heeft
  • meer dan één baby in de baarmoeder heeft
  • placenta previa heeft (wanneer de placenta zich op het onderste deel van de baarmoederwand bevindt en hierdoor de baarmoederhals blokkeert)
  • te veel vruchtwater (polyhydramnion) heeft
  • vleesbomen heeft
  • voortijdig bevalt

De baby draaien

Informatie

Als de baby na de 36ste zwangerschapsweek niet in een neerwaartse positie zit, legt de arts aan de vrouw uit welke opties mogelijk zijn om de bevalling zo veilig mogelijk te laten verlopen. De arts biedt mogelijk aan om te proberen de baby naar de juiste positie te leiden. Dit staat in medische termen bekend als ‘uitwendige versie’ (uitwendige kering). Het succespercentage van deze procedure is groter als de arts de uitwendige versie uitvoert wanneer de vrouw 35 tot 37 weken zwanger is. Op dat moment is de baby een beetje kleiner en is er meestal meer vocht rond de baby. De baby is ook oud genoeg als er tijdens de procedure een probleem is waardoor het noodzakelijk is om de baby snel ter wereld te brengen. Een uitwendige versie is tot slot niet meer mogelijk als de vrouw eenmaal in bevalling is.

Procedure

De arts kijkt naar de baby tijdens een echografie omdat hij zo de placenta en de baby kan lokaliseren. Tegelijkertijd duwt hij op de buik van de zwangere vrouw om zo de positie van de baby te veranderen. Dit veroorzaakt af en toe wat ongemak bij de vrouw. De vrouw krijgt wat spierontspannende medicatie toegediend die de baarmoederspieren doen ontspannen voor deze procedure. De arts controleert eveneens de hartslag van de baby. Deze procedure kent een slagingspercentage van circa 50%.

Complicaties

Complicaties tijdens de procedure treden zelden op. In zeldzame gevallen leidt deze procedure tot een spoedeisende keizersnede als:
  • de hartslag van de baby valt te laag is, wat gebeurt als de navelstreng strak om de baby wordt gewikkeld
  • een deel van de placenta afscheurt van de bekleding van de baarmoeder

Gevaar van stuitligging

De meeste baby's die in stuitligging blijven na een poging om ze te draaien, komen ter wereld via een keizersnede na 39 weken zwangerschap, omdat dit de veiligste manier is. Bij een stuitligging is het grootste deel van een baby zijn hoofd. Wanneer het bekken of de heupen van de baby in deze positie eerst worden afgeleverd, is het bekken van de vrouw mogelijk niet groot genoeg om ook het hoofd te laten afleveren. Dit leidt mogelijk tot een baby die blijft vaststeken in het geboortekanaal, wat een letsel of de dood tot gevolg kan hebben. Mogelijk ontstaat ook schade aan de navelstreng of anders is deze geblokkeerd. Dit vermindert de zuurstoftoevoer van de baby. De vrouw krijgt nog een echografie in het ziekenhuis om de positie van de baby vlak voor de operatie te bevestigen. Is er een keizersnede gepland door een stuitligging en breekt het water voor de geplande ingreep, dan is het belangrijk om meteen naar het ziekenhuis te gaan omdat dit een potentieel gevaarlijke situatie is voor de baby.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Als de baby in stuit ligtBij ongeveer 3-4% van de zwangerschappen ligt de baby aan het einde van de zwangerschap in een stuitligging. Hoe komt he…
Schedelligging tijdens de zwangerschapSchedelligging tijdens de zwangerschapDe schedelligging is de meest ideale ligging van de baby tijdens de laatste weken van de zwangerschap. Met de schedellig…
Informatie rondom de bevalling: de keizersnedeInformatie rondom de bevalling: de keizersnedeOngeveer twintig procent van alle bevallingen gaat via een keizersnede. Er lijken steeds meer vrouwen te bevallen met ee…
Na 36 weken zwangerschap: Hoe ligt je baby in de buik?Hoe verder je zwangerschap vordert hoe minder ruimte je baby heeft. Tot ongeveer de 36e week van de zwangerschap heeft d…
Liggingen van de baby bij de geboorteDe achterhoofdsligging is de meest voorkomende ligging van de buikbaby. Slechts 5% van alle baby’s heeft een andere ligg…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 6 februari 2019:
  • Breech Babies: What Can I Do if My Baby is Breech?, https://familydoctor.org/breech-babies-what-can-i-do-if-my-baby-is-breech/
  • Breech birth, https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000623.htm
  • Breech Presentation, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK448063/
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Stuitligging, https://www.uzleuven.be/nl/stuitligging
  • Understanding Labor and Delivery Complications -- the Basics, https://www.webmd.com/baby/understanding-labor-delivery-complications-basics#1
  • What does it mean if my baby is breech?, https://www.babycenter.com/0_breech-birth_158.bc

Reageer op het artikel "Stuitligging van baby vlak voor bevalling bij zwangere vrouw"

Infoteur: Miske
Laatste update: 08-02-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Baby-aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!