Bevallen met Epidurale of Spinale verdoving

De negen maanden zwangerschap zijn bijna voorbij. Tijd om na te denken over de voorbereiding van de bevalling. Bevallen onder epidurale of spinale verdoving geeft de mogelijkheid om pijnloos te bevallen. Bij bevallingen door keizersnede kunnen de moeders nu ook bewust de geboorte van hun kind beleven. Vroeger gebeurde de keizersnede meestal onder volledige narcose, waardoor ze de geboorte niet konden meemaken.

Wat is een epidurale en een spinale verdoving?

Het is een ruggenprik die bij een ontsluiting van twee à vier centimeters gegeven wordt. Bij een epidurale verdoving wordt een lange naald gebruikt om de epidurale ruimte te bereiken. De epidurale ruimte bevindt zich tussen het ruggenmerg en de ruggenwervel. Bij een spinale verdoving gebeurt het op dezelfde manier, maar er wordt in de naald een katheter geschoven. De naald wordt daarna verwijderd en de katheter wordt tegen de rug geplooid en vastgekleefd met pleisters. Via deze katheter kan de anesthesist tijdens de bevalling een tweede dosis toedienen indien nodig.

Hoe wordt een epidurale verdoving toegediend?

U moet voorgebogen en zo stil mogelijk gaan zitten om uw rug zo bol mogelijk te maken. Uw rug wordt ontsmet en, ter hoogte van de insteekplaats, plaatselijk verdooft. Daarna wordt de epidurale toegediend. Het kan van vijf à vijftien minuten duren vooraleer het verdovende effect volledig is.

Voor wie wel, voor wie niet?

In principe kan iedereen in aanmerking komen voor een epidurale verdoving. Maar als je eerder al te maken kreeg met allergie op verdovende middelen, bloedstollingstoornissen, infecties of bepaalde neurologische aandoeningen is het wel niet aangeraden. Rugafwijkingen zoals scoliose, discus hernia of operaties aan de wervelkolom kunnen het plaatsen van een epidurale ook bemoeilijken maar sluiten die niet uit.

Voordelen van een epidurale verdoving

  • Wegvallen van de pijn, waardoor minder stress
  • Meest effectieve pijnstiller
  • Bewust meemaken van de geboorte van uw kind (bij keizersnede)

Mogelijke nadelen van een epidurale verdoving

  • Tijdelijke gevoelloosheid in de benen
  • Misselijkheid
  • Maaglast
  • Moeilijk urineren
  • Jeuk
  • Hoofdpijn als het vlies rond het ruggenmerg per ongeluk wordt aangeprikt. Dit gebeurt zelden en wordt met aangepaste medicatie behandeld.

Nu, aan jou de keuze.
© 2010 - 2020 Thilibo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bevallen met Epidurale of Spinale verdoving"

Infoteur: Thilibo
Gepubliceerd: 01-12-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!