InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De bevalling via keizersnede

De bevalling via keizersnede

De bevalling via keizersnede De bevalling via keizersnede kan zowel gepland als ongepland zijn. Ze kan plaatsvinden via plaatselijke of volledige verdoving. Door medische redenen kan er op voorhand worden gekozen voor een keizersnede. Wanneer men er steeds van uitging natuurlijk te bevallen, dan kan een ongeplande keizersnede gevoelig liggen. Indien de eerste bevalling via keizersnede gebeurt, dan kan het tweede kindje nog steeds via een natuurlijke bevalling ter wereld komen. Alles hangt af van de medische omstandigheden op dat moment.

Wanneer beval je via een keizersnede?

Indien al op voorhand wordt vastgesteld (bijvoorbeeld door hart- of longproblemen) dat er een medisch risico is voor een natuurlijke bevalling, dan zal men op voorhand al beslissen om een keizersnede uit te voeren. In alle andere gevallen wordt deze beslissing pas genomen aan het einde van de zwangerschap, of zelfs tijdens de bevalling zelf. Het zal de gynaecoloog zijn die beslist om al dan niet over te gaan tot een keizersnede. Redenen kunnen hiervoor zijn dat het bekken van de moeder te nauw is of de moederkoek in de weg zit om via de natuurlijke weg te bevallen. Indien het risico voor de gezondheid van de baby en de moeder te groot wordt, dan beslist de gynaecoloog om over te gaan tot een keizersnede.

Verdoving bij keizersnede

Bij een keizersnede kan er gekozen worden voor een plaatselijke verdoving of een volledige narcose. Als het voorzien was om een keizersnede uit te voeren, dan opteert men voor plaatselijke verdoving. Zo kan de moeder het hele geboorteproces bewust volgen. Het herstel na een plaatselijke verdoving is ook veel sneller dan bij een volledige verdoving. Volledige narcose vindt meestal plaats wanneer er tijdens de natuurlijke bevalling toch nog wordt overgeschakeld naar een keizersnede. Op dat moment is er te weinig tijd en kiest men snel voor een volledige verdoving.

Bron: Niky filipova, PixabayBron: Niky filipova, Pixabay

Voor en na de operatie

Men kiest bij een operatieve ingreep voor een horizontale insnijding, dwars over de onderbuik. Van zodra de baarmoeder is opengemaakt kan men de baby er perfect uittillen. Vervolgens wordt de navelstreng afgeklemd en doorgeknipt. De uiteindelijke bevalling via keizersnede duurt maar enkele minuten. Als laatste worden de placenta en de vliezen nog verwijderd en wordt alles mooi toegemaakt. Het sluiten van de buik duurt langer dan de eigenlijke bevalling omdat er verschillende weefsellagen gehecht moeten worden. Na de operatie is het logisch dat je wondpijnen hebt. Ook de naweeën kunnen nog pijn veroorzaken. Sommige vrouwen voelen zich ook heel misselijk door de toegediende narcose. Het herstel na een keizersnede duurt veel langer dan bij een gewone bevalling. Je zal minder fit zijn dan bij een gewone bevalling.

Gevoelens bij een keizersnede

Bij een keizersnede is er bij de vrouw heel vaak teleurstelling en ontgoocheling. Als de bevalling via volledige verdoving gebeurde, dan heeft de vrouw vaak een gevoel van iets gemist te hebben. Het is inderdaad wat onwennig om zwanger in slaap te vallen om vervolgens wakker te worden met een baby naast jou. Nog vervelender is het feit dat je dikwijls te zwak bent om je baby al echt vast te nemen. Je kan hem enkel nog maar bewonderen in dat kleine bedje. Belangrijk is om je gevoelens na een bevalling naar buiten te brengen. Praat erover met je naasten. Op deze manier verwerk je de mogelijke ontgoocheling van een keizersnede en verklein je het risico op een postnatale depressie.

Kan je borstvoeding geven?

Bij een keizersnede met plaatselijke verdoving kan je je baby onmiddellijk na de geboorte aanleggen. De verdoving komt immers niet in je bloedbaan en bij gevolg dus ook niet in de moedermelk terecht. Bij het ontwaken bij een volledige narcose ben je meestal te belabberd om onmiddellijk te kunnen starten met borstvoeding. Blijf rustig en tracht stap voor stap de borstvoeding op gang te krijgen. Indien je bevallen bent via keizersnede, dan kan borstvoeding een hulp zijn om een intense band met je baby te scheppen.

Wat met je volgende kindje?

Een eerste keizersnede is geen reden voor een volgende keizersnede. Men gaat zorgvuldig elke bevalling opnieuw bekijken. Indien je baby bijvoorbeeld nu niet in stuitligging ligt, dan kan er nu toch bevallen worden op de gewone manier. Elke bevalling is anders en de gynaecoloog zal hier de juiste keuze maken voor de gezondheid van de moeder en van de baby.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bevallen met Epidurale of Spinale verdovingDe negen maanden zwangerschap zijn bijna voorbij. Tijd om na te denken over de voorbereiding van de bevalling. Bevallen…
Bevallen met een KeizersnedeWanneer een normale bevalling niet mogelijk is, wat door verschillende oorzaken kan zijn, besluit de arts tot een keizer…
Een keizersnede?Een keizersnede?Een keizersnede, voor veel vrouwen een grote teleurstelling. Je wilt dolgraag je eigen kindje ter wereld brengen en dan…
Wat houdt een keizersnede juist in?Wanneer uw arts u erop voorbereidt dat u met een keizersnede moet bevallen, betekent dit meestal dat u onder algehele na…
De bevalling of keizersneeDe bevalling of keizersneeWat is nu een keizersnede, wat gebeurd er met je tijdens een bevalling ? het zijn de vragen van vele zwangere mensen die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TryJimmy, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Keizersnede, 14 juli 2015
  • Goedgevoel.be, http://www.goedgevoel.be/gg/nl/449/Geboorte/article/detail/1669203/2013/07/15/8-vragen-over-keizersnede.dhtml, 14 juli 2015
  • Uzleuven.be, https://www.uzleuven.be/zwangerschap-en-bevalling/keizersnede, 14 juli 2015
  • Devoorzorg.be, http://www.devoorzorg.be/limburg/gezond-actief/gezond-leven/zwanger/bevalling/Pages/Keizersnede.aspx, 14 juli 2015
  • Afbeelding bron 1: Niky filipova, Pixabay

Reageer op het artikel "De bevalling via keizersnede"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 20-07-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap & advies
Medische informatie…
Schrijf mee!